لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۸

گارد ساحلی عربستان ۱۶ صیاد بوشهری را بازداشت کرد


فرمانده دریابانی بوشهر از توقیف سه قایق و یک لنج صیادی به دست گارد دریایی عربستان سعودی خبر داده و از سرنوشت سرنشینان این شناور‌ها که تعداد آنها ۱۶ نفر اعلام شده٬ اظهار بی‌اطلاعی کرد.

به گزارش روز شنبه، ۲۳ مرداد، خبرگزاری «تسنیم»٬ سرهنگ امین خسروی، فرمانده دریابانی، در جمع خبرنگاران این مطلب را بیان کرده است.

به گفته آقای خسروی، این صیادان با چهار شناور قایق و لنج از اسکله‌های «شیف»، «گناوه» و «بوشهر» مجوز پنج روزه صید در آب‌های استان بوشهر را داشتند.

وی افزود که با وجود مجوز، صیادان «در آب‌های مرزی توسط گارد دریایی عربستان» دستگیر شده‌اند.

فرمانده دریابانی شهر بوشهر اضافه کرد: «به شناورها هنگام خروج از اسکله هشدارهای لازم برای جلوگیری از تجاوزات مرزی داده می‌شود»٬ اما «برخی صیادان به این مهم بی‌توجهی می‌کنند.»

به گفته وی، «ملوانان و ناخدایان شناورها که در آب‌های دریایی، حوزه حریم سرزمینی را رعایت نمی‌کنند، توسط گشت‌های دریایی آن کشور دستگیر می‌شوند.»

خبرگزاری فارس نیز به نقل از علی حاجت‌پور٬ معاون عملیات فرماندهی دریابانی استان بوشهر، تعداد صیادان دستگیر شده را ۱۶ نفر اعلام کرده است.

به گفته آقای حاجت‌پور، از سرنوشت این افراد اطلاعی در دست نیست٬ اما «این موضوع از طریق نمایندگی وزارت امور خارجه در استان بوشهر پیگیری می‌شود.»

این مقام مسئول همچنین افزود: «برخی ملوانان با وجود چندین تذکری که دادیم٬ اما حریم دریای سرزمینی را رعایت نکرده و به مسیر دیگری می‌روند و کارشان تجاوز مرزی محسوب می‌شود.»

جنوب ایران مرزهای آبی مشترک قابل توجهی با برخی کشورهای عربی همچون کویت دارد و همه ساله گزارش‌هایی از بازداشت صیادان در این آب‌ها منتشر می‌شود.

صیادان محلی به طور معمول به اتهام ورود «غیرقانونی» به آب‌های کشوری که اقدام به بازداشت آن‌ها کرده‌ دستگیر و برای مدتی زندانی و پس از رایزنی‌ها آزاد می‌شوند.

۱۵ بهمن‌ماه سال گذشته نیز سه صیاد از سوی نیروهای کویتی بازداشت و به داخل خاک این کشور منتقل شدند که مقام‌های مسئول می‌گویند از سرنوشت آنها اطلاعی ندارند.

هویت صیادان مفقودشده، عبدالحسن باختر، ایمان دریاپور و عباس عباسی اعلام شده‌ و فرمانده پایگاه دریابانی بوشهر هم امروز اعلام کرد که «از زنده‌ بودن صیادان بازداشت‌ شده در کویت اطلاعی نداریم.»

XS
SM
MD
LG