لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۸

خامنه‌ای: متخلفان برداشت‌های نامشروع عزل و مجازات شوند


رهبر ایران در نماز عید فطر، «برداشت‌های غیرمنصفانه و ظالمانه از بیت‌المال» را «خیانت به آرمان‌های اسلامی» توصیف کرد.
رهبر ایران در نماز عید فطر، «برداشت‌های غیرمنصفانه و ظالمانه از بیت‌المال» را «خیانت به آرمان‌های اسلامی» توصیف کرد.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، روز چهارشنبه در خطبه‌های نماز عید فطر، با اشاره به موضوع فیش‌های حقوق نجومی، از مسئولان خواست تا موضوع عزل، مجازات متخلفان و بازگرداندن دریافت‌های نامشروع به بیت‌المال را پیگیری کنند.

رهبر جمهوری اسلامی در جمع نمازگزاران عید فطر، موضوع حقوق‌ها و برداشت‌های «غیرمنصفانه و ظالمانه از بیت‌المال» را «گناه و نامشروع» دانست و آن را «خیانت به آرمان‌های اسلامی» خواند.

آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر «پیگیری و برخورد قاطعانه با این پدیده زشت» تصریح کرد: «باید دریافت‌های نامشروع بازگردانده شود و افرادی که مرتکب بی‌قانونی شده‌اند، مجازات و افرادی هم که از قانون سوءاستفاده کرده‌اند، برکنار شوند، زیرا آنان لیاقت حضور در مراکز و مسئولیت‌ها را ندارند.»

در هفته‌های اخیر موضوع افشای فیش‌های حقوقی برخی از مدیران دولتی و مدیران عامل بانک‌ها با ارقام بسیار بالا موضوع رسانه‌ها شده و در ادامه با استعفا یا برکناری شماری از مدیران عامل بانک‌ها و مدیرعامل و اعضای هیئت عامل صندوق توسعه ملی، همراه شد.

بالا گرفتن دومینوی افشای حقوق مدیران دولت در شبکه‌های اجتماعی با این پاسخ و توضیح همراه شد که آنها خلاف قانون عمل‌ نکرده‌اند و حقوق و دریافتی‌های «نامتعارف» این مدیران بر اساس قوانینی بوده که پیش‌ازاین مصوب شده و ملاک عمل مدیران پیشین بوده است.

از این‌ رو اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری ایران، کمیته‌ای سه‌نفره را برای «تطبیق این دریافتی‌ها» با «قوانین و مقررات»، تعیین کرد.

همچنین روسای سه قوه در ایران در دستورهایی جداگانه‌ به زیرمجموعه‌های خود دستور رسیدگی به این موضوع را صادر کردند.

حسن روحانی، رئیس‌ جمهور، نیز با انتشار بیانیه‌ای خطاب به مردم ایران تأکید کرد که «با کسی عهد اخوت» نبسته است و تصریح کرد که «مبارزه با فساد و رانت در نظام اداری و اقتصادی را تا ریشه‌کن شدن، ادامه می‌دهیم.»

در این میان شماری از فعالان و تحلیلگران سیاسی، خواستار تسری یافتن موضوع بررسی حقوق‌ها و دریافتی‌های مدیران و افشای آن به بخش‌های دیگر به‌جز دولت در سازمان‌ها و نهادهای حکومتی شدند.

از جمله علی مطهری، نایب‌ رئیس مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگویی تأکید کرد که «تخلف منحصر به دولت نیست و در بسیاری از نهادهای حکومتی هم این مسئله وجود دارد».

علی مطهری در گفت‌وگو با هفته‌نامه «تماشاگران»، از «ستاد اجرایی فرمان امام، نهاد اقتصادی و مالی تحت نظر آیت‌الله خامنه‌ای» به‌ عنوان نمونه‌ای از این مجموعه‌ها نام‌ برده است.

رهبر جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از سخنرانی خود در خطبه‌های نماز عید فطر، اذعان کرد که در موضوع حقوق‌ها و پرداخت‌های غیرمتعارف در «گذشته قطعاً کوتاهی‌ها و غفلت‌هایی شده است که باید جبران شود اما مسئولان باید موضوع حقوق‌های نامشروع را به‌ طور جدی پیگیری کنند و این‌ گونه نباشد که سروصدایی به پا و بعد هم قضیه به فراموشی سپرده شود.»

آیت‌الله علی خامنه‌ای توضیح نداد که گذشته موردنظر او دقیقاً چه زمانی را در برمی‌گیرد، اما او در موضوع فساد سه هزار میلیارد تومانی که در زمان محمود احمدی‌نژاد روی داد و همان زمان رسانه‌ها از ارتباط مفسدان با مسئولان وقت دولتی سخن به میان آوردند، خواستار آن شد تا رسانه‌ها مسئله را «کش ندهند».

رهبر جمهوری اسلامی «بروز پدیده‌های زشتی همچون دریافت‌های نامشروع» را نتیجه «ترویج اشرافی‌گری، اسراف و تجمل» دانست.

آیت‌الله خامنه‌ای از مسئولان خواست با «پیگیری و اقدامات قاطعانه» اعتماد مردم را حفظ کنند، چرا که به گفته او «کاهش اعتماد مردم به‌ نظام فاجعه است».

XS
SM
MD
LG