لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۹

کرملین: روسیه و آمریکا موافق همکاری نظامی نزدیک‌تر در سوریه هستند


اوباما و پوتین
اوباما و پوتین

رئیس‌جمهوری روسیه با همتای آمریکایی خود در مورد سوریه گفت‌وگو کرده‌است. کرملین می‌گوید هر دو «موافق» همکاری نظامی «نزدیک‌تر» در سوریه هستند. واشینگتن به این موضوع اشاره نکرده، اما می‌گوید طرف‌ها بر سر نابودی داعش و جبهه‌النصره متعهد هستند.

ولادیمیر پوتین چهارشنبه ۱۶ تیر ماه، با باراک اوباما تماس تلفنی گرفته بود تا درباره نتیجه مذاکرات خود با روسای جمهوری ارمنستان و آذربایجان صحبت کند. آنها در مورد اوکراین و جنگ داخلی سوریه نیز گفت‌وگو کرده‌اند.

در بیانیه کاخ کرملین روسیه آمده است که «هر دو طرف توافق خود را برای افزایش همکاری نظامی بین روسیه و آمریکا در سوریه، اعلام کرده‌اند».

در بیانیه کاخ سفید به چنین چیزی اشاره نشده، اما گفته شده اوباما و پوتین بر تعهد خود برای نابودی گروه‌های «حکومت اسلامی» و «جبهه‌النصره» تاکید کرده‌اند. این هر دو گروه از سوی سازمان ملل به عنوان «گروه‌های تروریستی» شناخته شده و آتش‌بس سوریه شامل آنها نمی‌شود.

اما حملات هوایی روسیه و ارتش سوریه در مناطقی که دیگر شورشیان سوری، یعنی گروه‌های میانه‌روی حاضر در روند مذاکرات صلح، در آنها حضور دارند، با انتقادهای مکرر آمریکا روبه‌رو است.

روسیه می‌گوید شورشیان ِ دیگر، باید از مناطقی که به طور عمده تحت کنترل «جبهه‌النصره» است، خارج شوند. در گفت‌وگوی تلفنی پوتین با اوباما نیز این موضوع تکرار شده‌است.

اما برخی تحلیل‌گران آشنا با امور سوریه این مسئله را مطرح کرده‌اند که خروج احتمالی شورشیان میانه‌رو از مناطق تحت کنترل جبهه‌النصره می‌تواند آنها را در خطر بیشتری قرار دهد که به راحتی هدف حملات روسیه و نیروهای نظامی بشار اسد قرار گیرند.

گروه جبهه‌النصره که سازمان ملل متحد آن را گروهی تروریستی می‌داند در جنگ داخلی سوریه موفقیت‌های عمده‌ای به دست آورده و نقاط مهمی از خاک آن کشور را در کنترل خود دارد؛ از جمله بخش‌هایی از حلب، شهری که نبردهای شدیدی در آن جریان داشته و هنوز هم جریان دارد.

در عین حال باراک اوباما بار دیگر تاکید کرده که نقش مسکو در فشار بر حکومت اسد برای جلوگیری از حملات به غیرنظامیان و طرف‌های مذاکرات صلح سوریه، مهم است. او از اهمیت تعهد بر حفظ اصول ترک مخاصمه نیز سخن گفته‌است.

ایالات متحده بارها نگرانی خود را از حملات هوایی به شورشیان دیگر، به جز گروه‌های جبهه‌النصره و داعش و نیز غیرنظامیان بروز داده‌است.

نگرانی‌هایی عمده از حملات هوایی​ روسیه به غیرنظامیان وجود دارد. البته گزارش‌هایی از حملات هوایی ائتلاف به رهبری آمریکا به غیرنظامیان نیز منتشر شده‌است.

گفت‌وگوی تلفنی پوتین با اوباما در آستانه نشست ناتو در ورشو، که از روز جمعه آغاز می‌شود انجام شده؛ نشستی که انتظار می‌رود در آن افزایش حضور نظامی پیمان آتلانتیک شمالی در لهستان و کشورهای پیرامون بالتیک به تصویب نهایی برسد. این موضوع خود از موارد تنش‌زا در روابط غرب و مسکو به شمار می‌رود.⇨⇦​بیشتر بخوانید

XS
SM
MD
LG