لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۷

روحانی در مهاباد: تبعیض قومیتی را محکوم می‌کنم و نمی‌پسندم


رییس جمهوری ایران می‌گوید که دولت «در حال مذاکره» با وزارت آموزش و پرورش برای اجرای اصل ۱۵ قانون اساسی است.
رییس جمهوری ایران می‌گوید که دولت «در حال مذاکره» با وزارت آموزش و پرورش برای اجرای اصل ۱۵ قانون اساسی است.

همزمان با انتخاب یک شهروند ایرانی اهل سنت و کرد برای عضویت در هیات رییسه دائم مجلس ایران برای «نخستین‌بار»، رییس جمهوری ایران اعلام کرد که تبعیض قومیتی را «محکوم» می‌کند و نمی‌پسندد، «اقوام» باید بتوانند زبان مادری خود را بیاموزند و در استخدام افراد «قومیت» نباید «کوچترین اثری» داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، حسن روحانی روز سه‌شنبه ۱۱ خرداد در مراسم افتتاح یک پتروشیمی در شهر کردنشین مهاباد همچنین اعلام کرد، اینکه تنها یک سفیر و «مسوولانی از وزارتخانه‌های مختلف از جمله وزارت نفت کرد هستند» کافی نیست.

آقای روحانی با بیان اینکه «تبعیض قومیتی را محکوم می‌کنم و نمی‌پسندم» افزود که در استخدام افراد ملاک باید «شایستگی دانش و تعهد» باشد و «قومیت» نباید «کوچترین اثری» داشته باشد.

رییس جمهوری ایران همچنین اعلام کرد که «اقوام باید بتوانند زبان مادری خود را بیاموزند» و دولت «در حال مذاکره» با وزارت آموزش و پرورش برای اجرای اصل ۱۵ قانون اساسی است.

بر اساس اصل ۱۵ قانون اساسی ایران، «زبان و خط رسمی و مشترک مردم ایران فارسی است. اسناد و مکاتبات و متون رسمی و کتب درسی باید با این زبان و خط باشد ولی استفاده از زبان‌های محلی و قومی در مطبوعات و رسانه‏‌های گروهی و تدریس ادبیات آن‌ها در مدارس، در کنار زبان فارسی آزاد است».

حسن روحانی در ایام تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری، در بیانیه‌‌ای ۱۰ ماده‌ای بر رعایت حقوق اقوام، ادیان و مذاهب در ایران تأکید و وعده‌هایی را در این زمینه مطرح کرده بود.

تدریس زبان مادری اقوام به طور رسمی در مدارس و دانشگاه‌ها و انتصاب نیروهای «شایسته محلی» در پست‌های مدیریتی از جمله وعده‌های آقای روحانی در این بیانیه بود.

پیش از این رشید قربانی مدیرکل آموزش و پرورش استان کردستان اعلام کرده بود که از سال ۹۵ در این استان، بخش کُردی به کتاب ادبیات فارسی دوره متوسطه دوم دبیرستان اضافه خواهد شد.

بر اساس گزارش‌ها، همچنین تدریس زبان و ادبیات کردی از مهر ماه ۹۴در قالب ایجاد یک کرسی در دانشگاه‌های استان کردستان آغاز شده است.

در همین حال علی یونسی دستیار ویژه رییس جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی روز سه‌شنبه در مصاحبه با خبرگزاری ایرنا خبر داد که «دولت دستور داده که زبان‌های محلی کردی و ترکی در مناطقی که زبان اصلی مردم محلی این زبان هاست، در مدارس به دانش آموزان آموزش داده شود».

آقای روحانی در بخش دیگری از سخنانش گفت: «همه مردم مسلمان از نظر حقوق شهروندی همانند هم و مساوی هستند و ما نباید میان مذاهب و اقوام تبعیضی قائل شویم».

وی اضافه کرد: «برای من کافی نیست که یکی از سفیران ما از اهل سنت و اهل کردستان است و کافی نیست اگر مسئولانی از وزارت‌خانه‌های مختلف از جمله وزارت نفت کرد هستند».

در سال ۹۴ صالح ادیبی به عنوان نخستین سفیر کرد اهل سنت برای سفارتخانه جمهوری اسلامی در ویتنام و همچنین به عنوان سفیر آکرودیته در کامبوج منصوب شد.

در دولت حسن روحانی همچنین عماد حسینی از نمایندگان اهل سنت مجلس هشتم به عنوان معاون وزیر نفت منصوب شد.

علی یونسی دستیار ویژه رییس جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی پیش از این از مذاکرات خود برای انتصاب اهل سنت و زنان در سمت‌های دولتی خبر داده بود.

در انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ مناطق سنی‌نشین شامل کردستان، سیستان و بلوچستان و ترکمن صحرا بیشترین رای را به حسن روحانی دادند.

اهل سنت در ایران همواره از نادیده گرفتن توسط دولت‌های پس از انقلاب برای تصدی سمت‌های مدیریتی انتقاد کرده‌اند.

در همین حال بر اساس گزارش‌ها، در روز سه‌شنبه برای «نخستین‌ بار» محمد قسیم عثمانی از شهروندان اهل سنت ایران به عضویت در هیات رییسه مجلس انتخاب شد.

در انتخابات هیات رییسه موقت مجلس دهم در روز یکشنبه ۹ خرداد محمدقسیم عثمانی نماینده بوکان به عنوان یکی از ناظران هیات رییسه و عبدالکریم حسین‌زاده نماینده حوزه انتخابیه نقده و اشنویه به عنوان یکی از دبیران هیات رییسه مجلس انتخاب شده بودند.

در انتخابات هیات رییسه دائم مجلس دهم در روز سه‌شنبه عبدالکریم حسین‌زاده نیز کاندیدا شده بود اما رای نیاورد.

اهل سنت در ایران همچنین از برخی حقوق دیگر از جمله داشتن مسجد رسمی در تهران محروم هستند.

XS
SM
MD
LG