لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۷

یک استاد ایرانی - کانادایی توسط حفاظت اطلاعات سپاه بازداشت شد


هما هودفر از یک نوع بیماری عصبی - عضلانی رنج می‌برد.
هما هودفر از یک نوع بیماری عصبی - عضلانی رنج می‌برد.

یک استاد ایرانی رشته «مردم‌شناسی» در دانشگاه کنکوردیا مونترال کانادا که برای «سفری تحقیقاتی» به ایران رفته بود از سوی حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت شده است.

خانواده هما هودفر در بیانیه‌ای که روز چهارشنبه ۱۹ خرداد منتشر کردند، گفته‌اند که در ١٩ اسفند ١٣٩٤ و دو روز قبل از خروج وی از ایران، نيروهای حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران به خانه او يورش برده و كليه وسایل شخصی‌اش از جمله لپ‌تاپ، مدارک شناسایی، اوراق تحقيق، گوشی تلفن، پاسپورت‌ها و برخی از كتاب‌های شخصی این استاد دانشگاه را توقيف و به وی اعلام کردند كه ممنوع الخروج است.

به گفته خانواده خانم هودفر، این استاد دانشگاه پس از مدتی به قید وثیقه آزاد شد اما جلسات بازجویی از او ادامه داشت تا اینکه روز دوشنبه ۱۷ خرداد پس از احضار به دادسرای امنیت و بدون اعلام قبلی، بازداشت شد.

این بیانیه می‌گوید که وکیل و اعضای خانواده هودفر اجازه ملاقات با او را نداشته‌اند و دلیل بازداشت این استاد دانشگاه نیز به آنها اعلام نشده است.

خانواده خانم هودفر گفته‌اند که او به گونه خطرناکی از یک نوع بیماری عصبی - عضلانی به نام میاستنی گراویس (ضعف شدید عضلانی) رنج می‌برد اما اجازه پیدا نکرده‌اند که داروهای او را در اختیارش قرار دهند.

خانواده هما هودفر تاکید دارند که به شدت نگرانی سلامت این استاد دانشگاه هستند.

این بیانیه یادآوری می‌کند که خانم هودفر «سیاسی نیست» و صرفا به فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی به ویژه درباره بهبود وضعیت زنان در جوامع اسلامی مشغول بوده است.

خانواده هما هودفر در پایان با اشاره به اینکه این استاد دانشگاه دارای ملیت‌های ایرانی، کانادایی و ایرلندی است، از هر سه دولت خواسته‌اند تا وضعیت او را به طور جدی پیگیری کرده و زمینه را برای آزادی وی فراهم کنند.

هما هودفر ۶۵ سال دارد.

بازداشت اتباع چند ملیتی در ایران سابقه دارد. زهرا کاظمی یکی از اتباع ایرانی بود که تابعیت مضاعف کانادایی نیز داشت و پس از سفر به ایران زندانی و در زندان کشته شد.

جمهوری اسلامی، تابعیت دوگانه را به رسمیت نمی‌شناسد.

XS
SM
MD
LG