لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۹

ایرنا: رکورد تازه در صادرات نفت ایران


خبرگزاری ایرنا گزارش داده که پیش‌بینی می‌شود صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران در تیرماه رکوردی جدید ثبت کند و میزان تحویل به مشتریان آسیایی و اروپایی، افزایش بیشتری داشته باشد.

این گزارش که روز یکشنبه ۳۰ تیرماه منتشر شده است می‌گوید میزان صادرات نفت ایران که در دی ماه پارسال روزانه یک میلیون بشکه بود، در خردادماه به حدود ۲.۱ میلیون بشکه رسیده و احتمالا در ماه تیر با افزایشی دوباره به ۲.۳۱ میلیون بشکه در روز برسد. آخرین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی نیز حاکی است که صادرات نفت ایران در ماه مه به ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است. این رقم قبل از تحریم‌ها ۲. ۲ میلیون بشکه بود.

ایرنا می‌نویسد که به گزارش اداره کل اوپک و روابط با مجامع انرژی وزارت نفت ایران، بر اساس تازه‌ترین اطلاعات منتشر شده از سوی یک منبع آگاه در زمینه بارگیری نفتکش‌ها، انتظار می‌رود صادرات نفت خام ایران در ماه ژوئن (خرداد- تیر) به بالا‌ترین سطح خود از ژانویه ۲۰۱۲ تاکنون برسد که تداوم افزایش صادرات به اروپا، مهم‌ترین دلیل این امر عنوان شده است.

براساس این گزارش، صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران در ماه ژوئن ۲۰۱۶ با ۱۰۰ هزار بشکه افزایش نسبت به ماه قبل به رقم ۲.۳۱ میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

در این میان، پیش‌بینی می‌شود صادرات نفت ایران به اروپا از ۵۳۰ هزار بشکه در روز در ماه مه (اردیبهشت-خرداد) به ۵۸۰ هزار بشکه در روز در ماه ژوئن افزایش یابد.

همچنین بر اساس برآورد صورت گرفته، مجموع صادرات روزانه نفت ایران به بازار آسیا با ۴۵ هزار بشکه افزایش نسبی به ماه قبل، به میانگین ۱.۶۲ میلیون بشکه خواهد رسید.

این گزارش می‌افزاید که برآورد بارگیری محموله‌های نفت ایران در ماه ژوئن نشان می‌دهد، در این ماه، ۶۱۰ هزار بشکه به چین، ۴۰۶ هزار بشکه به هند، ۳۲۳ هزار بشکه به کره جنوبی، ۲۹۰ هزار بشکه به ژاپن، ۵۸۰ هزار بشکه به اروپا و۱۰۰ هزار بشکه نیز به سایر مقاصد صادر خواهد شد.

در این میان خبرگزاری مهر نوشته است که روز یکشنبه میزان بارگیری روزانه نفت در پایانه‌های نفتی شاهد رکوردی تازه بود، به‌طوری که تنها در یک روز ۷ میلیون بشکه بارگیری شد.

ایران بعد از لغو تحریم‌ها در ژانویه سال جاری تولید خود را به‌شدت افزایش داده است. آژانس بین المللی انرژی تخمین زده است که در ماه مه ایران روزانه ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه تولید نفت داشته باشد که تقریبا هم‌سطح دوران قبل از تحریم‌ها است.
تولید نفت ایران در دوران تحریم‌ها به ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه سقوط کرده بود.

XS
SM
MD
LG