لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۱

کیانوش رستمی، برنده شانزدهمین مدال طلای ایران در تاریخ المپیک‌ها


کیانوش رستمی
کیانوش رستمی

کیانوش رستمی وزنه بردار دسته ۸۵ کیلوگرم ایران با ثبت رکورد ۳۹۶ کیلوگرم عنوان قهرمانی المپیک را به دست آورد. رستمی حالا رکوردهای دوضرب و مجموع جهان و المپیک را در اختیار دارد.

تیان تائو از چین با ۳۹۵ کیلوگرم دوم شد. گابریل سینکرایان از رومانی به مدال برنز رسید. نمایندگان قزاقستان و اوکراین در رده‌های بعدی ایستادند.

رستمی در هفتمین روز المپیک برای کسب مدال طلا با ۱۰ وزنه بردار به رقابت پرداخت. او در یکضرب ۱۷۹ کیلوگرم و در دوضرب ۲۱۷ کیلوگرم را ثبت کرد و رکورددار دوضرب و مجموع المپیک شد.

این شانزدهمین طلای المپیک در تاریخ ورزش ایران است. پس از امامعلی حبیبی، غلامرضا تختی، عبدالله موحد، محمد نصیری، رسول خادم، علیرضا دبیر، حسین رضازاده ۲ بار، حسین توکلی، هادی ساعی ۲ بار، حمید سوریان، امید نوروزی، قاسم رضایی و بهداد سلیمی.

رستمی در حرکت یکضرب، سه بار روی تخته رفت که در دو حرکت توانست به موفقیت برسد. او در نخستین حرکت پشت وزنه ۱۷۴ کیلوگرم قرار گرفت و به راحتی توانست مهار کند.

دنیس اولانف قزاقستانی حرکت اول خود را با ثبت ۱۷۰ کیلوگرم آغاز کرد. تیان تائو در حرکت اول ۱۷۳ کیلوگرم را انداخت.

اولانف در دومین حرکت ۱۷۵ کیلوگرم را انداخت اما برای آخرین مرتبه که روی تخته آمد، توانست این وزنه را مهار کند.

تائو از چین برای دومین حرکت باید ۱۷۸ کیلوگرم را مهار می‌کرد که ناموفق بود. وزنه بردار چین در حالی برای مهار وزنه سوم بر روی تخته آمد که در آستانه حذف از المپیک قرار داشت اما این مرتبه توانست با قدرت از عهده مهار وزنه ۱۷۸ کیلوگرم برآید.

رستمی برای دومین مرتبه، ۱۷۹ کیلوگرم را بالای سر برد. او در آخرین حرکت خود وزنه ۱۸۲ کیلوگرم را از پشت سر انداخت و با همان ۱۷۹ کیلوگرم به عنوان نخست حرکت یکضرب رسید.

این برتری باعث می‌شد او در حرکت دوضرب نیز با ضریب اطمینان بالاتری روی تخته بیاید.

بیژن مقانلو و مهدی بی‌باک مربیان تیم ملی تکواندو با حضور در سالن وزنه برداری شاهد رقابت کیانوش رستمی بودند. شاهین نصیری‌نیا مربی ایرانی تیم آمریکا هم حضور داشت. جمعی از ورزشکاران کاروان ایران نیز در ورزشگاه بودند.

جالب اینکه علی مرادی رئیس فدراسیون وزنه برداری، هدایت کیانوش رستمی را برعهده گرفت و طبق درخواست رستمی، سرمربی تیم ملی او را کوچ نمی‌کرد!

در حرکت دوضرب، تیان تائو نتوانست از پس مهار نخستین وزنه برآید و ۲۱۰ کیلوگرم را انداخت. برای دومین مرتبه که پشت وزن ۲۱۰ کیلوگرم قرار گرفت باز هم ناموفق عمل کرد تا مثل حرکت یکضرب، در آستانه حذف شدن بایستد.

دنیس اولانف قزاقستانی در حرکت سوم ۲۱۵ کیلوگرم را مهار کرد. او در مجموع ۳۹۰ کیلوگرم را ثبت کرد.

رستمی در نخستین حرکتش پشت وزنه ۲۱۵ کیلوگرم ایستاد که رکورد المپیک است اما نتوانست بالای سر ببرد. با اینحال، وقتی دومین مرتبه برای مهار وزنه ۲۱۵ کیلوگرم به روی تخته آمد، آن را ثبت کرد.

سپس تائو پشت وزنه ۲۱۷ کیلوگرم قرار گرفت و آن را بالای سر برد و در مجوع رکورد ۳۹۵ کیلوگرم را ثبت کرد.

حالا کیانوش اگر طلا می‌خواست، باید ۲۱۷ کیلوگرم را به روی سر می‌برد. او روی تخته آمد و این وزنه را مهار کرد تا با مجموع ۳۹۶ کیلوگرم مدال طلای المپیک را نصیب خود کند.

به این ترتیب، ایران با یک مدال طلا وارد جدول رده‌بندی مدال‌ها شد. در روزهای آینده، کاروان ورزش ایران شانس افزایش مدال‌های طلا را در همین رشته ورزشی، همچنین کشتی و تکواندو را دارد.

XS
SM
MD
LG