لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۱

تمسخر دولت روحانی در جشن طنز محافظه‌کاران


جشن تولد سه سالگی طنز سیاسی-اجتماعی «دکتر سلام» هم‌چون سال‌های گذشته به محلی برای انتقاد و تمسخر دولت حسن روحانی و سیاست‌های آن تبدیل شد.

«دکتر سلام» نام مجموعه طنزی است که از سوی «خبرگزاری دانشجو» وابسته به سازمان بسیج دانشجویی به صورت ویدیویی تولید و منتشر می‌شود.

محتوای بسیاری از ویدیوهای «دکتر سلام» انتقاد و شوخی‌های سیاسی و اجتماعی، با رویکردی محافظه‌کارانه، است که در دو سال اخیر برنامه‌ها و سیاست‌های دولت را دست‌مایه طنزهای خود قرار داده‌است.

جشن تولد سومین سال فعالیت این برنامه، روز پنجشنبه ۳۰ اردیبهشت در تهران و با حضور حسین شریعتمداری، حسن عباسی، محمدجواد لاریجانی، سعید قاسمی و گروهی دیگر از منتقدان محافظه‌کار دولت برگزار شد.

در این برنامه به فائزه هاشمی به خاطر دیدار با فریبا کمال‌آبادی، از رهبران بهایی که برای چند روز مرخصی از زندان اجازه خروج یافته بود، جایزه‌ای با عنوان «فریدون» اهدا شد.

معصومه ابتکار به دلیل حضور در یکی از برنامه‌های بی‌بی‌سی، محمدجواد ظریف به دلیل حضور در برنامه نود، عباس عراقچی برای حضور در برنامه «عمو پورنگ»، کاظم جلالی به دلیل حضور در فهرست اصلاح‌طلبان و محمود علوی وزیر اطلاعات برای حضور در کنار محمد خاتمی از دیگر نامزدهای این جایزه بودند.

عنوان این جایزه برگرفته از نام حسین فریدون، برادر حسن روحانی است که محافظه‌کاران حضور وی در بسیاری از برنامه‌های رئیس جمهوری را «غیر ضروری» و «اضافی» می‌دانند.

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی هم در جشن به عنوان «نوبخت‌ترین نوبخت سال» انتخاب شد که این عنوان برگرفته از نام محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت یازدهم است.

محمد سلیمانی یکی از نمایندگان محافظه‌کار مجلس پس از اهدای این جایزه گفت که «سخنگوی انرژی اتمی گفته تمام مسئولیت‌های برجام را می‌پذیرد. من در مجلس گفتم این مسئولیت‌پذیری‌ها به درد عمه قزی می‌خورد.»

حسن روحانی از دیگر مسئولانی بود که در این برنامه، مورد کنایه‌هایی معنادار قرار گرفت و نماد انتخاباتی {کلید} وی دستمایه شوخی شد.

در این برنامه حسین شریعتمداری به عنوان نماینده علی خامنه‌ای در مؤسسه کیهان، زبان به انتقاد و پرسش از دستاوردهای «برجام» گشود و از نیروهای حزب‌الله خواست در برابر تبلیغات حامیان «برجام» هوشیار باشند.

محمد حسینی، وزیر ارشاد دولت محمود احمدی‌نژاد نیز در این برنامه شعری انتقادی از برخی سیاست‌های دولت یازدهم و دیدار فائزه هاشمی با یکی از رهبران بهایی در ایران سرود.

علی فدوی، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران هم بی‌آنکه نامی از مقام‌های دولتی ببرد گفت که «مردم ما خوششان نمی‌آید و قبول ندارند کسی بعد از ۳۷ سال از آمریکا بترسد.»

سعید قاسمی، از رهبران حزب‌الله هم طی سخنانی به توافق‌نامه «برجام» تاخت و جریان حسن روحانی و حامیان آن را جریان «استکبار بلیسی» معرفی کرد.

پرویز داوودی، معاون اول احمدی‌نژاد در دولت نهم نیز بدون آنکه مخاطب سخنان خود را مشخص کند، گفت که «آقایان حرف‌های جدی ما را نمی‌فهمند؛ گویا نفهمند یا خودشان را به نفهمی زده‌اند.»

حسن عباسی هم در این برنامه با اعلام اینکه «مالدیو» روابط خود با ایران را قطع کرده، از حضار خواست «برای سیاست خارجه فعال دولت کف بزنند.»

عباسی در این برنامه به دیدار جنجال‌برانگیز فائزه هاشمی با فریبا کمال‌آبادی در ایران نیز اشار کرد و گفت «با بهایی‌ها نشستند. بدانید جلسه بعدی آنان با هم‌جنس‌بازان است.»

محمدجواد لاریجانی، رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضائیه نیز از دیگر سخنرانان این برنامه بود که با انتقاد از اکبر هاشمی رفسنجانی و رئیس دولت یازدهم گفت که «آقای هاشمی گفتند اگر دستاوردهای برجام منتشر شود، بی‌آبرو می‌شویم. ایرادی ندارد. ما که بی‌سواد هستیم، بگذار بی‌آبرو هم بشویم.»

محمدباقر قالیباف، شهردار تهران هم در این برنامه به حسن روحانی چنین کنایه زده که «آنهایی که نتوانستند با کلید مشکل مردم را حل کنند، بهتر است بر آن قفل نزنند.»

این سخنرانی‌های سیاسی و انتقادی در شرایطی انجام شد که براساس گزارش‌ها دست‌کم هشت هزار نفر در محل برگزاری مراسم حضور داشتند و در برخی از آنها دست‌نوشته‌های تندی در انتقاد از دولت بالای سر خود گرفته بودند.

«دولت تدفین و بتن، کلنگ بدم خدمتتون» ، «نتیجه برجام، اولین دولت چهارساله»، «با افتخار دلواپسیم تا دیوث سیاسی نباشیم» و «من دیوث سیاسی نیستم، پس هستم»، محتوای برخی از این دست‌نوشته‌ها بود.

محافظه‌کاران منتقد دولت در سه سال اخیر علاوه بر انتقاد و حملات جدی به دولت و بسیاری دیگر از مقام‌های جمهوری اسلامی، از قالب شوخی و طنز نیز برای پیش‌برد اهداف خود بهره جسته‌اند.

هفتم اردیبهشت ماه امسال نیز «جنبش عدالتخواه دانشجویی» اعلام کرد قصد دارد نشان «ماله طلایی» را به دلیل آنچه «اصرار» عباس عراقچی، عضو ارشد مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران در «توجیه، بزک و ماله‌کشی نقض عهدهای مکرر آمریکا» در زمینه برجام عنوان کرده، به وی اهدا کند.

نشان‌های «ماله طلایی»، «ماله نقره‌ای» و «ماله برنزی» تازه‌ترین ابتکار اصولگرایان تندرو در نقد و نفی توافق‌نامه «برجام» و حمله به دولت حسن روحانی و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران و دومین جایزه از این نوع جوایز عجیب و غریب به شمار می‌رود.

از سال ۱۳۹۱ ستاد راهیان نور سازمان بسیج هم جایزه‌ای با عنوان «باروت خیس» را به فرد یا افرادی که آنها را «منفورترین شخصیت سال» می‌نامد، اعطا می‌کند.

این جایزه تا کنون به افرادی چون میشل اوباما، بانوی اول آمریکا برای اهدای جایزه آکادمی اسکار به فیلم «آرگو»، کاترین اشتون، مسئول پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا و تاریا کرونبرگ، رئیس هیئت روابط پارلمانی اروپا با ایران برای دیدار پنهانی با نسرین ستوده و اهدای جایزه ساخاروف به وی و مانوئل والس، نخست‌وزیر فرانسه به دلیل آنچه «توهین به مقدسات میلیون‌ها مسلمان» نامیده شده، اعطا شده‌است.

XS
SM
MD
LG