لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۳

دستور دولت روحانی برای تدریس زبان‌های محلی در مدارس


علی یونسی
علی یونسی

علی یونسی٬ دستیار ویژه حسن روحانی در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی، از صدور دستور دولت به آموزش و پرورش برای آموزش زبان‌های محلی کردی و ترکی در شماری از مناطق کردنشین و ترک‌نشین ایران خبر داد.

به گزارش روز سه‌شنبه، ۱۱ خردادماه، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، آقای یونسی گفت که دو زبان‌ محلی کردی و ترکی در مناطقی که زبان اصلی مردم محلی هستند در مدارس به دانش‌آموزان آموزش داده خواهد شد.

آن‌ طور که وی اضافه کرده، این طرح در مدارس استان کردستان اجرا شده و «در صورت فراهم شدن زیرساخت‌ها» در دیگر مناطق کشور نیز اجرا خواهد شد.

وی همچنین از تدریس زبان و ادبیات کردی در دانشگاه کردستان که از دوران ریاست جمهوری حسن روحانی آغاز شده٬ تقدیر کرد.

در همین زمینه حسن روحانی، رئیس جمهور، نیز که در جریان سفر خود به استان آذربایجان‌ غربی، از شهر کردنشین مهاباد دیدار کرد وعده داد که دولتش در شماری از شهرهای ایران٬ مراکز آموزش زبان مادری به راه خواهد انداخت.

روحانی روز سه‌شنبه گفت که «قرار است مراکزی در کردستان، آذربایجان شرقی، غربی، اردبیل و… تاسیس شود که مردم بتوانند زبان مادری خود را به‌ خوبی بیاموزند.»

به گفته وی٬ دولت برای اجرایی کردن این طرح که در اصل ۱۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی به آن اشاره شده٬ در حال مذاکره با وزارت آموزش و پرورش است.

بر اساس اصل ۱۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی٬ «زبان و خط رسمی و مشترک مردم ایران فارسی است. اسناد و مکاتبات و متون رسمی و کتب درسی باید با این زبان و خط باشد، ولی استفاده از زبان‌های محلی و قومی در مطبوعات و رسانه‌های گروهی و تدریس ادبیات آنها در مدارس، در کنار زبان فارسی آزاد است».

حسن روحانی در جریان انتخابات ریاست جمهوری نیز وعده داده بود که تدریس رسمی زبان مادری اقوام مختلف ایرانی از جمله کردی٬ آذری و عربی در مدارس و دانشگاه‌ها را اجرایی کند.

این طرح که از سوی شماری از اعضای فرهنگستان فرهنگ و ادب فارسی با مخالفت روبه‌رو شد٬ سرانجام در اسفندماه سال ۹۳ به صورت آزمایشی در مدرسه‌ای در شهر سقز در کردستان آغاز شد.

تدریس رشته زبان و ادبیات کردی در دانشگاه کردستان و اختصاص بخشی از کتاب ادبیات فارسی پایه اول تا سوم دوره متوسطه دوم به مطالب کردی از دیگر اقدامات دولت یازدهم برای تحقق وعده روحانی در تحقق بندهای مربوط به حقوق اقوام ایرانی در قانون اساسی است.

XS
SM
MD
LG