لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۷

مولاوردی: آمار فروش نوزادان در شکم مادر زیاد است


شهیندخت مولاوردی٬ معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده
شهیندخت مولاوردی٬ معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده

شهیندخت مولاوردی٬ معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفته آمار نوزادان فروخته شده در شکم مادر «زیاد» است و «فقر» یکی از مهم‌ترین عوامل گسترش این پدیده اجتماعی در ایران محسوب می‌شود.

خانم مولاوردی روز چهارشنبه (اول تیر) به ایلنا گفته آماری از فروش نوزدان در شکم مادر ندارد٬ اما «تعداد آن زیاد بوده که تبدیل به یک خبر شده است.»

وی از «فقر اقتصادی»، «فقر فرهنگی»، «اعتیاد»، «کارتن‌خوابی» و «ازدواج کودکان» از مهم‌ترین عوامل «نوزاد فروشی» در ایران نام برده است.

«نوزاد فروشی» به یک پدیده اجتماعی تقریبا نوپا در ایران تبدیل شده و برخی خانواده‌ها در ازای دریافت میلیون‌ها تومان نوزاد یا نوزادان خود را به متقاضیان واگذار می‌کنند.

اسفند ماه سال گذشته سیاوش شهریور٬ مدیر کل اموراجتماعی و فرهنگی استانداری تهران بخشی از این پدیده را «سازمان‌یافته‌» و «غیر انسانی» دانسته و گفته بود که زنان معتاد بیشتر نوزدان خود را می‌فروشند.

فاطمه دانشور٬ رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران هم ۱۶ آبان سال گذشته گفته تعدادی از زنان «کارتن‌خواب و روسپی» نوزادان خود را پس از زایمان به قیمت «۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان» می‌فروشند.

خانم دانشور افزوده بود که این نوزادان «توسط باندهای مختلف اعم از متکدیان» خریداری می‌شوند.

اداره کل حقوقی قوه قضائیه ایران خرید و فروش کودک «حتی با عنوان فرزندخواندگی» را «اقدامی مجرمانه» اعلام کرده است.

حمد دلبری٬ مدیرکل بهزیستی استان تهران هم ۳۰ خرداد در گفت‌و‌گو با خبرگزاری «میزان» از شناسایی و انتقال ۲۲۰ کودک در معرض فروش به مراکز بهزیستی تهران خبر داده است.

آقای دلبری گفته سال گذشته ۵۵۰ کودک برای نگهداری به سازمان بهزیستی کشور واگذار شدند که از این تعداد حدود ۴۰ درصد کودکانی بودند که از طریق اورژانس اجتماعی به مراکز آورده شده بودند.

مقام‌های ایران برای کنترل و مقابله با پدیده نوزاد فروشی دستورالعملی جدید تصویب کرده‌اند که براساس آن نوزاد یا نوزادان بعد از تولد به بهزیستی تحویل داده شده و مادران آنها نیز به مراکز ترک اعتیاد فرستاده خواهند شد.

خبر ابلاغ این دستور‌العمل به دانشگاه‌های علوم پزشکی را محمدهادی ایازی٬ معاون امور اجتماعی و مشارکت‌های مردمی وزیر بهداشت در گفت‌و‌گو با ایسنا اعلام کرده است.

XS
SM
MD
LG