لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۷

۱۴ سازمان حقوق بشری خواستار رسیدگی پزشکی به افشین سهراب‌زاده شدند


افشین سهراب‌زاده
افشین سهراب‌زاده

۱۴ سازمان حقوق بشری روز پنجشنبه ۳۰ اردیبهشت با ابراز نگرانی از شرایط جسمی افشین سهراب‌زاده، زندانی سیاسی مبتلا به سرطان، خواستار «رسیدگی پزشکی فوری به او در خارج از زندان و به دور از تمامی محدودیت‌های جاری» شدند.

به گزارش وب سایت سازمان عدالت برای ایران، این سازمانها در بیانیه‌ای اعلام کردند که این زندانی ۲۳ ساله، مبتلا به سرطان روده است و سال ۹۴ نیز عمل جراحی شده اما «عدم موفقیت در این عمل به عفونت و خونریزی داخلی او منجر شده است».

به گفته این سازمانها،وضعیت جسمانی افشین سهراب‌زاده «به شدت نگران‌کننده است » و «بر اساس اسناد منتشر شده، ریاست زندان میناب نیز اعلام کرده که او دست کم یک‌بار از مرگ حتمی ناشی از بیماری نجات یافته است».

براساس این گزارش، افشین سهراب زاده ۱۸ خردادماه سال ۸۹ در جاده سنندج به سقز توسط نیروهای اداره‌ اطلاعات شهر کامیاران بازداشت و درنهایت در شعبه‌ ۲ دادگاه انقلاب شهر سنندج به اتهام «محاربه از طریق عضویت در حزب کومله» به ۲۵ سال زندان محکوم شد.

آقای سهراب‌زاده هم‌اکنون محکومیت خود را در حالت تبعید در زندان میناب در استان هرمزگان می‌گذراند.

به گفته این ۱۴ سازمان حقوق بشری، او در اعتراض به عدم رسیدگی مسئولین زندان به وضعیت جسمانی‌اش، در بیست و سوم فروردین «لبان خود را دوخت و برای چندمین بار دست به اعتصاب غذا زد».

پیش از این سازمان عفو بین الملل نیز با صدور بیانیه‌ای خواستار اقدام فوری در مورد وضعیت افشین سهراب زاده شده و اعلام کرده بود که وی از «بیماری وخیم گوارشی و مشکلات تنفسی» رنج می برد.

برخی از وب سایتها اعلام کرده بودند که آقای سهراب زاده در حین بازجویی توسط ماموران اداره اطلاعات کامیاران «مورد ضرب وشتم قرارگرفته که این ضرب و شتم‌ها منجر به پارگی فتق و شکستگی بینی و مشکلاتی از ناحیه مثانه شده است».

درهمین حال این ۱۴ سازمان حقوق بشری از حقوق قضائیه ایران خواسته اند که برای بررسی اظهارات آقای سهراب زاده و «بسیاری دیگر» از زندانیان سابق در ارتباط با «شکنجه» در بازداشتگاه اطلاعات کامیاران تحقیقات قضائی را آغاز کند.

مرکز حامیان حقوق بشر ،سازمان عدالت برای ایران، بنیاد سیامک پورزند،کمپین فعالین بلوچ،جمعیت حقوق بشر کردستان در ایران‌ژنو و شبکه حقوق بشر کردستان از جمله سازمانهای امضا کننده این بیانیه هستند.

درسالهای گذشته گزارش‌هایی درباره مرگ برخی از زندانیان از جمله هدی صابر و اکبر محمدی به دلیل عدم رسیدگی پزشکی در زمان اعتصاب غذا منتشر شده است.

همچنین در گزارش پزشکی قانونی، علت مرگ «محمد کامرانی» «امیر جوادی‌فر» و «محسن روح‌الامینی» زندانیان بازداشتگاه کهریزک در سال ۸۸، ضربه به «نسوج نرم بدن» ۷۲ ساعت قبل از مرگ و شرایط بد نگهداری اعلام شده بود.

درهمین حال امید کوکبی پژوهشگر علم فیزیک،که مدت پنج سال بدون مرخصی در زندان اوین بوده، اول اردیبهشت به دلیل بیماری سرطان پیشرفته یکی از کلیه‌های خود را از دست داد.

سازمان عفو بین‌الملل ضمن هشدار در مورد بازگرداندن امید کوکبی به زندان تأکید کرده است که بازگشت او به زندان جانش را به‌شدت به خطر می‌اندازد.

اعتصاب غذای محمدصدیق کبودوند

وب سایت کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران خبر داد که محمدصدیق کبودوند فعال حقوق بشر که بیش از ۹ سال است در زندان اوین به سر می برد، از نوزدهم اردیبهشت ماه در اعتراض به آنچه «تشکیل پرونده جدید قضایی با اتهامات ساختگی» و «اعمال نشدن تجمیع جرائم درباره احکامش» خوانده، اعتصاب غذا کرده است.

به گفته پریناز باغبان حسنی همسر آقای کبودوند،وی با اتهاماتی چون انتشار پیامهای « پیام شادباش برای آزادی کوبانی» و «درخواست صلح ترکیه با کردها» از زندان به دادسرا احضار شده و «قرار است پرونده‌ای برایش تشکیل شود».

خانم حسنی اعلام کرد که همسرش این اتهام ها را رد کرده است.

وی همچنین گفت که «برخلاف قانون» تجمیع جرائم درباره اتهامات آقای کبودوند «اعمال نشده» است. لحاظ شدن تجمیع جرائم معمولا منجر به کاهش میزان زندانیان می شود.

همسر آقای کبودوند همچنین با اشاره به« بیماری‌های گوارشی و عفونت کلیه» همسرش از وضعیت جسمی او پس اعتصاب غذا ابراز نگرانی کرد.

محمد صديق کبودوند، دبير کل «سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان» و مدير مسئول روزنامه توقيف شده «پيام مردم» بود. او از تيرماه سال ۸۶ در زندان به سر می‌برد.

دادگاه انقلاب او را به اتهام «اقدام عليه امنيت ملی» از طريق تشکيل و اداره «سازمان حقوق بشر کردستان» و فعاليت در آن، به ۱۰ سال و به جرم «تبليغ عليه نظام» به يک سال زندان محکوم کرده است.

جان کربی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه نهم اردیبهشت خواستار آزادی محمد صدیق کبودوند و همه روزنامه‌نگاران زندانی در ایران شده بود.

«بازداشت» زکیه نِیسی فعال محیط زیست در اهواز

براساس گزارش تعدادی از وب سایتهای خبری، زکیه نِیسی، فعال محیط زیست و از فعالان کمپین اعتراض به انتقال آب کارون، روزسه شنبه۲۸ اردیبهشت از سوی ماموران اداره اطلاعات اهواز دستگیر شده است.

مصعب نِیسی ، برادر زکیه نِیسی با اعلام این خبر به وب سایت عدالت برای ایران گفت که ماموران اداره اطلاعات اهواز، صبح روز چهارشنبه پدرش را نیز احضار کرده و از او خواسته‌اند که «در برابر دوربین، بازداشت دخترش را تکذیب کند»، ‌اما اواین خواسته را نپذیرفته است.

مصعب نِیسی همچنین گفت که صبح روز پنج شنبه و در حالی که خواهرش «همچنان در بازداشت است»، در فیس‌بوک او مطلبی منتشر شده که طی آن، ضمن تکذیب بازداشتش، نوشته که پس از«فراخوانده‌شدن» به ستاد خبری و«مصاحبه» درباره «فعالیت‌های محیط‌زیستی به خانه برگشته است».

براساس این گزارش زکیه نِیسی ، ۲۶ ساله، فارغ التحصیل مهندسى کشاورزى است و علاوه بر فعالیت در زمینه محیط زیست در حوزه فرهنگی و «حفظ زبان و هویت عربی» نیز فعال بوده است.

XS
SM
MD
LG