لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۵۶

بررسی مجدد آزمایش‌ها، بزرگترین بحران در تاریخ ورزش روسیه


عکس تزئینی است
عکس تزئینی است

آزمایش مجدد نمونه‌های دوپینگ از المپیک‌های قبلی، بزرگترین بحران در تاریخ ورزش روسیه را رقم زده است.

جلسه روز سه شنبه کمیته بین‌المللی المپیک در لوزان، ممکن است به محرومیت قطعی دوومیدانی روسیه از حضور در المپیک ریو منجر شود.

مطابق قوانین وادا، تا مدت زمان دهسال می‌توان نمونه‌های ورزشکاران در مسابقات پیشین را مجدداً بررسی کرد.

با توجه به پیشرفت‌های علمی و ارتقای کیفیت تجهیزات آزمایشگاهی، ممکن است مواردی مشاهده شود که در سال‌های گذشته امکان پذیر نبود.

در حال حاضر نمونه‌هایی از موارد مشکوک در دو المپیک پکن و لندن در دست بررسی است.

همین آزمایش‌های مجدد، دست وزنه بردار روسی را رو کرد. موضوعی در صورت به نتیجه نرسیدن اعتراض روسیه، باعث خواهد شد نشان برنز کیانوش رستمی تبدیل به نقره شود.

جمع پرتعدادی از ستارگان مرد و زن ورزش روسیه محروم شده‌اند. حالا دوومیدانی روسیه هم در آستانه محرومیت از المپیک ۲۰۱۶ است.

بازبینی نمونه‌های المپیک لندن با تکنولوژی جدید، نشان می‌دهد دوومیدانی روسیه دچار تخلفاتی شده که از نگاه اتحادیه جهانی دوومیدانی، باید مانع از حضور این کشور در ریو شود.

اگر این اتحادیه رضایت ندهد، روسیه حق شرکت در مسابقات دوومیدانی المپیک ۲۰۱۶ را ندارد.

پیشتر سه مسئول اتحادیه جهانی د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌و‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌و‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نی هم به دلیل زیر پا گذاشتن قوانین یاف محروم شدند که یکی از آنها مدیر بخش پزشکی اتحادیه جهانی بود. اتهام این افراد، مطلع بودن از پرداخت رشوه برای پنهان کردن دوپینگ ورزشکاران روسیه است.

ویتالی موتکو وزیر ورزش روسیه بارها تاکید کرده روسیه با مقوله دوپینگ مبارزه خواهد کرد اما منتقدان او با ارائه مستندات، بر این باورند که این وزارتخانه در افشا نشدن برخی تخلفات دارویی سهیم است.

اینک مسجل شده است که ۱۴ ورزشکار این کشور در المپیک پکن و هشت نفرشان در المپیک لندن دوپینگ کرده بودند. تخلفی که هنگام برگزاری آن رقابتها افشا نشده بود.

روسیه از جمله بر‌ترین تیم‌های جهان در دوومیدانی است. اگر این کشور نتواند در ریو حضور یابد، چند مدال قطعی دوومیدانی خصوصاً در مواد پرش‌ها و پرتاب‌ها در هر دو بخش زنان و مردان را از دست خواهد داد.

دخالت آگاهانه روسیه در مقوله دوپینگ سازمان یافته و نفوذ به آزمایشگاه‌ وادا در مسکو از جمله تخلفاتی است که این کشور قدرتمند در ورزش جهان، تاکنون پاسخ قاطعی برای رفع اتهامات نداده.

سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ هم اعلام کرده فعالیت‌هایش در روسیه با مشکلات عجیبی مواجه شده. به نحوی که از سوی مامورین امنیتی روسیه تهدید شده‌‌اند!

قبلاً سباستین کو قهرمان سابق جهان و رییس یاف تاکید کرده بود آزمایشگاه دوپینگ روسیه در پنهان‌کاری‌ها دست داشته و صدها نمونه دوپینگ در این آزمایشگاه نابود شده‌!

توماس باخ رییس یوک اصرار فراوانی بر مبارزه بی‌قید و شرط با دوپینگ دارد. این ارگان در بیانیه‌ای اعلام کرده حفاظت از ورزش پاک در اولویت‌ کمیته‌ بین‌المللی المپیک قرار دارد.

XS
SM
MD
LG