(rm) صدا | [ 5:58 mins ]
انتشار Fishscale آلبوم جدیدی از پیشکسوت رپ نیویورک، هنرمند 35 ساله، گوست فیس Ghostface یا Ghostface Killah باردیگر نشان دهنده تسلط او بر شکل هنریای است که به عنوان یکی از اعضای گروه رپ وو تنگ کلن Wu-Tang Clan در شکل دادن به آن از ابتدا نقش داشته است. و به قول منتقد نیویورک تایمز، یکی از پیچیدهترین و ظریفترین اشعار دوره طولانی کار خود به عنوان رپر و تهیهکننده و سردسته گروه مشهور و بدعتگزار نیویورکی ووتنگ کلن Wu-Tang Clan را در آلبوم جدید خود، که پنجمین آلبومی سولو یا منفرد اوست، عرضه میکند که برای لذت از جزئیات ان، منتقدها بارها و بارها گوش کردن به آن را توصیه میکنند. بهنام ناطقی (رادیوفردا، نیویورک): آقای گستفیس کیلر Ghostface Killah در Shakey Dog یا سگ لرزان، نخستن ترانه آلبوم جدید خود، آلبومی به نام فلس ماهی یا Fishscale که این هفته بیرون آمد، 64 میزان یک بند رپ میخواند، بدون اینکه برای همسرایان یا کر، صبر کند. معمولا در ترانههای رپ هر 16 میزان درنگ میکنند برای همسرائی.
در این ترانه نفسگیر، گستفیس داستان یک سرقت نافرجام دو نفری را بازگو میکند به سبک نمایشپرداز نامدار آمریکائی دیوید ممت David Mamet که به قول منتقد پیچفورک به قدری در تصویرپردازی دقیق و خیالانگیز است که به ویدیو نیاز ندارد.
گستفیس، که یکی از سرایندگان برجسته رپ و از اساتید پیشکسوت این رشته هنری است، و به قول منتقد نیویورک تایمز، یکی از پیچیدهترین و ظریفترین اشعار دوره طولانی کار خود به عنوان رپر و تهیهکننده و سردسته گروه مشهور و بدعتگزار نیویورکی ووتنگ کلن را در آلبوم جدید خود، که پنجمین آلبومی سولو یا منفرد اوست، عرضه میکند که برای لذت از جزئیات ان، منتقدها بارها و بارها گوش کردن به آن را توصیه میکنند. آقای کلیفا سنه مینویسد در سراسر این آلبوم، گستفیس دوستداشتنیترین رپر دنیا باقی میماند، تنها واکنش به این آلبوم گم شدن در لابلای آن است.
در این ترانه، به نام زیر آبی Underwater راوی ما را به تجربهای تمثیلی از شنا در کف دریا در پیامد مرگ میبرد، در کنار پریهای دریائی با چهره ستاره هالیوود هالی بری، نوعی تجربه عرفانی، که در آن گستفیس در آوازهای اسلامی و نمونهبرداری از فلوت، آرامش ابدی میجوید.
اسم آلبوم جدید گستفیس، یعنی Fishscale یا فلس ماهی، اصطلاحی است که برای توصیف یک نوع از کوکائین خالص به کار میرود. سال پیش که گستفیس در یک کنسرت زنده برنامه اجرا میکرد، وعده انتشار آلبومی با این اسم را داد، به این بهانه که حالا که همه وسواس رپ قاچاقچی و موادمخدرفروشان را دارند، پس باید آلبومی در این باره درست کرد. اما آلبوم جدید، علیرغم اسمش، بالیدن به ثروت اندوزی از فروش مواد مخدر، یعنی نقشی که خیلی از رپرها در آلبومهای خود به عهده میگیرند، نیست بلکه به قول رایان دامبال، منتقد مجله تخصصی Pitchfork به نوعی هجو آن است.
در ترانه Big Girl گستفیس همان فروشنده تبهکار مواد مخدر است اما پیام ترانه، داستان سه زن است که زندگی و آینده خود را بر سر اعتیاد به کوکائین میگذارند.
کیلو، واحد وزن، واحد وزن بستههای کوکائین هم هست و گستفیس، صحنه آشنائی که بارها در ترانههای دیگر رپ در باره پختن کوکائین شنیده شده را به یک صحنه رویائی تبدیل میکند، اما نه برای بالیدن، بلکه برای هشدار دادن به شنونده درباره مضرات استعمال کوکائین و مواد مخدر دیگر. ترانه Kilo
ترانههای آلبوم جدید گستفیس، که یکی از پیشگامان رپ گنگستری است، تصویر رئیس گروه تبهکاران مافیای سیاهپوستی است و دوستانش، معشوقههایش، مادرهایش و بچههایش، و در این ترانهها، گستفیس طوری صحنهسازی و داستانپردازی میکند که انگار در عالم خلسه دارد فیلمی را نگاه میکند. منتقدی مینویسد تصویرسازی هیجان انگیز و شیوه روایت هیجانانگیز داستانها، نشان میدهد که گستفیس اگر روزی از رپ خواندن خسته شد، میتواند سناریست یا کارگردان سینما بشود.
جمعی از کلهگندهترین تهیهکنندگان هیپهاپ در کنار گستفیس هستند که در این آلبوم مجموعه درخشان ضرباهنگها و نمونهبرداریهای از موسیقی soul تامین میکنند، از جمله در این ترانه 9 Milli Bros یا برادران 9 میلیمتری، که MF Doom صدای گستفیس را روی نمونهبرداری از پیانو و سوت سوار کرده است.