لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۵

اسناد نائورو: «تحریف و دستکاری» در گزارش‌های آزار و اذیت پناهجویان


روزنامه گاردین در ادامه افشاگری‌های خود از وضعیت پناهجویانی که دولت استرالیا آنها را در جزیره نائورو بازداشت کرده نوشت، شرکت امنیتی که مسئولیت حفاظت از پناهجویان در این جزیره را برعهده دارد، همواره گزارش‌ها درباره آزار جنسی و خودآزاری را دستکاری می‌کند.

این روزنامه بریتانیایی روز پنج‌شنبه، ۲۱ مرداد، بر اساس اسناد جدیدی که به آن دست یافته است گزارش داد، یکی از سازمان‌هایی که به بازداشتگاه پناهجویان در نائورو دسترسی دارد با نام «کودکان را نجات دهید»، نسبت به این اقدام شرکت امنیتی ویلسون اعتراض کرده و گفت که آنها «معمولا بدون هیچ توجیهی» چنین گزارش‌هایی را «کم‌اهمیت جلوه می‌دهند».

سخنگوی شرکت ویلسون اما این مسئله را تکذیب کرده و می‌گوید که این شرکت تنها دستورالعمل‌هایی را که وزارت مهاجرت استرالیا به آنها ابلاغ کرده دنبال می‌کند.

با این حال گاردین عنوان می‌کند اسناد دست‌یافته به آن نشان می‌دهد که شرکت ویلسون بیشتر از یکصد مورد از گزارش‌هایی را که شرکت‌های استرالیایی مشغول به کار در بازداشتگاه نائورو تهیه کرده‌اند، از نظر میزان اهمیت کمتر از آن‌ چه که باید جلوه داده‌ است.

این روزنامه همچنین می‌نویسد که اگرچه شاید مثلا در مورد یک واقعه دلایل قانونی برای کاهش رتبه اهمیت آن وجود داشته باشد، اما تحقیقات گاردین درباره این اسناد نشان می‌دهد که بسیاری از این اسناد اساسا دستکاری شده‌اند.

ویسلون شرکت پیمانکاری‌ است که وظیفه حفاظت از بازداشتگاه پناهجویان در نائورو را بر عهده دارد. این شرکت با واسطه شرکت ترنسفیلد سرویسز با وزارت مهاجرت استرالیا ارتباط پیدا می‌کند.

گاردین روز سه‌شنبه با افشای چیزی حدود دو هزار سند از ابعاد آزار پناهجویان و به ویژه کودکان در بازداشتگاه نائورو پرده برداشت.

این اسناد را نگهبانان بازداشتگاه، مددکاران اجتماعی و مسئولان پزشکی در نائورو تهیه کرده‌اند که شامل مسائلی از جمله خودآزاری، آزار جنسی، فحاشی و زورگویی می‌شود.

اسناد یادشده از نظر میزان اهمیت به سه درجه بسیار بااهمیت، مهم و کم‌اهمیت تقسیم می‌شود. برخی از آنها هم صرفا حاوی اطلاعات ساده‌ای هستند.

گاردین نمونه‌ای از این اسناد دستکاری‌شده را هم منتشر کرده است که یکی از کارکنان سازمان «کوکان را نجات دهید» تهیه کرده و به یک مورد خودآزاری کودکان اشاره دارد. در این سند عنوان شده که یکی از کودکان پناهجو در نائورو از مصرف داروهای خود امتناع می‌کند که این مسئله برای او خطر مرگ دارد، اما او دیگر به هیچ چیزی اهمیت نمی‌دهد.

این روزنامه می‌نویسد که مددکار سازمان «کودکان را نجات دهید» بر اساس دستورالعمل دولت استرالیا این گزارش را از نظر درجه اهمیت، در رده گزارش‌های «مهم» قرار داده، اما ماموران شرکت امنیتی ویلسون آن را خط زده‌ و در رده گزارش‌های کم‌اهمیت قرار داده‌اند.

در دستورالعمل دولت استرالیا قید شده که تهدید به خودآزاری تا تهدید حمله به کودکان زیر ۱۸ سال در رده رخدادهای «مهم» باید قرار بگیرد.

آمار کل پناهجویان نائورو ۴۴۲ نفر شامل ۴۹ کودک گزارش شده که شماری از آنها ایرانی هستند.

کشور نائورو جزیره‌ای کوچک در شمال شرقی استرالیا است که پذیرفته در ازای کمک مالی استرالیا، پناهجویانی را که می‌خواهند از طریق دریا خود را به استرالیا برسانند، نگه دارد.

تاکنون گزارش‌های متعددی از وضعیت نابه‌سامان پناهجویان در این جزیره منتشر شده است.

XS
SM
MD
LG