لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۹

رکورد تازه در تولید و صادرات نفت ایران در یک ماه گذشته


افزایش خرید نفت ایران به دست مشتریان اروپایی صادرات نفت ایران را در ماه ژوئن به بالاترین حد در چهار و نیم سال گذشته رسانده است. وزیر نفت نیز از رسیدن تولید به نزدیک به چهار میلیون بشکه خبر داده است.

خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه، ۲۵ خردادماه، به نقل از یک منبع آگاه گزارش داد که صادرات نفت ایران در حال رسیدن به سطح پیش از تحریم‌هاست.

فروش نفت ایران از دسامبر گذشته، یک ماه پیش از برداشته شدن تحریم‌ها علیه این کشور، تاکنون دو برابر شده است.

در این میان بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت، نیز در جلسه روز سه‌شنبه مجلس ایران گفت که تولید نفت کشور در خردادماه به ۳.۸ میلیون بشکه در روز رسیده و صادرات نفت نیز نسبت به نیمه اول سال ۹۲، دو برابر شده است.

رویترز می‌نویسد که ایران به سرعت در حال بازپس‌گیری سهم خود در بازار نفت است، سریع‌تر از آن چه تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کردند.

به گفته منبع آگاه در گفت‌وگو با رویترز، ایران در ماه ژوئن دو میلیون و ۳۱۰ هزار بشکه نفت خام و میعانات گازی در روز بارگیری کرده است که صد هزار بشکه نسبت به ماه قبل افزایش را نشان می‌دهد.

طبق آمارهای سازمان اطلاعات انرژی آمریکا، این رقم بیش از دو برابر مقدار مربوط به ژوئن سال پیش و بیشترین مقدار از ژانویه ۲۰۱۲ تاکنون است که تحریم‌های غرب علیه ایران اعمال شد.

این منبع می‌گوید در مقایسه با صادرات روزانه ۵۳۰ هزار بشکه به اروپا در ماه مه این رقم در ماه ژوئن به ۵۸۰ هزار بشکه در روز رسید که تقریبا شش برابر مقدار صادرات در زمان تحریم‌ها بود.

در این میان آژانس بین المللی انرژی نیز سه‌شنبه گزارش داد که تولید نفت ایران در ماه گذشته دوباره ۱۰۰ هزار بشکه افزایش یافته و به ۳.۷ میلیون بشکه در روز رسیده است.

ایران تا قبل از اعمال تحریم‌ها در اواسط سال ۲۰۱۲، حدود دو میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت خام در روز صادر می کرد، که از این میزان سهم اروپا تقریبا ۶۰۰ هزار بشکه بود.

ورود مجدد ایران به بازار نفت

آژانس بین المللی انرژی در گزارش ماهانه خود که در سایت رسمی این نهاد بین‌المللی منتشر شده است، می‌گوید که ایران در میان کشورهای عضو اوپک سریع‌ترین رشد عرضه به بازارهای جهانی را در سال ۲۰۱۶ داشته است.

طبق این گزارش، افزایش ۷۰۰ هزار بشکه‌ای فروش نفت ایران در سال جاری پیش‌بینی می شود. آژانس می گوید عرضه و تقاضا در نیمه دوم ۲۰۱۶ به تعادل می رسد، اما پیش‌بینی می‌شود بازار در نیمه اول سال آینده با مازاد عرضه روبه‌رو شود.

در همین حال رویترز می‌نویسد که ورود مجدد ایران به بازار نفت باعث بروز تنش‌هایی با رقیب اصلی این کشور یعنی عربستان سعودی شده و اوپک را در تلاش‌هایش برای محدود کردن سقف تولید به منظور بالا بردن قیمت‌ها ناکام گذاشته است.

بر اساس این گزارش، ایران با پیشنهاد عربستان برای پایین آوردن سقف تولید موافقت نمی‌کند، در حالی که عربستان نیز به شدت فروش نفت خود را افزایش داده است و در نظر دارد سهام شرکت دولتی نفت خود را به فروش برساند.

به گفته این منبع، ایران در ماه ژوئن یک میلیون و ۶۲۰ هزار بشکه نفت در روز برای مشتریان آسیایی بارگیری کرده است که کمی بیش از مقدار مربوط در ماه مه است، اما نسبت به یک میلیون و ۷۱۰ هزار بشکه در روز در ماه آوریل کاهش نشان می‌دهد.

بارگیری به مقصد چین، بزرگ‌ترین خریدار نفت ایران، در ماه ژوئن حدود ۶۱۰ هزار بشکه در روز بود که کمترین مقدار در سه ماه گذشته بوده است. فروش نفت به هند حدود ۴۶۰ هزار بشکه در روز بود.

فروش نفت به کره جنوبی ۳۲۳ هزار بشکه در روز بود که بیشترین مقدار در چند سال اخیر بوده است. ژاپن نیز حدود ۲۹۰ هزار بشکه نفت در روز از ایران وارد کرده است که بیشترین مقدار از ماه آوریل تاکنون بوده است.

در میان کشورهای اروپایی، یونان، ایتالیا، اسپانیا، ترکیه، و لهستان از ایران نفت وارد کرده‌اند. لهستان اولین خرید نفت ایران از ماه اوت گذشته تاکنون را به میزان ۶۷ هزار بشکه در روز انجام داده است.

یونان و اسپانیا نیز هر یک ۶۷ هزار بشکه نفت در روز از ایران در این ماه وارد می‌کنند، در حالی که میزان خرید ایتالیا نصف این میزان است. شرکت رویال داچ شل پس از شرکت توتال واردات نفت از ایران را در اواخر ماه مه از سر گرفت و یک میلیون و صد هزار بشکه نفت از ایران خرید.

XS
SM
MD
LG