لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۹

استاندار خراسان رضوی: ممنوعیت انجام کنسرت را ابلاغ کنید تا همه تکلیف خود را بدانند


استاندار خراسان رضوی روز دوشنبه ۱۷ خرداد گفت که در قانون «هیچ محدودیت جغرافیایی» برای برگزاری کنسرت وجود ندارد، و از قوه قضاییه خواست ممنوعیت احتمالی برگزاری کنسرت در این استان را ابلاغ کند تا «همه تکلیف خود را بدانند».

همزمان معاون فرهنگی قوه قضائیه به صورت تلویحی ممنوعیت برگزاری کنسرت در استان خراسان رضوی را تایید کرده است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، علیرضا رشیدیان استاندار خراسان رضوی گفته که صدور مجوز کنسرت‌ها از سوی دولت و لغو آن توسط قوه قضائیه «موجب سردرگمی مردم و جوانان » و «فعالیت‌های قارچ‌گونه گروه‌های موسیقی زیرزمینی» می‌شود.

همچنین به گزارش خبرگزاری ایسنا، آقای رشیدیان از قوه قضائیه خواست که محدوده جغرافیایی و «حتی» موسیقی‌های مجاز و ممنوع را برای شهرها اعلام کند یا «مثلا بگویند در خراسان رضوی کنسرت موسیقی نباید برگزار شود» تا «همه تکلیف خود را بدانند».

به گفته وی، پیش از این نیز شورای فرهنگ عمومی برگزاری کنسرت و «جنگ شادی» را در ۱۰ کیلومتری حرم امام هشتم شیعیان ممنوع کرده بود، اما برخی دستگاه‌ها و افراد واکنش «بسیار تندی» به اصل برگزاری کنسرت در شهر مشهد داشته و می‌خواسته‌اند حوزه‌های علمیه و «علما» را به این موضوع وارد کنند.

وی اشاره‌ای به نام این دستگاه‌ها و افراد نکرده است.

در هفته‌های گذشته دادستانی نیشابور دو بار کنسرت شهرام ناظری، و یک بار کنسرت کیهان کلهر را لغو کرده است.

در فروردین ماه نیز کنسرت موسیقی سنتی علی زند وکیلی در شاندیز مشهد لغو شد. لغو این کنسرت‌ها اعتراض سخنگوی دولت و نیز خانه موسیقی ایران را به دنبال داشت.

در سال‌های گذشته احمد علم‌الهدی امام جمعه مشهد با برگزاری کنسرت در این شهر مخالفت کرده و تعدادی از کنسرت‌ها در این شهر و دیگر شهرهای استان خراسان رضوی لغو شد.

آقای علم الهدی هشتم اسفند سال ۹۳ برگزاری کنسرت موسیقی را «مطرب‌بازی و ولنگاری» دانسته و گفته بود که چون تمام شهر مشهد حرم امام هشتم شیعیان است، برگزاری کنسرت در این شهر «مطرب‌بازی» در حرم او به حساب می‌آید.

در همین حال علی جنتی وزیر ارشاد روز ۲۴ اردیبهشت در واکنش به لغو کنسرت کیهان کلهر گفته بود که اجرای کنسرت در خراسان رضوی «با رعایت و مراقبت‌هایی صورت می‌گیرد».

هادی صادقی معاون فرهنگی قوه قضائیه نیز در مصاحبه با شماره روز دوشنبه روزنامه شرق در پاسخ به سئوالی درباره ممنوع بودن برگزاری کنسرت در خراسان رضوی گفت: «بله، درست است؛ اما اصل ماجرا این است که در کشور ما کنسرت برگزار می‌شود و درصد کنسرت‌هایی که لغو می‌شود، به یک درصد هم نمی‌رسد».

آقای صادقی درباره دلیل لغو کنسرت‌ها نیز گفت: «برخی از افرادی که به کنسرت می‌روند، رعایت نمی‌کنند» و «باید محیط سالم‌سازی شود».

سال گذشته حسن روحانی تلویحاً خواستار دخالت نکردن دیگر نهادها در امر برگزاری کنسرت‌های موسیقی شد، اما صادق آملی لاریجانی، رییس قوه قضاییه، در جواب او گفت که «آیا شما قبول می‌کنید اجازه دهند یک کنسرتی زمینه رقص مشترک جوانان شود؟ بحث دستگاه قضایی در برخی شهرها نیز از همین نوع بوده‌ است».

در همین حال وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران روز ۱۶ خرداد دخالت دادستان‌ها و قوه قضائیه را «مانع اصلی» برگزاری برخی کنسرت‌ها خواند و از نامه‌نگاری با مقام‌های قضایی برای اجرای کنسرت‌های مجوزدار خبر داد.

در همان روز اما آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی در دیدار با نمایندگان مجلس دهم، از آنچه «ولنگاری دستگاه‌های فرهنگی» خوانده، انتقاد کرد.

XS
SM
MD
LG