لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۰

داریوش مهرجویی خواستار پیگیری قضایی علت مرگ کیارستمی شد


مهرجویی
مهرجویی

در حالی که قائم مقام معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی از احضار پزشک معالج عباس کیارستمی خبر داده، داریوش مهرجویی، کارگردان سینما، نیز روز سه شنبه درمراسمی در کانون پرورش فکری، از پزشکان معالج این کارگردان ایرانی انتقاد کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، در مراسم یادبود عباس کیارستمی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ابتدا بهمن فرمان آرا قسمتی از یک شعر عباس کیارستمی را خواند.

اما در ادامه این مراسم داریوش مهرجویی خواستار پیگیری قضایی علت مرگ عباس کیارستمی شده است.

داریوش مهرجویی گفته است: «من سه روز است که نخوابیده‌ام. درد عمیقی را تجربه می‌کنم که تا به حال تجربه نکرده بودم. از حادثه‌ای که رخ داده است بسیار عصبانی هستم؛ حادثه‌ای که حاصل ندانم کاری و بی‌مسئولیتی جراحانی است که عباس کیارستمی را کشتند.»

وی اضافه کرده است: «من از این فرصت استفاده می‌کنم و می‌خواهم پزشکانی که این گوهر را به کشتن دادند به محاکمه بکشانیم. وظیفه وزارت ارشاد، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و قوه قضائیه این است که به مرگ یک بیگناه رسیدگی کنند. او دو هفته قبل از اینکه به بیمارستان برود صحیح و سالم بود. خاطرات عباس کیارستمی عالی است، اما من نمی‌توانم حرف‌های قشنگ بزنم. از این بی‌مسئولیتی، عصبانی هستم.»

داریوش مهرجویی خطاب به پزشکان جراح کیارستمی گفته است: دکتر جراحی که سوگند یاد کرده جان انسان‌ها را نجات دهد، برعکس عمل می‌کند. جراحان ما در سال‌های گذشته بهترین عمل‌های جراحی را با کمترین فرصت انجام دادند؛ اما این آقایی که عباس را جراحی کرد او را از ما گرفت، ما باید آنان را محاکمه کنیم.

اظهارات داریوش مهرجویی در این مراسم واکنش‌هایی را درپی داشته است و یک نماینده مجلس از هنرمندان ایرانی خواسته است منصفانه در خصوص جامعه پزشکی قضاوت کنند.

به گزارش فارس، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، نماینده مجلس، با انتقاد از صحبت‌های داریوش مهرجویی گفته است: اینکه در هر قشر و صنفی افرادی کم‌کاری و تخلف داشته باشند، ‌ امری طبیعی است کما اینکه در جامعه هنرمندان نیز ممکن است افرادی تخلف‌های گوناگون داشته باشند و نمی‌توان به‌خاطر تخلف به عملکرد یک بازیگر کل جامعه هنری را زیر سؤال برد.

وی با اشاره به موضع‌گیری‌های اخیر علیه جامعه پزشکی تصریح کرده است: مرگ مرحوم کیارستمی نباید به یک دعوای صنفی و انتقام از جامعه پزشکی تبدیل شود و اینکه بخواهیم قشر پزشکان که جزو باهوش‌ترین افراد هستند را با الفاظ نامناسب و زشت خطاب کنیم، غیرقابل‌قبول و تحریک‌کننده است.

قاضی‌زاده هاشمی همچنین گفته است: «امید داریم که داریوش مهرجویی و هم‌صنفانشان تنها به‌خاطر ناراحتی از فوت یکی از دوستان و همکارانشان در یک جو احساسی و بدون غرض و دشمنی و سوءنیت به جامعه پزشکی این صحبت‌ها را کرده باشند و امیدواریم با ایجاد شفافیت در این موضوع نقاط مبهم ایجادشده را برطرف کنند.»

احضار پزشک معالج کیارستمی

قائم مقام معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی از احضار پزشک معالج عباس کیارستمی به منظور ارائه پاره‌ای توضیحات به کمیسیون تخصصی رسیدگی به پرونده پزشکی این کارگردان خبر داده است.

محسن خلیلی روز سه‌شنبه (۲۲ تیر) در گفت‌و‌گو با «باشگاه خبرنگاران جوان» گفته که کمیسون رسیدگی به پرونده پزشکی آقای کیارستمی صبح روز چهارشنبه تشکیل جلسه خواهد داد.

آقای خلیلی افزوده در این جلسه «بیش از ۲۰ نفر از اساتید برجسته رشته‌های مختلف پزشکی، اعضای ارشد سازمان نظام پزشکی و هم چنین پزشکان معالج کیارستمی» حضور خواهند داشت.

این مقام مسئول گفته پزشک شخصی کیارستمی که به وی «خدمات مشاوره پزشکی» می‌داد و پزشک «امین» این کارگردان هم به جلسه این کمیسیون احضار شده‌اند.

این جلسه در پی دستور حسن قاضی‌زاده هاشمی٬ وزیر بهداشت به رئیس کل سازمان نظام پزشکی مبنی بر رسیدگی «سریع و دقیق» به پرونده پزشکی عباس کیارستمی در دستور کار این سازمان قرار گرفته است.

از احمد میر به عنوان پزشک اصلی آقای کیارستمی در بیمارستان «جم» نام برده می‌شود که تاکنون حاضر نشده درباره جزئیات این پرونده پزشکی، گزارشی به رسانه‌ها ارائه کند.

محسن تدین‌فر٬ رئیس بیمارستان «جم» با رد گزارش‌ها درباره «قصور پزشکی» در روند درمانی کیارستمی گفته «این‌ها همه دروغ است و بیمارستان ما هرچه در توان داشت برای بهبودی حال آقای کیارستمی انجام داد.»

آقای تدین‌فر همچنین افزوده «علی محمد میر پدر، جراح کیارستمی سال‌هاست فعالیت درمانی نمی‌کند. او اگرچه جراح معروفی در تهران بوده‌٬ اما امروز ۹۰ سال سن دارد و از ابتدا نیز قراری مبنی بر جراحی توسط ایشان گذاشته نشده بود.»

این در حالی است که احمد کیارستمی، فرزند عباس کیارستمی، تاکید کرده که پدرش مبتلا به سرطان نبوده و خطای پزشکی دلیل درگذشت او بوده است.

فرزند این کارگردان برجسته سینمای ایران افزوده امیدوار است پرونده فوت پدرش، به تعبیر او، تاثیر مثبتی برای برداشتن مشکل در جامعه پزشکی ایران داشته باشد.

عباس کیارستمی که در پی شدت گرفتن بیماری‌اش برای معالجه به فرانسه رفته بود بعدازظهر روز ۱۴ تیرماه در سن ۷۶ سالگی در پاریس درگذشت.

او خالق فیلم‌هایی چون «طعم گیلاس»، «گزارش»، «خانه دوست کجاست؟»، «مشق شب»، «باد ما را خواهد برد»، «زندگی و دیگر هیچ»، «کلوزآپ، نمای نزدیک» و «زیر درختان زیتون» است که در جشنواره‌های جهانی جوایز متعددی کسب کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG