لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۵

درخواست ترامپ از روسیه برای پیداکردن ایمیل‌های گم‌شده هیلاری کلینتون


دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه آمریکا برای انتخابات ریاست جمهوری، روز چهارشنبه ششم مرداد ماه، از روسیه خواست سی‌هزار ایمیل «از دسترس خارج‌شده» هیلاری کلینتون در دوران مدیریتش بر وزارت خارجه را منتشر کند.

دونالد ترامپ، روز چهارشنبه در شهر میامی در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: «روسیه! اگر صدای مرا می‌شنوی، امیدوارم بتوانی سی‌هزار ایمیل گم‌شده را پیدا کنی. من فکر می‌کنم که پاداش خوبی از مطبوعات ما خواهی گرفت».

به گزارش خبرگزاری رویترز، ستاد انتخاباتی هیلاری کلینتون، نامزد حزب دموکرات آمریکا برای انتخابات ریاست جمهوری نیز، بلافاصله پس از این اظهار نظر، دونالد ترامپ را متهم کرد به اینکه «روسیه را به جاسوسی از آمریکا و تأثیرگذاری بر انتخابات این کشور» ترغیب می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جیک سالیوان، مشاور ارشد هیلاری کلینتون نیز، این موضوع را مرتبط با امنیت ملی آمریکا دانست و گفت: «این اولین بار است که یکی از نامزدهای اصلی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، یک کشور خارجی را به جاسوسی علیه رقیب سیاسی خود تشویق می‌کند».

پلیس فدرال آمریکا، اف‌بی‌آی، چندی پیش اعلام کرد استفاده هیلاری کلینتون از سِرور شخصی برای ارسال ایمیل‌هایش، «اقدامی بسیار بی‌دقت» بوده اما تعقیب قضایی آن را توصیه نمی‌کند.

لورتا لینچ، دادستان کل آمریکا نیز ۱۷ تیرماه، اعلام کرد که توصیه پلیس فدرال آمریکا را در این‌باره می‌پذیرد و علیه خانم کلینتون اعلام جرم نمی‌شود.

با این حال، منتقدان هیلاری کلینتون معتقدند که او با استفاده از سِرور شخصی، برای ارسال ایمیل‌های کاری خود در زمانی که وزیر خارجه بوده، امنیت ملی آمریکا را به خطر انداخته است.

مطرح شدن دوباره ماجرای ایمیل‌های خانم کلینتون پس از آن صورت می‌گیرد که در روزهای اخیر نوزده هزار ایمیل داخلی حزب دموکرات آمریکا، در وب‌سایت ویکی‌لیکس منتشر شد.

افشاگری وب‌سایت ویکی‌لیکس حاکی از آن است که در ایمیل‌های رد و بدل شده میان برخی اعضای کمیته ملی حزب دموکرات، آنها در تلاش بودند از باورهای فکری برنی سندرز، در جریان رقابت‌های درون‌حزبی میان او و هیلاری کلینتون، علیه آقای سندرز استفاده کنند.

در پی این افشاگری، دبی واسرمن شولتز، رئیس کمیته ملی حزب دموکرات آمریکا، روز دوشنبه چهارم مردادماه، از سمت خود کناره‌گیری کرد.

برنی سندرز که از نامزدی هیلاری کلینتون حمایت کرده است، کناره‌گیری خانم واسرمن شولتز را «تصمیمی درست» برای آینده حزب دمکرات توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، برخی از مقام‌های آمریکا و کارشناسان امنیت سایبری، می‌گویند شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد روسیه با انتشار ایمیل‌های حزب دموکرات، قصد نفوذ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را دارد.

روسیه این اتهام را رد کرده‌ است. دونالد ترامپ نیز، در سخنان روز چهارشنبه خود، این احتمال را « بسیار بعید» دانست اما از روسیه، چین یا هر کشور دیگری که بتوانند به این ایمیل‌ها دسترسی پیدا کنند، خواست که آنها را منتشر کنند.

برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که افشاگری اخیر ویکی‌لیکس می‌تواند ضربه‌ای به کازار هماهنگ دموکرات‌ها برای رقابت با دونالد ترامپ باشد.

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، قرار است روز هشتم نوامبر سال جاری میلادی (۱۸ آبان ماه امسال) برگزار شود.

XS
SM
MD
LG