لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۹

نامه احمدی‌نژاد به اوباما: دارایی‌های ایران را آزاد کنید


محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری سابق ایران، در نامه‌ای به رییس جمهوری آمریکا خواستار استرداد دو میلیارد دلار از دارایی‌های توقیف شده ایران و پرداخت خسارت به ایران شد.

به گزارش برخی از وب‌سایت‌های خبری از جمله وبسایت تابناک، نامه آقای احمدی نژاد روز یکشنبه، ۱۷ مرداد، نوشته شده و تحویل سفارت سوئیس در تهران به عنوان حافظ منافع آمریکا شده است.

آقای احمدی‌نژاد در نامه خود با اشاره به سخنان و نامه‌های باراک اوباما مبنی بر «اصلاح روابط با ملت ایران» افزود: «انتظار این بود که در دوره ریاست جمهوری شما، گذشته جبران شود، یا دست کم از ظلم جدید علیه ملت ایران ممانعت شود».

وی با اشاره به توقیف دو میلیارد دلار از دارایی‌های ایران با حکم دیوان عالی آمریکا، نوشت: «ملت ایران انتظار دارد، این مورد خاص ... توسط جناب عالی و به سرعت مرتفع شده ... منابع به طور کامل مسترد و خسارات وارده نیز جبران شود».

دیوان عالی آمریکا اول اردیبهشت سال جاری حکم داد که دو میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده ایران در این کشور به خانواده‌های قربانیان آمریکایی چند عملیات تروریستی منتسب به ایران، از جمله بمب‌گذاری‌های سال ۱۹۸۳ در مقر تفنگداران دریایی ایالات‌متحده و سربازان فرانسوی در بیروت، پایتخت لبنان پرداخت شود.

کارگروه ویژه‌ دولت حسن روحانی برای بررسی این موضوع ، مقامات دولت محمود احمدی‌نژاد را متهم کرده بود که با وجود آراء صادر شده در دادگاه‌های آمریکا و «هشدارهای منابع خارجی، مراکز ذیربط داخلی و نهادهای عالی»، «اقدام موثری» برای خارج کردن اوراق قرضه خریداری شده از دسترس نظام قضایی آمریکا انجام نداده‌اند.

در مقابل، دفتر محمود احمدی‌نژاد بدون تکذیب کردن خرید این اوراق قرضه در دولت او، مصادره دو میلیارد دلار دارایی ایران را به «ضعیف» بودن دولت حسن روحانی در عرصه بین‌الملل و «تجری» دولتمردان آمریکایی ربط داده بود.

در همین حال آقای احمدی‌نژاد در نامه خود به رییس جمهوری آمریکا نوشت: «گرچه بر این باورم که در هر صورت ملت ایران، کلیه حقوق پایمال شده خود را بازپس خواهد گرفت اما اینجانب مشفقانه به شما نصیحت می‌کنم که اجازه ندهید این لکه ننگ و نقطه تاریک و حادثه تلخ به نام شما ... ثبت گردد و بی‌اعتمادی تاریخی تعمیق یابد».

رییس جمهوری سابق ایران تاکید کرد که نامه او «مطلقا جنبه سیاسی ندارد» و «صرفا از منظر حقوق انسانی و در دفاع از حق مسلم» ملت ایران نوشته شده است.

محمود احمدی نژاد در دوره ریاست جمهوری خود به جورج بوش، رییس جمهوری آمریکا و تعدادی دیگر از مقامات کشورهای غربی و شخصیت‌های جهانی از جمله رييس جمهور فرانسه، صدراعظم آلمان و پاپ، رهبر کاتوليک‌های جهان، نامه‌هایی نوشت که پاسخی به آنها داده نشد.

وی در زمان پيروزی باراک اوباما در انتخابات رياست جمهوری آمريکا نامه‌ای به عنوان پيام تبريک برای او فرستاده و ابراز اميدواری کرده بود که آقای اوباما «پاسخگويی سريع و روشن به مطالبه تحول صحيح و اساسی در سياست‌‌های داخلی و خارجی دولت آمريکا» را در صدر و محور همه برنامه ‌ها و اقدامات دولت خود قرار دهد.

اين نامه محمود احمدی‌نژادهم هيچ پاسخی در پی نداشت.

براساس گزارش‌ها باراک اوباما در سال‌های گذشته چند نامه به آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نوشته و آقای خامنه‌ای به تعدادی از این نامه‌ها پاسخ داده است.

نامه‌نگاری آقای احمدی‌نژاد به روسای جمهوری آمریکا در دوره ریاست جمهوری خود و پس از آن درحالی است که پیش از این نامه‌نگاری علنی روسای جمهور و یا روسای جمهوری سابق ایران به روسای جمهوری آمریکا سابقه نداشته است.

XS
SM
MD
LG