لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۵

نامه ۹۲ تشکل دانشجویی به روحانی در انتقاد به «جو ارعاب» در دانشگاه‌ها


۹۲ تشکل دانشجویی در نامه‌ای به رئیس جمهوری ایران ضمن انتقاد از ادامه «جَوّ ارعاب و تهدید» و فضای «امنیتی» در دانشگاه‌های ایران، به لغو برنامه‌های تشکل‌های دانشجویی و «دخالت‌های غیرقانونی و فراقانونی» در برگزاری آنها اعتراض کردند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، این تشکل‌های دانشجویی در نامه خود به حسن روحانی همچنین درباره «خطر انفعال دانشگاه و تشکل‌های دانشجویی» در انتخابات پیش روی ریاست جمهوری هشدار داده‌اند.

برای دریافت آخرین اخبار به تلگرام رادیو فردا بپیوندید

نویسندگان این نامه با اشاره به برخوردهای «امنیتی» با دانشجویان تاکید کردند که «جَوّ ارعاب و تهدید، کماکان گریبان دانشگاه را گرفته است».

در این نامه از «لغو برنامه‌های تشکل‌های دانشجویی بدون ارائه دلیل»، «دخالت‌های غیرقانونی و فراقانونی در فرم برگزاری برنامه‌ها» و «عدم رسیدگی به درخواست تشکیل اتحادیه‌های دانشجویی و اخلال در روندهای مربوطه از جمله جلوگیری از برگزاری نشست‌های هم‌اندیشی تشکل‌های دانشجویی» انتقاد شده است.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، در ایام تبلیغات انتخاباتی و در دوره ریاست جمهوری خود بارها ضمن اعلام حمایت از فعالیت‌های سیاسی و فرهنگی دانشجویان وعده داده بود که دولتش تلاش خواهد کرد تا دانشگاه از «فضای امنیتی» فاصله بگیرد.

در مقابل آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، از مدیران دانشگاه‌ها خواسته‌است که با جدیت از تبدیل مراکز علمی به آنچه که او «محل جولان و فعالیت‌های جریان‌های سیاسی» خوانده، جلوگیری کنند.

فعالیت تشکل‌های دانشجویی و صدور مجوز برای برخی تشکل‌های جدید از جمله دلایل استیضاح و برکناری رضا فرجی دانا، وزیر سابق علوم، در ۲۹ مرداد سال ۹۳ بود.

در ماه‌های گذشته نیز گزارش‌هایی مبنی بر برخورد با فعالیت‌های سیاسی و فرهنگی دانشجویان در دانشگاه‌ها منتشر شده‌است.

در همین حال این ۹۲ تشکل دانشجویی در نامه خود به «ایجاد مشکل برای کنشگران دانشجویی صرفا به‌ بهانه حضور و فعالیت‌ در شبکه‌های اجتماعی»، «رصد امور شخصی دانشجویان در فضای مجازی به بهانه‌های واهی» و «دامن‌زدن به نگاه جنسیتی و اِعمال طرح‌های تفکیکی» اعتراض کرده‌اند.

نویسندگان این نامه با تاکید بر «نقش و فشار نهادهای غیرمسئولِ خارج از دانشگاه» در این اتفاقات درعین حال «بی‌توجهی و بی‌اطلاعی شخص وزیر علوم از مشکلات دانشجویان و تشکل‌های دانشگاهی» و «عدم پیگیری» این مشکلات از سوی او را «توجیه ناپذیر» خوانده اند.

به گفته این تشکل‌های دانشجویی، «ارتباط محدود وزارت علوم و وزارت بهداشت با بدنه دانشگاهی و عدم اشراف به معضلات و دغدغه‌های راستین دانشجویان» باعث شده که «فضای دانشگاه روزبه‌روز سیر ناامیدکننده‌ای را بپیماید».

این ۹۲ تشکل دانشجویی در پایان نامه خود خواستار «رفع محدودیت‌ها و تسهیل در شکل‌گیری تشکل‌های دانشجویی» و «رفع فضای امنیتی و مداخله‌گرانه» در دانشگاه ها شده‌اند.

پیش از این تشکل های دانشجوی به ادامه «فضای امنیتی» در دانشگاه‌های ایران و برخورد با فعالان و نشریات دانشجویی اعتراض کرده بودند.

از جمله ۲۹ تشکل‌ دانشجویی اصلاح‌طلب چهارم تیر ماه در نامه‌ای به رئیس‌جمهور، ضمن انتقاد از تبعیض‌های فراوان بین «تشکل‌های همسو با قدرت» و «تشکل‌های مترقی»، از جمله «محروم» بودن تشکل‌های اصلاح‌طلب از برگزاری نشست، از دولت خواسته بودند دانشجویان را «در حصول مطالبات مشروعشان یاری کند».

در بهمن ماه ۹۴ نیز ۸۱۳ فعال نشریات دانشجویی در نامه ای از آقای روحانی خواسته بودند با «دستور قاطع» به مدیران آموزش عالی، مانع «روند رو به رشد برخوردهای غیرقانونی» با این نشریات شود.

XS
SM
MD
LG