لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۹

مقام قضایی اعدام «شش زندانی» در ارومیه را تکذیب کرد


مقامات استان آذربایجان غربی گزارش‌ها از «اعدام شش زندانی» در شهر ارومیه را تکذیب کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان روز چهارشنبه، ۲۰ مرداد، به نقل از علی جلیلی، مدیرکل زندان‌های استان آذربایجان غربی، نوشت که «اعدام شش زندانی طی روزهای اخیر در ارومیه صحت ندارد».

این گزارش اما حاوی هیچ جزئیاتی نیست و تنها به گزارش‌های اخیر منابع حقوق بشری اشاره می‌کند و آنها را مردود می‌شمارد.

خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز سه‌شنبه از اعدام محمد عبداللهی، فعال سیاسی کرد، به همراه پنج زندانی متهم به جرایم مرتبط با مواد مخدر خبر داده بود.

این گزارش می‌گفت که خانواده‌های آقای عبداللهی و پنج زندانی دیگر به ملاقات آخر فراخوانده شده و ملاقات نیز انجام شده است.

هرانا همچنین اظهارات مصطفی احمدیان، وکیل محمد عبداللهی، را بازتاب داده بود که به اجرای حکم اعدام موکل خود اعتراض کرده و تاکید داشت که «این حکم بایستی تا زمان دادرسی کامل متوقف می‌شد.»

با این حال مدیرکل زندان‌های استان آذربایجان غربی بدون اشاره به نام آقای عبداللهی یا نام دیگری، این گزارش را که در رسانه‌های خارج از ایران نیز بازتاب داشت تکذیب کرده است.

محمد عبداللهی پیش از این در نامه سرگشاده‌ای به رئیس قوه قضاییه ایران خواستار برگزاری دادگاه عادلانه برای خود شده بود.

اتهام او محاربه از طریق عضویت در یکی از احزاب اپوزیسیون کردستان عنوان شده بود، اما وکیل وی می‌گوید که آقای عبداللهی هرگز دست به سلاح نبرده و به همین خاطر از اتهام محاربه بری شده بود.

به گفته این وکیل، قاضی دادگاه انقلاب دستور نقض حکم دادستانی را صادر کرده و بر اجرای حکم اعدام اصرار داشته است.

حکومت ایران یک هفته قبل نیز ۲۰ نفر از زندانیان را که اکثر آنها کرد اهل سنت بودند، به اتهام اقدامات «تروریستی» اعدام کرد.

این رخداد اما اعتراض گسترده نهادهای مدافع حقوق بشر را به دنبال داشت که روند دادرسی متهمان را «ناعادلانه» خوانده و عنوان کرده‌اند که اعترافات متهمان زیر شکنجه گرفته شده است.

XS
SM
MD
LG