لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۶

دبیر شورای مجازی: تلگرام آماده انتقال سرورهای خود به ایران است


دبیر شورای عالی فضای مجازی ایران از اعلام آمادگی مدیران اپلیکیشن «تلگرام» برای انتقال سرور‌های این پیام‌رسان تلفن همراه به داخل ایران خبر داد.

ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر این شورا، روز شنبه، ۱۶ مردادماه، در بازدید از خبرگزاری فارس این خبر را اعلام کرد.

مسئولان اپلیکیشن تلگرام تاکنون به این خبر واکنشی نداشته‌اند.

به گفته آقای فیروز‌آبادی، «بعضی پیام‌رسان‌ها برای انتقال سرور خود به ایران اعلام آمادگی کرده‌اند» که پیام‌رسان «تلگرام» از جمله آنهاست.

او به نام دیگر پیام‌رسان‌هایی که اعلام آمادگی کرده‌اند اشاره نکرد.

وی همچنین افزود: «بعضی کشورها از جمله روسیه و کره نیز برای انتقال سرور به ایران اعلام آمادگی کرده‌اند.»

اپلیکیشن تبادل پیغام کوتاه «تلگرام» که در ایران محبوبیت زیادی دارد روزانه حدود ده میلیارد پیام را در سراسر جهان منتقل می‌کند.

در سال‌های اخیر دسترسی به شبکه اجتماعی تلگرام در تلفن‌های همراه‌ ایران با اختلال روبه‌رو و شایعه مسدود شدن آن نیز مطرح شده، اما مقام‌‌های دولتی و مدیران این شبکه پیام‌رسان٬ گزارش‌ها در این زمینه را تائید نکرده‌اند.

مقام‌های جمهوری اسلامی طی این مدت بارها اعلام کرده‌اند که مذاکره با مدیران «تلگرام» به منظور همکاری‌های متقابل و راه‌های انتقال سرور‌های آن به ایران را آغاز کرده‌اند.

در همین زمینه شهریورماه سال گذشته نیز کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران به نقل از یک «منبع آگاه» ناشناس اعلام کرد که شرکت تلگرام پس از «مذاکراتی» با مقام‌های جمهوری اسلامی، «به‌زودی» برخی از سرور‌های خود را در داخل ایران «مستقر خواهد کرد.»

بر اساس اعلام این سازمان، برنامه تلگرام به دلیل «امنیت مناسب» محبوبیت «بسیاری زیادی» در بین کاربران ایرانی از جمله فعالان حقوق بشر و فعالان مدنی دارد.

محدود کردن دسترسی مردم به اینترنت و شبکه‌های مجازی در سال‌های گذشته موضوع بحث مقامات دولت حسن روحانی و منصوبین رهبر جمهوری اسلامی بوده است.

در تازه‌ترین تصمیم مشترکی که اعضای کمیته تعیین مصادیق مجرمانه در اینترنت اتخاذ کردند بازی «پوکمون‌ گو» در ایران فیلتر شد.

عبدالصمد خرم‌آبادی٬ معاون قضایی دادستان‌ کل کشور، روز گذشته اعلام کرد که هیچ یک از اعضای کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه با فیلتر شدن این بازی در ایران «مخالفت» نکرده‌اند.

ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی هم در همین زمینه گفته است که بازی «پوکمون‌ گو» یک «بازی از نوع نسل جدید است و تا به حال چنین نسلی از بازی که بی‌پایان و به صورت فعال در محیط باشد،‌ نداشته‌ایم.»

فیروزآبادی افزود که «چون این بازی جدیدی است مسائل جدیدی هم دارد که در بسیاری از کشورها با این نوع بازی با احتیاط برخورد می‌کنند و حتی در بعضی کشورهای توسعه‌یافته غربی این بازی منع شده است».

این مقام جمهوری اسلامی به نام این کشورها اشاره نکرد و رادیوفردا هم خبر یا گزارشی در این باره دریافت نکرده است.

XS
SM
MD
LG