لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۰۴

واکنش وزارت خارجه آمریکا به گزارش بازداشت‌های اینستاگرامی در ایران


کربی
کربی

سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده به گزارش بازداشت‌های مربوط به مدل‌های ایرانی فعال در شبکه اجتماعی «اینستاگرام» واکنش نشان داد.

پیشتر در روز ۲۶ اردیبهشت‌ماه مرکزی وابسته به سپاه پاسداران جمهوری اسلامی اعلام کرده بود پس از «شناسایی» ۱۷۰ نفر از اداره‌کنندگان صفحه‌های مدلینگ در اینستاگرام، برای ۲۹ نفر از آنها «پرونده قضایی» تشکیل شده که از این میان هشت نفر بازداشت و بقیه احضار شده‌اند.

این مرکز نام بازداشت‌شدگان را منتشر نکرده‌ است.

در همین زمینه روز یک‌شنبه صدا و سیمای ایران سخنان الهام عرب، یکی از مدل‌های شناخته‌شده در شبکه‌های اجتماعی، را در جمع شماری از مدیران دادستانی تهران پخش کرد.

جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، ۲۷ اردیبهشت‌ماه در پاسخ به پرسشی در باره این وقایع گفت که گزارش‌های منتشرشده در رسانه‌ها را دیده است.

به گزارش «واشینگتن اگزمینر» آقای کربی گفت که در صورت صحت گزارش‌ها واشینگتن «نگران» موضوع خواهد شد.

او می‌گوید که «همان‌ طور که قبلا هم گفته‌ایم از آزادی بیان و آزادی اطلاعات در سراسر جهان حمایت می‌کنیم».

به گفته سخنگوی وزارت خارجه آمریکا «اگر این گزارش‌ها درست باشند، طبعاً به نگرانی ما از چنین دستگیری‌هایی می‌انجامد و ما از مقام‌های ایرانی می‌خواهیم به حقوق شهروندان خود برای بیان آزادانه عقایدشان چه به صورت مجازی چه خارج از فضای مجازی احترام بگذارد».

مرکز جرائم سازمان‌یافته سایبری، وابسته به سپاه پاسداران، در عین حال که از بازداشت گروهی از شهروندان خبر داده، می‌گوید «چند مرحله عملیات برون‌مرزی» نیز انجام داده‌ است.

در میان کسانی که به گفته این مرکز سپاه «شناسایی» شده‌اند، طراح لباس، آرایشگر و دو موسسه فعال در زمینه مد نیز حضور دارند.

مقام‌های ایرانی به طور گسترده‌ای شبکه‌های اجتماعی، پیام‌رسان‌های معمول و بسیاری از وب‌سایت‌ها را در ایران فیلتر کرده‌اند. بسیاری از فعالان مجازی نیز به زندان فرستاده شده‌ یا با آنها برخورد شده‌ است.

رهبر جمهوری اسلامی ایران در یک ماه گذشته با انتقاد از سبک زندگی معاصر در ایران، در مورد مسائل مختلفی از «آموزش زبان انگلیسی» تا وجود «بچه‌پولدارهای نوکیسه»، یا «مصرف کالاهای لوکس» هشدار داده‌ است.

مرکز جرائم سازمان‌یافته سایبری سپاه نیز ۲۶ اردیبهشت‌ماه در گزارش خود مدعی شد که گردانندگان اینستاگرام به دنبال «تغییر سبک زندگی ایرانی-اسلامی» هستند.

به گفته این مرکز، نشانه چنین چیزی نیز «اشغال ۲۰ درصدی فضای این شبکه» با موضوعاتی مانند مدلینگ است.

XS
SM
MD
LG