لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۸

قوه قضائیه تائید کرد یک شهروند ایرانی‌آمریکایی در گرگان بازداشت شده‌است


رضا شاهینی
رضا شاهینی

غلام‌حسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه ایران، سوم مرداد ماه تائید کرد که یک شهروند با تابعیت دوگانه ایرانی و آمریکایی در گرگان بازداشت شده‌است.

در پایان تیر ماه گزارشی در مورد بازداشت رضا (رابین) شاهینی در این شهر شمالی منتشر شده بود.

آقای اژه‌ای گفته از اتهام وارد شده به این شهروند دو تابعیتی «اطلاعی ندارد».

او در عین حال افزوده است که با وجود بازداشت در گرگان، پرونده به تهران انتقال پیدا می‌کند و در پایتخت بررسی می‌شود.

پیش از این دوست دختر آقای شاهینی در گفت‌وگو با رادیو فردا از بازداشت او خبر داده بود: «رضا شاهینی، اوایل خردادماه گذشته، برای دیدار مادر بیمارش به ایران سفر کرده بود. ماموران امنیتی روز ۲۱ تیرماه به خانه مادری او در گرگان مراجعه کرده و پس از بازرسی خانه و توقیف وسایل شخصی‌اش از جمله کامپیوتر و تلفن همراه، رضا شاهینی را بازداشت کردند».

یک روز پس از انتشار خبر این بازداشت، اول مرداد ماه، وزارت خارجه ایالات متحده گفت در حال بررسی گزارش‌های مربوطه است.

تائید بازداشت یک شهروند دوتابعیتی دیگر در ایران در حالی‌ست که طی ماه‌های گذشته شماری از شهروندان دوتابعیتی در ایران بازداشت شده‌اند.

وزارت خارجه بریتانیا نیز اخیرا به شهروندان خود، به ویژه شهروندان ایرانی‌بریتانیایی، هشدار داده است که سفر به ایران ممکن است آن‌ها را در خطر بازداشت قرار دهد.

دادستان عمومی و انقلاب تهران، ۲۱ تیر ماه، یعنی همان زمانی که ظاهرا آقای شاهینی بازداشت شده، گفته بود پرونده نازنین زاغری (ایرانی‌بریتانیایی)، هما هودفر (ایرانی‌کانادایی)، سیامک نمازی (ایرانی‌آمریکایی) و نزار زکا (شهروند لبنانی مقیم آمریکا) و نیز هفت تن از معترضان به انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ به دادگاه ارسال شده است.

XS
SM
MD
LG