لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۵۷

واکنش وزارت خارجه آمریکا به ویدئوی سر بریدن یک کودک توسط شورشیان سوری


تصویر، گروهی از افراد حاضر در جریان بریده شدن سر کودک را نشان می‌دهد. فرد سیاه‌پوش صورت کودک ۱۲ ساله را در درست گرفته و به دوربین نشان می‌دهد. آنها از خودشان فیلم گرفته‌اند.
تصویر، گروهی از افراد حاضر در جریان بریده شدن سر کودک را نشان می‌دهد. فرد سیاه‌پوش صورت کودک ۱۲ ساله را در درست گرفته و به دوربین نشان می‌دهد. آنها از خودشان فیلم گرفته‌اند.

وزارت خارجه آمریکا می‌گوید از «گزارش‌های وحشتناک» در مورد بریده شدن سر یک کودک توسط یکی از گروه‌های شورشی مورد حمایت ائتلاف «مطلع است» و در صورتی که «صحت آن تائید شود»، «هرگونه کمک و تماس با این گروه قطع خواهد شد».

گروه «جنبش نورالدین زنکی» متهم است، کسانی که در ویدئوی منتشر شده سر یک کودک ۱۲ ساله را با چاقویی کوچک بریده‌اند، اعضای این گروه هستند. در این ویدئو پسربچه‌ای که کف یک وانت قرار داده شده و گروهی از مردان مسلح دور او جمع شده‌اند، توسط یکی از آنها سر بریده می‌شود. آنها از خودشان فیلم گرفته‌اند.

این افراد گفته‌اند پسربچه ۱۲ ساله «جاسوس» بود؛ برخی گزارش‌ها حاکی‌ست کودک مقتول یک فلسطینی ساکن اردوگاهی در نزدیکی حلب بود.

گروه نورالدین زنکی که در میان گروه‌های «میانه‌رو» در جنگ داخلی سوریه طبقه‌بندی می‌شود، هم با نیروهای متحد با بشار اسد مبارزه می‌کند و هم علیه «حکومت اسلامی».

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، خود این گروه رخداد را «محکوم» کرده و در بیانیه‌ای گفته است در این مورد تحقیق و عاملان آن را مجازات خواهد کرد.

مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، گفته است از «گزارش‌های وحشتناک» در مورد این واقعه باخبر است اما هنوز نمی‌تواند آنها را تائید کند. او در عین حال می‌گوید «ما خیلی نگرانیم اگر این ویدئو صحت داشته باشد». سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده افزوده است در صورت تائید آن، «هر کمکی و در واقع هر تماسی با این گروه قطع خواهد شد».

گروه موسوم به «جنبش نورالدین زنکی» از گروه‌های عمده شورشی در حلب به شمار می‌رود. این گروه بخشی از «شورای فرماندهی انقلاب سوریه» است، که بنا بر گزارش‌ها از ائتلاف بیش از ۷۰ گروه دیگر تشکیل شد. شورای فرماندهی انقلاب سوریه در تابستان سال ۲۰۱۴، با ائتلاف میان برخی گروه‌های نزدیک به ارتش آزاد سوریه و گروه‌های اسلام‌گرای سلفی و میانه‌رو، برپا شده بود.

سال ۲۰۱۴ پیشروی‌های گسترده گروه حکومت اسلامی در حال رسیدن به اوج بود. در همان زمان خبرگزاری رویترز گفته بود این ائتلاف قصد دارد چتری برای گروه‌های سکولار و اسلام‌گرا، در کنار هم باشد. گروه افراطی «احرار الشام» از دعوت‌شدگان به آن بود.

به گفته رویترز در پاییز ۲۰۱۴، در جمع گروه‌های حاضر در ائتلاف، برخی از حمایت غرب برخوردار بودند.

در کتابی از آرون استین به نام «سیاست خارجی جدید ترکیه» گفته شده این ائتلاف در سال ۲۰۱۴ با کمک آنکارا ایجاد شد؛ برای آنکه اعضای آن بتوانند از گروه «جبهه‌النصره» فاصله بگیرند.

جبهه‌النصره از سوی سازمان ملل یک گروه تروریستی شناخته شده و در کنار «داعش» ترک تخاصم در سوریه شامل آن نمی‌شود. با وجود گزارش‌های اولیه از تشکیل ائتلافی که «نورالدین زنکی» نیز عضوی از آن بود، وضعیت این ائتلاف مشخص نیست و معلوم نیست عملکرد آن چه گستره‌ای را در بر گرفته‌است.

اتهام اقدامات علیه حقوق بشر به گروه «نورالدین زنکی» تازگی ندارد. در سال ۲۰۱۵ سازمان عفو بین‌الملل، این گروه را متهم کرده بود که در روند شکنجه روزنامه‌نگاران و امدادگران در حلب، با گروه‌های دیگر، از جمله جبهه‌النصره، همدست بوده است.

سازمان عفو بین‌الملل در واکنش به ویدئوی تازه نیز گفته، این واقعه نشان می‌دهد برخی از طرف‌های مسلح در جنگ داخلی سوریه تا «عمیق‌‌ترین نقطه تباهی» فرو رفته‌اند.

XS
SM
MD
LG