لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۷

دبیرکل سازمان ملل: آزمایش‌های موشکی ایران با روح برجام سازگار نیست


بان گی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد
بان گی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد

گزارش‌ها حاکی است که‌بان گی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، در گزارشی محرمانه تصریح کرده است که آزمایش‌های موشکی ایران با «روح سازنده» توافق هسته‌ای با شش قدرت جهانی (برجام) سازگار نیست، اما این برعهده شورای امنیت سازمان ملل متحد است که در این خصوص تصمیم‌گیری کند.

خبرگزاری رویترز که یک نسخه از گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد را رویت کرده روز پنجشنبه ۱۷ تیرماه گفته است، فقدان صراحت‌ بان گی مون در خصوص اینکه آزمایش‌های موشکی ایران نقض قطعنامه شورای امنیت است، باعث می‌شود زمینه برای تصویب تحریم‌های تازه علیه ایران تضعیف شود.

پیشتر کشورهای غربی از آزمایش‌های موشکی ایران انتقاد کرده و گفته بودند این آزمایش‌ها «بی‌اعنتایی» به قطعنامه شورای امنیت است.

با اجرای توافق هسته‌ای یا برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در دی ماه سال گذشته، کلیه تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران لغو شد، اما برخی از محدودیت‌های تسلیحاتی علیه ایران همچنان پابرجاست.

قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ضمن تایید برجام از ایران خواسته بود، «تا هشت سال بعد از اولین روز اجرای برجام از هرگونه فعالیت مربوط به موشک‌های بالیستیک که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را دارند، و از جمله به کارگیری تکنولوژی مربوط به این موشک‌ها، اجتناب کند».

به گزارش رویترز،‌ بان گی مون در این گزارش به اعضای شورای امنیت سازمان ملل نوشته است: از ایران خواسته می‌شود تا از آزمایش موشک‌های بالیستک خودداری کند چرا که چنین آزمایشی ظرفیت افزایش تنش در منطقه را دارد.

دبیرکل سازمان ملل اضافه کرده است: با وجود اینکه تفسیر قطعنامه‌های شورای امنیت برعهده این شورا است، اما نگرانم که این آزمایش‌های موشکی با روح سازنده‌ای که در امضای توافق هسته‌ای نشان داده شد، ناسازگار است.

آمریکا، فرانسه، بریتانیا و آلمان در فروردین ماه سال جاری در نامه مشترکی به شورای امنیت سازمان ملل متحد خواستار واکنش به آزمایش‌های موشکی ایران شده و گفته‌ بودند در این آزمایش‌ها موشکی‌هایی با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای شلیک شده و این «بی‌اعتنایی» به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است.

این کشور‌ها همچنین از‌بان کی مون خواسته‌ بودند که اعلام کند، آزمایش‌های موشکی ایران با قطعنامه ۲۲۳۱ ناسازگار است.

در حالی دبیرکل سازمان ملل خواستار خویشتنداری ایران شده است که پیشتر شماری از فرماندهان سپاه بر ادامه آزمایش‌های موشکی تأکید کردند.

مصطفی ایزدی، معاون امور راهبردی و اشراف ستاد فرماندهی ‌کل قوا پیشتر گفته بود: آزمایش‌های موشکی ایران «هیچ ارتباطی با چارچوب‌های مطرح‌شده» در توافق هسته‌ای ندارد و «در آینده هم ادامه پیدا می‌کند».

ارسال سلاح به یمن

دبیرکل سازمان ملل در بخش دیگری از این گزارش از توقیف سلاح در دریای عرب به مقصد یمن ابراز نگرانی کرده است.

بان گی مون گفته است: آمریکا پیش‌تر از توقیف سلاح‌های ساخت ایران به مقصد احتمالی یمن خبر داده بود. این درحالی است که ایران به سازمان ملل اعلام کرده است هیچ نقشی در این محموله‌ها نداشته است.

نیروی دریایی آمریکا روز دوشنبه چهارم آوریل (۱۶ فروردین) در بیانیه‌ای اعلام کرده بودک ه کشتی‌های رزمی این کشور یک کشتی حامل سلاح از ایران را در دریای عرب توقیف کرده‌اند که احتمالا مقصد نهایی این محموله یمن بوده است.

نیروی دریایی آمریکا همچنین اضافه کرده بود که از این کشتی کوچک (لنج) یک هزار و ۵۰۰ قبضه کلاشنیکف، ۲۰۰ موشک‌انداز آرپی‌جی و ۲۱ قبضه تیربار ۵۰ میلیمتری ضبط شد. ولی خدمه این کشتی آزاد شده‌اند.

XS
SM
MD
LG