لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۸

آمانو: توافق هسته‌ای با ایران هنوز شکننده است


یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی
یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی

یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفته است، به رغم این که ایران تاکنون به توافق هسته‌ای باقدرت‌های جهانی پایبند بوده است، اما این توافق هنوز «شکننده» است.

به گزارش روز جمعه سوم ژوئن واشینگتن پست، آمانو در مقر آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین درمصاحبه‌ای اظهار داشت، کار راستی آزمایی از برنامه هسته‌ای ایران سال‌ها طول خواهد کشید.

ایران و شش قدرت جهانی برای پایان دادن به مناقشه بر سر برنامه هسته‌ای این کشور در ۲۴ تیرماه پارسال بر سر کاهش گسترده فعالیت‌های هسته‌ای تهران به توافق رسیدند و در ازای آن قرار شد تا تحریم‌های بین‌المللی هسته‌ای علیه جمهوری اسلامی لغو شود. این توافق که به «برنامه جامع اقدام مشترک» یا برجام معروف شده است از دی ماه پارسال اجرایی شد.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در ادامه این مصاحبه گفته است: این ( توافق) هنوز شکننده است. دستیابی به توافق بسیار مهم بود، اما پایدار کردن چنین توافقی نیازمند تلاش‌های فراوانی است.

آژانس بین المللی انرژی اتمی در تازه‌ترین گزارش خود در اواخر ماه مه (اوایل خردادماه) سال جاری یعنی پنج ماه پس از اجرایی شدن توافق هسته‌ای اعلام کرد،ایران به تعهدات خود در چارچوب این توافق پایبند بوده و براساس این توافق ذخایر اورانیوم غنی شده و آب سنگین خود را کاهش داده است.

براساس برجام، آژانس بین المللی انرژی اتمی نهاد ناظر بر شیوه اجرای توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی است و قرار است هر سه ماه گزارش جدیدی درخصوص فعالیت، روند و ابعاد برنامه هسته‌ای ایران ارائه کند.

در همین حال، یوکیا آمانو گفته است، از ما خواسته شده است حقایق و مستندات را راستی آزمایی کنیم نه دیدگاه‌ها را . اگر آنها می خندند یا چیزی ناخوشایند آنها است به ما مربوط نیست.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی با این حال تصریح کرده است: راستی آزمایی برنامه هسته‌ای ایران کار بسیار بزرگی است و کارشناسان ما با تلاش و کوشش بسیار سخت در حال کار هستند.

یوکیا آمانو در بخش دیگری از این مصاحبه به موضوع فعالیت گذشته ایران و به ویژه موضوع آزمایش‌ها انجام شده در منطقه پارچین گفته است که انکارهای تهران در خصوص آزمایش هایی که در گذشته انجام شدهاز نظر آژانس بین المللی اتمی نامعتبر است، اما آنچه که اکنون بسیار اهمیت دارد این است که چنین اقدامات و آزمایش هایی اکنون در پارچین انجام نمی شوند.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی تصریح کرده است: من به آنجا (پارچین) رفتم. تقریبا آنجا خالی بود. مطمئنا می توانم بگویم که دیگر آزمایش‌هایی مانند اتاقک(انفجاری) در آنجا انجام نمی شوند.

کشورهای غربی پیش از توافق هسته‌ای ایران را متهم می کردند که در پارچین آزمایش‌های مرتبط با تسلیحات هسته‌ای انجام داده است. ایران این اتهام را رد می کرد. در نهایت درچاچوب توافق ایران و آژانس، یوکیا آمانو در اواخر شهریورماه سال گذشته از پارچین بازدید کرد.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی درپایان این مصاحبه گفته است: درخصوص ایران،تنها نیمی از کار انجام شده است و ما نیاز داریم که آنرا پایدار کنیم.

در گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی و در بخش مربوط به «اقدامات شفافیت‌زا» گزارش تصریح شده است که ایران به درخواست آژانس، برای بازرسان «روادید بلندمدت» صادر و در سایت‌های هسته‌ای فضای کاری مناسبی را مهیا کرده است. همچنین قید شده که ایران با افزوده شدن بر تعداد بازرسان آژانس نیز موافقت کرده است.

XS
SM
MD
LG