لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۸

شمار مجروحان درگیری بلداجی به «۱۸۰ تن» رسید؛ استعفای اعضای شورای شهر


تصویر منتشرشده از بلداجی در روز سه شنبه
تصویر منتشرشده از بلداجی در روز سه شنبه

سرپرست عملیات سازمان امداد و نجات هلال احمر شمار مجروحان درگیری «بلداجی» را ۱۸۰ نفر اعلام کرد و گزارش‌ها از استعفای دسته‌جمعی اعضای شورای شهر «بلداجی» حکایت دارد.

شاهین نجفی روز چهارشنبه (۳۰ تیر) به خبرگزاری«میزان» وابسته به قوه قضائیه گفته تعدادی از مجروحان این درگیری به مراکز درمانی منتقل شده‌اند.

آقای نجفی افزوده ۱۶ تیم امداد و نجات در محل درگیری مستقر شده بودند تا «در صورت بروز حادثه دوباره امدادرسانی کنند.»

درجریان درگیری‌های روز گذشته «بلداجی» در استان چهار محال و بختیاری به دلیل اعتراض به یک پروژه انتقال آب٬ یک نفر نیز جان خود را از دست داد٬ دستکم ۵۰ نفر بازداشت شده و به برخی از تاسیسات دولتی خسارت وارد شد.

خبرگزاری «میزان» علت مرگ این فرد را «پرت شدن از پشت بام» و سعید منتظرالمهدی٬ سخنگوی پلیس اصابت «گلوله ساچمه‌ای» اعلام کرده‌اند.

خبرگزاری «تسنیم» به نقل از آقای منتظرالمهدی نوشته «پلیس به دنبال شناسایی و دستگیری ضارب {این جوان} است» و در حال حاضر هم «چند تن در اختیار پلیس قرار دارند.»

به گفته وی در جریان این درگیری‌ها ماموران پلیس نیز «آسیب جدی» ندیده‌اند.

این درگیری‌ها زمانی آغاز شد که گروهی از معترضان قصد داشتد مانع اجرای بخشی از پروژه تونل «کوه سبز» شوند که با دخالت پلیس این تجمع به خشونت کشیده شد.

تونل «کوه سبز» قرار است آب را از «ناغان» به تالاب بین‌المللی چغاخور و از آنجا به بروجن منتقل کند و همچنین بخشی از آب مورد نیاز صنایع شرق چهارمحال و بختیاری و شهرهای گندمان و بلداجی را تامین کند.

خبرگزاری مهر هم گزارش کرده اعضای شورای شهر «بلداجی» پس از «مشکلات پیش آمده» در مورد انتقال آب، استعفا کرده‌اند.

در نامه استعفای اعضای شورای شهر آمده که آنها «در اعتراض به تصمیم غیرمنطقی و بی‌تدبیری مسئولان در اعزام یگان‌های ویژه به شهر بلداجی، که پیامد آن آشفتگی در شهر بود» از مقام خود کناره‌گیری کرده‌اند.

در این نامه به جزئیات عملکرد یگان ویژه پلیس در این درگیری‌ها اشاره‌ای نشده٬ اما به نظر می‌رسد با توجه به آمار ۱۸۰ نفری مصدومان٬شدت برخورد‌ها با معترضان زیاد بوده باشد.

با گذشت حدود ۲۴ ساعت از بروز این درگیری‌ها٬ رسانه‌ها و فعالان محیط زیست در ایران ابعاد و جزئیات بیشتری از علت این زد و خورد‌ها را اعلام کرده‌اند.

هومان خاک‌پور که خبرگزاری مهر وی را یکی از فعالان محیط زیست معرفی کرده٬ گفته این درگیری‌ها زمانی رخ داد که «مجریان پروژه با همراهی نیروهای امنیتی و یگان ویژهمی‌خواستند از فرصت شبانگاهی استفاده کرده و اقدام به لوله‌گذاری» کنند.

آقای خاک‌پور افزوده پس از اطلاع مردم این مساله «در همان محل لوله‌گذاری یعنی در ۵ کیلومتری شهر بلداجی، بین تالاب و شهر، درگیری‌ها بین مردم و نیروهای امنیتی شروع و حدود ساعت ۸ صبح درگیری‌ها به شهر کشیده می‌شود.»

به گفته این فعال محیط زیست «حضور و مشارکت خانم‌ها در اعتراضات منجر به آسیب خانم‌ها در درگیری می‌شود که فضای درگیری‌ها را به شدت متشنج می‌کند و باعث می‌شود خسارت‌هایی جدی هم به مردم و هم به نیروهای انتظامی وارد شود.»

بر اساس گزارش‌ها، اجرای اين پروژه از سال ۸۳ آغاز شد٬ اما خشكسالی‌های اخیر در اين استان و مشكلات ایجاد شده کنونی برای تالاب چغاخور باعث اعتراض‌ها به انتقال آب از این منطقه شده است.

شهر بلداجی با حدود ۲۰ هزار نفر جمعیت از توابع شهرستان بروجن در چهارمحال و بختیاری است که در فاصله ۲۵ کیلومتری شهر بروجن و ۶۵ كیلومتری شهرکرد مركز این استان قرار دارد.

ایران در سال‌های اخیر با خشکسالی روبرو بوده و گزارش‌ها حاکی است که ۳۵ میلیون نفر در شهرهای ایران با تنش آبی دست و پنجه نرم می‌کنند.


XS
SM
MD
LG