لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۲

حمله هکرهای «مرتبط با دولت روسیه» به شبکه حزب دموکرات آمریکا


کمیته ملی حزب دموکرات ایالات متحده روز سه‌شنبه، ۲۵ خردادماه، اذعان کرد که شبکه کامپیوتری و سرورهای آن حدود یک سال هدف حمله هکرهای روسی «مرتبط با دولت روسیه» بوده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دو گروه مجزا از هکرهای روسی حدود یک سال پیش وارد سیستم کامپیوتری کمیته ملی حزب دموکرات، دی‌ان‌سی، شده و تمام ای‌میل‌ها و چت‌ها در این سیستم را زیر نظر داشته‌اند.

در گزارش این خبرگزاری آمده است که یکی از این گروه‌ها ای‌میل‌ها و چت‌ها را هک و ضبط کرده، و گروه دیگر به مجموعه تحقیقات این کمیته درباره دونالد ترامپ، رقیب هیلاری کلینتون، در انتخابات ریاست جمهوری دست یافته است.

تحقیقات مربوطه شامل اطلاعاتی درباره فعالیت‌های تجاری و مالی آقای ترامپ در آذربایجان، گرجستان، صربستان و روسیه بوده است.

آن طور که در گزارش‌ها آمده است، گروه اول در تابستان سال گذشته وارد سیستم دی‌ان‌سی شده و «احتمالا» برای اف‌اس‌بی، سرویس امنیتی روسیه، کار می‌کرده است.

گروه دوم هکرها نیز در آوریل سال جاری وارد سیستم شده و «مستقیما به سراغ تحقیقات اپوزیسیون رفته است».

رویترز به نقل از یک منبع می‌گوید که حزب دموکرات آمریکا بر این عقیده است که این هکرها زیر نظر و مدیریت دولت روسیه بوده‌اند.

این در حالی است که دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در مسکو، «کاملا» احتمال دخالت دولت روسیه در این حمله هکری را رد کرده است.

در همین حال روزنامه واشینگتن پست به نقل از چند مقام آمریکایی گزارش کرده است که همین هکرها شبکه کامپیوتر در دفاتر دو نامزد اصلی ریاست جمهوری آمریکا را نیز هک کرده‌اند.

اما یک مقام مسئول در دفتر انتخاباتی هیلاری کلینتون این گزارش را رد کرده و گفته است که هیچ نشانی از هک شدن سیستم کامپیوتری و اطلاعاتی این دفتر نیست.

خبرگزاری رویترز بر اساس اطلاعاتی که درباره دونالد ترامپ به دست آورده می‌گوید که آقای ترامپ دست‌کم در سه سال یعنی سال‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۸ و ۲۰۱۳ «تلاش کرده است» معاملاتی را در روسیه به انجام برساند.

این نخستین بار نیست که موسسات و سازمان‌هایی در داخل ایالات متحده هدف حمله هکرهایی از کشورهای رقیب یا متخاصم قرار می‌گیرد؛ آمریکا تاکنون بارها از سوی هکرهای چینی، روسی، کره شمالی و ایرانی هدف حمله قرار گرفته است.

در همین زمینه ایالات متحده روز پنج‌شنبه، پنجم اسفند ۱۳۹۴، علیه هفت ایرانی به اتهام مشارکت در حملات سایبری سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ علیه چند بانک آمریکایی و یک سد در نیویورک اعلام جرم کرد.

XS
SM
MD
LG