لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۴۰

وال‌استریت‌جورنال: دولت آمریکا همزمان با آزادی آمریکایی‌ها به ایران پول نقد فرستاد


ظریف و کری، وزیران خارجه ایران و آمریکا
ظریف و کری، وزیران خارجه ایران و آمریکا

روزنامه وال‌استریت‌جورنال به نقل از مقام‌هایی در آمریکا و اروپا می‌گوید دولت باراک اوباما، در همان زمان کسب توافق اتمی و آزادی شهروندان آمریکایی، بخشی از پول قرارداد معلق‌شده خرید تسلیحات در پی انقلاب را، «به صورت نقدی» و «با هواپیما» به ایران فرستاده‌است.

گزارش تازه باز هم به جریان پرداخت ۱.۷ میلیارد دلار از سوی آمریکا به تهران، بابت قراداد معلق‌شده‌ی خرید تسلیحات در پی انقلاب در ایران، مربوط می‌شود.

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

قرارداد اجرانشده‌ی خرید تسلیحات در پیش از انقلاب در ایران، مبلغی به اندازه ۴۰۰ میلیون دلار بود که ۱.۳ میلیارد دلار سود ناشی از دیرکرد به آن اضافه شده است. خبرگزاری‌های ایران گفته بودند، که پرداخت این مبلغ به معنی «پیروزی ایران» در «خصوص پرونده‌ای در دادگاه لاهه در مورد عدم اجرای تعهدات تسلیحاتی قبل از انقلاب از سوی آمریکا» است.

اکنون روزنامه وال‌استریت جورنال می‌گوید مبلغی به ارزش ۴۰۰ میلیون دلار (ولی به یورو، فرانک سوئیس و دیگر واحدهای پولی) در پالت‌های چوبی، از طریق هواپیمای باربری ناشناسی، به ایران فرستاده شده‌است. این پول از بانک‌های مرکزی هلند و سوئیس تهیه شده‌ بود؛ ظاهرا به این شکل که مبلغ برابر با دلار به این بانک‌ها فرستاده شده و به واحدهای دیگر تبدیل شده‌است.

آمریکا قانونا قادر نیست با ایران معاملات دلاری داشته باشد و به نظر می‌رسد از همین‌جاست که پول‌های ادعایی از سوی روزنامه‌ وال‌استریت‌جورنال، از طریق دیگر بانک‌ها و دیگر واحدهای پولی تهیه شده‌اند.

به گفته این روزنامه این ۴۰۰ میلیون دلار، نخستین بخش از ۱.۷ میلیارد دلاری بود که قرار است (یا قرار بود) پرداخت شود و همزمان با آزادی شهروندان آمریکایی و آغاز اجرای توافق اتمی، ارسال شده‌است.

یک مقام ارشد دولت آمریکا، در گفت‌وگو با وال‌استریت‌جورنال، هرگونه ارتباط میان پرداخت پول و آزادی و تبادل زندانی با ایران را رد کرد‌ه‌است. در زمان آزادی زندانیان آمریکایی در ایران، گروهی از زندانیان ایرانی یا ایرانی‌تبار در آمریکا نیز آزاد شده‌بودند که ظاهرا ناشی از تبادل زندانی میان دو کشور بود.

خبرگزاری تسنیم، در ۲۲ خرداد ماه، گفته بود آزادی چهار شهروند آمریکایی و صدور اجازه پرواز برای آن‌ها در مهرآباد، وقتی صورت گرفته که طرف ایرانی از بارگیری هواپیما از پول در سوئیس مطمئن شده بود.

جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده می‌گوید «همانطور که به وضوح گفته‌ایم، مذاکره برای توافق بر سر قرارداد (لغوشده)، کاملا از مذاکرات برای آزادی شهروندان آمریکایی جدا بود».

به گفته آقای کربی «نه تنها مذاکرات مجزا از هم انجام شده، بلکه دو تیم مختلف مسئولیت آنها را بر عهده داشت… از جمله در مورد مسئله لاهه (اعتراض ایران به دیوان لاهه در مورد قرارداد لغوشده) کارشناسان فنی‌ای که سال‌ها در مذاکرات مربوط به آن بودند، حضور داشتند».

یک مقام ارشد دولت آمریکا به وال‌استریت‌جورنال گفته است «گاهی اوقات ایرانی‌ها پول نقد می‌خواهند، چراکه برای آنها خیلی سخت است به سیستم مالی بین‌المللی دسترسی پیدا کنند… گاهی ماه‌ها طول می‌کشد تا آنها راهی برای انتقال پول پیدا کنند».

دولت اوباما تا کنون از توضیح رسمی در مورد پرداخت پول و سود قرارداد لغو شده، خودداری کرده‌است. جمهوری‌خواهان آمریکا که در کنگره صاحب اکثریت هستند، چندین بار خواستار تحقیق در مورد این موضوع، رابطه آن با آزادی زندانیان آمریکایی و نحوه پرداخت این مبلغ شده‌اند.

XS
SM
MD
LG