لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۳۹

اژه‌ای وعده داد: با فائزه هاشمی برخورد می‌شود


پس از تهدید رئیس قوه قضائیه ایران مبنی بر احتمال «برخورد قاطع» با فائزه هاشمی، فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی، به دلیل ملاقات با یکی از مدیران زندانی جامعه بهایی، سخنگوی این قوه نیز اقدام خانم هاشمی را «زشت و قبیح» خوانده و وعده داد که با او «طبق قانون برخورد ‌شود».

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه، روز چهارشنبه، ۲۹ اردیبهشت، تاکید کرد که «زشت‌تر از این کار، این بود که بعد از همه تقبیح‌ها و حتی بعد از سفارش پدر، وی عذرخواهی نکرده و حقیقتا جای تاسف دارد».

وی اضافه کرد: «دستگاه قضایی هر جرمی را به صورت مقتضی دنبال می‌کند و در مورد این امر هم مانند سایر موارد بر اساس قانون و آن چه قانون معین کرده است، رفتار می‌شود.»

صادق لاریجانی، رئیس قوه قضایی، نیز روز دوشنبه، ۲۷ اردیبهشت، بدون ذکر نام فائزه هاشمی و با اشاره به دیدار او با یکی از مدیران زندانی جامعه بهایی در ایران گفته بود که او باید به دلیل این اقدام خود «شرم» کند.

آقای لاریجانی تهدید کرد که در صورتی که «این هنجارشکنی‌ها به حد عناوین مجرمانه برسد»، قوه قضائیه با آن «برخورد قاطع» خواهد کرد.

فریبا کمال‌آبادی، از مدیران زندانی جامعه بهایی ایران، در روزهای گذشته پس از سال‌ها به مرخصی چند روزه آمده بود و تعدادی از هم‌بندان سابق او از جمله فائزه هاشمی با او ملاقات کردند.

در پی این رخداد، خبرگزاری‌های فارس و تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، در روزهای گذشته ده‌ها مطلب و مصاحبه علیه این اقدام فائزه هاشمی منتشر کرده‌اند.

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید اصولگرا در قم، محمدرضا نقدی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین و برخی از دیگر چهره‌های اصولگرا نیز به دیدار فائزه هاشمی با فریبا کمال‌آبادی شدیدا اعتراض کرده‌اند.

در همین حال، به گزارش خبرگزاری تسنیم، احمد خاتمی، امام جمعه تهران، نیز روز چهارشنبه دیدار با بهائیان را «انحراف مسلّم» توصیف کرد.

وی اضافه کرد: «در حقیقت بهائیت یک دین نیست، بلکه یک حزب جاسوسی است. همواره دنیای استکبار از این فرقه جاسوسی حمایت همه‌جانبه کرده و می‌کند.»

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، نیز در صفحه اینستاگرام خود نوشته است که ارتباط با بهائیان «جنبه انسانی و حقوق بشری ندارد و جنبه سیاسی دارد» و «به معنای علامت دادن» به بریتانیا و آمریکا است.

اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس این مجمع، در گفت‌و‌گو با روزنامه جمهوری اسلامی که روز دوشنبه، ۲۷ اردیبهشت، منتشر شد گفته بود که دخترش «اشتباه بدی کرده و باید آن را تصحیح و جبران کند».

با این حال فائزه هاشمی به بخش فارسی «یورونیوز» گفته است که خلافی مرتکب نشده و پشیمان نیست.

فریبا کمال‌آبادی همراه با جمال‌الدین خانجانی، عفیف نعیمی، سعید رضایی، بهروز توکلی، وحید تیزفهم و مهوش ثابت، عضو جمعی به نام «یاران» بودند که در سال ۸۷ بازداشت شدند.

جمع «یاران» وظیفه مدیریت جامعه بهایی در ایران را برعهده داشت.

به گفته جامعه بهاییان اروپا، حدود ۳۰۰ هزار بهایی در ایران زندگی می‌کنند و این در شرایطی است که قوانین جمهوری اسلامی، بهاییت را به عنوان دین به رسمیت نمی‌شناسد و بهاییان در ایران از حق تحصیل در دانشگاه و استخدام در دستگاه‌های دولتی محرومند.

جامعه بهایی می‌گوید که پس از انقلاب سال ۵۷، بیش از ۲۰۰ بهایی توسط حکومت ایران کشته شده‌، هزاران نفر از بهاییان دستگیر شده و مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند.

در همین حال سیمین فهندژ، سخنگوی جامعه جهانی بهایی، در بهمن‌ماه سال گذشته گفته بود که بیش از ۸۰ بهایی در ایران زندانی هستند.

XS
SM
MD
LG