لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۹

وزیر کشور به نقل از خامنه‌ای: آسیب‌های اجتماعی را باید ۲۰ سال قبل با دقت پیگیری می‌کردیم


عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور جمهوری اسلامی
عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور جمهوری اسلامی

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور جمهوری اسلامی، در صحن علنی مجلس گفت که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در جلسه‌ای با حضور آقای رحمانی فضلی گفته‌است که جمهوری اسلامی در زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی و رفع آنها «۲۰ سال» عقب است.

به گزارش خبرگزاری فارس، عبدالرضا رحمانی فضلی این مطلب را روز دوشنبه ۱۷ خرداد در صحن علنی مجلس و در جریان ارائه گزارشی از مشکلات اجتماعی پیش روی کشور و اقدامات انجام شده برای رفع آنها بیان کرد.

به گزارش این خبرگزاری، رحمانی فضلی در سخنان خود گفت: «در جلسه‌ای که خدمت مقام معظم رهبری بودیم ایشان مطالبی را بیان فرمودند که بنده برخی از این مطالب را خدمت شما نمایندگان مجلس عرض خواهم کرد، رهبر انقلاب در این جلسات فرمودند که ما ۲۰ سال از این مسئله (کاهش آسیب‌های اجتماعی و رفع آنها) عقب هستیم و این معضل را باید ۲۰ سال قبل با دقت پیگیری می‌کردیم و کسانی که در این حیطه مسئولیت داشتند باید خودشان را مسئول بدانند و نسبت به حل این مسائل اقدامات لازم را انجام دهند.»

وزیر کشور جمهوری اسلامی در آمارهای خود هم‌چنین اعلام کرد سالیانه ۶۰۰ هزار ایرانی زندانی می‌شوند و ایران با مشکلاتی چون حاشیه‌نشینی ۱۱ میلیون نفر، بیکاری سه و نیم میلیون شهروند و اعتیاد یک و نیم میلیون نفر دست و پنجه نرم می‌کند.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در روزها و هفته‌های اخیر انتقادهایی از شیوه مدیریت اقتصاد و تحریم‌ها در جمهوری اسلامی، سبک زندگی مردم ایران، و مسئله ترویج زبان انگلیسی در ایران بیان کرده‌است.

آیت‌الله خامنه‌ای ازجمله روز یک‌شنبه در دیداری که رئیس و نمایندگان مجلس دهم با وی داشتند گفت که در زمینه اقتصاد و امر تحریم‌ها «برخی ناشی‌گری‌ها انجام شد» و افزود که «شرمندگی‌ام از اینکه جوانی بیکار با دست خالی به خانه می‌رود کمتر از خود او نیست.»

علی مطهری، نماینده مجلس، پیش‌تر گفته بود که رهبر جمهوری اسلامی پس از شنیدن گزارش مربوط به آسیب‌شناسی اجتماعی در ایران به گریه افتاده بود.

آنچه در ایران از آن به عنوان آسیب‌های اجتماعی نام برده می‌شود، بیشتر شامل اعتیاد، فقر، حاشیه‌نشینی، ترک تحصیل، طلاق و افزایش جرائم است.

وزیر کشور ایران روز دوشنبه در ادامه سخنان خود در مجلس همچنین گفت که آقای خامنه‌ای برای کاهش آسیب‌های اجتماعی، اولویت‌هایی را مشخص کرده‌است.

وی الویت‌های رهبر جمهوری اسلامی برای مقابله با معضلات اجتماعی را به ترتیب چنین برشمرد: مبارزه با مواد مخدر و رفع معضل اعتیاد، حاشیه‌نشینی، طلاق، مبارزه با بزهکاری و مسائل مربوط به موارد خاص و بحرانی.

وزیر کشور در عین حال «سبک زندگی مردم» را تحت تأثیر «آسیب‌های اجتماعی» دانسته و اضافه کرد که «ما باید بر اساس الگوی ایرانی اسلامی سبک زندگی را تعریف کنیم.»

علی خامنه‌ای بارها نسبت به تغییر سبک زندگی در ایران هشدار داده و به گفته وزیر کشور، بر «مهندسی و هدایت تغییرات اجتماعی» به علت تأثیر عواملی چون رشد تکنولوژی، انفجار اطلاعات و افزایش سطح ارتباطات بر آن تأکید کرده‌است.

آمارهای بیکاری، حاشیه‌نشینی، اعتیاد و طلاق

عبدالرضا رحمانی فضلی در سخنان خود «برنامه‌ریزی متمرکز و عدم توازن و تعادل منطقه‌ای و بودجه‌ریزی مبتنی بر فعالیت‌ها و جمعیت و نظام اداری و ساختاری و سازمانی» را از جمله بسترهای ایجاد آسیب‌های اجتماعی معرفی کرد.

وی آمار بیکاران کشور در حال حاضر را سه و نیم میلیون نفر اعلام کرد که «توزیع آنها در سطح کشور نرمال نیست.»

وزیر کشور در توضیح غیرطبیعی بودن توزیع بیکاران در سطح کشور افزود که «در برخی از مناطق بیشتر از ۶۰ درصد بیکاری وجود دارد و تعداد مناطقی هم که بیش از ۵۰ درصد با معضل بیکاری روبرو هستند، زیادند.»

آن‌طور که وی گفته هم اکنون ۱۱ میلیون نفر حاشیه‌نشین در ایران به سر می‌برند که سه میلیون نفر از آنان در حاشیه شهرهای تهران، مشهد و اهواز زندگی می‌کنند.

رحمانی فضلی همچنین از وجود دو هزار و ۷۰۰ محله حاشیه‌نشینی در کشور خبر داد.

وی گفته بیکاری و حاشیه‌نشینی با ویژگی‌هایی که دارند می‌توانند منجر به تنش اجتماعی شده و برای کشور مشکل‌ساز شوند.

عبدالرضا رحمانی فضلی در عین حال تعداد معتادان ایران را یک و نیم میلیون نفر اعلام کرده و از گسترش مصرف مواد مخدر صنعتی به جای مواد مخدر سنتی ابزار نگرانی کرد.

وی علت بیش از ۵۰ درصد طلاق‌ها، ۴۰ درصد سرقت‌ها و ۶۰ درصد به زندان افتادن افراد در ایران را اعتیاد عنوان کرد.

آن‌طور که وزیر کشور گفته، سالانه ۶۰۰ هزار نفر در شهرهای مختلف ایران به زندان می‌افتند که از این تعداد ۲۰۰ هزار نفر آنها در زندان می‌مانند.

رحمانی‌فضلی این رقم را بسیار بالا دانسته که می‌تواند آثار بسیار مخربی داشته باشد.

اصغر جهانگیر، رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی ایران نیز ۱۵ خرداد ماه سال جاری، آمار کل زندانیان کشور را بیش از ۲۰۰ هزار نفر اعلام کرده و گفته در حال حاضر زندان‌های ایران سه برابر ظرفیت خود زندانی دارد.

جهانگیر افزوده که در حال حاضر بیش از ۲۲۰ هزار نفر در زندان‌های ایران «محبوس» هستند که این وضعیت «قابل قبولی» نیست.

از دیگر آمار ارائه‌شده از سوی وزیر کشور، وجود نزدیک به دو و نیم میلیون زن سرپرست خانوار در ایران است که به دلیل طلاق یا مرگ همسر، به تنهایی سرپرستی خانواده را بر عهده دارند.

بالا بودن نرخ طلاق در کشور به ویژه در برخی مناطق و در سال‌های اول زندگی هم از دیگر موارد مورد اشاره وزیر کشور در گزارش خود از مشکلات اجتماعی به مجلس بود.

رحمانی‌فضلی در گزارش خود هشدار داد که «اگر همه این آمارها و اعداد را در بُعد خانواده‌ها ضرب کنیم و هم‌پوشانی‌ها را هم حذف کنیم اعداد و ارقام بسیار بالایی به دست می‌آید که زمینه‌های نارضایتی اجتماعی را فراهم می‌کند.»

XS
SM
MD
LG