لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۷

آمریکا: استفاده روسیه از پایگاه نظامی ایران تاسف‌بار است ولی غیرمنتظره نبود


تصویری که وزارت دفاع روسیه از جنگنده‌های این کشور منتشر کرده که می‌گوید از پایگاه نظامی ایران در همدان برخاسته‌اند.
تصویری که وزارت دفاع روسیه از جنگنده‌های این کشور منتشر کرده که می‌گوید از پایگاه نظامی ایران در همدان برخاسته‌اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا می‌گوید که استفاده روسیه از یک پایگاه هوایی ایران برای انجام حملات هوایی در سوریه «تاسف‌بار است ولی این اقدام غیرمنتظره نبود».

مارک تونر روز سه‌شنبه ۲۶ مرداد به خبرنگاران گفت که واشینگتن همچنان در حال ارزیابی میزان همکاری میان ایران و روسیه است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وی تصریح کرد استفاده روسیه از پایگاه‌های ایران لزوما مانع دستیابی آمریکا از توافق با مسکو برای همکاری در زمینه مبارزه با گروه حکومت اسلامی در سوریه نخواهد شد.

با این حال، آقای تونر گفت که ما هنوز «به مرحله» توافق نرسیده‌ایم و اشاره کرد مسکو همچنان در حال حمله به نیروهای میانه‌رو مورد حمایت ایالات متحده آمریکا در سوریه است.

وی گفت که جان کری وزیر امور خارجه آمریکا با سرگئی لاروف همتای روس خود در این زمینه صحبت کرده و ضمن ابراز نگرانی، گفته که استفاده از پایگاه نظامی ایران نقض احتمالی قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اشاره نکرد که استفاده از پایگاه نظامی ایران از سوی روسیه در تضاد احتمالی با کدام بخش از این قطعنامه شورای امنیت است. ولی بر اساس بند «۵» پیوست «ب» قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، «عرضه، فروش و یا انتقال مستقیم یا غیرمستقیم هرگونه تانک جنگی، خودروهای رزمی زرهی، سامانه‌های توپخانه‌ای سنگین، هواپیماهای رزمی، بالگردهای تهاجمی، ناوهای جنگی، موشک‌ها و یا سامانه‌های موشکی، آن گونه که در نظام ثبت سلاح‌های متعارف ملل متحد تعریف شده است» تا پنج سال پس از «روز قبول توافق برجام» ممنوع است.

وزارت دفاع روسیه روز سه‌شنبه اعلام کرد که جنگنده‌های این کشور برای بمباران مواضع مخالفان بشار اسد رییس جمهوری سوریه از پایگاه همدان استفاده کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در این حملات از بمب‌افکن‌های دورپرواز توپولوف ۲۲ و جنگنده بمب‌افکن‌های سوخوی ۳۴ استفاده شده است.

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، این خبر را تایید کرده و در عین حال گفته که همکاری تهران و مسکو «راهبردی» است.

همدان میزبان پایگاه سوم شکاری نیروی هوایی ایران به نام شاهرخی (نوژه) است.

مهرماه گذشته نیز حملات روسیه به خاطر به میان آمدن نام ایران خبرساز شد چرا که این کشور از ناوهای جنگی خود در دریای خزر موشک‌های کروز به سوی مواضع مخالفان بشار اسد در سوریه پرتاب کرد.

برخی گزارش‌ها حاکی از این بود که چهار فروند از موشک‌های کروز روسی در شمال و شمال شرقی ایران سقوط کرده‌اند.

این نخستین بار از سال ۱۹۴۱ و زمان اشغال خاک ایران از سوی نیروهای اتحاد جماهیر شوروی و بریتانیا است که روسیه بار دیگر برای اهداف نظامی به ایران برگشته است.

XS
SM
MD
LG