لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۳

روسیه نقض قطعنامه شورای امنیت به دلیل استفاده از پایگاه ایران را رد کرد


روسیه روز چهارشنبه، ۲۷ مردادماه، ادعای آمریکا مبنی بر نقض احتمالی قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت به دلیل استفاده مسکو از پایگاه هوایی ایران در همدان را رد کرد.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، روز چهارشنبه در یک کنفرانس خبری در مسکو گفت: «در این اقدام، بحث عرضه، فروش یا انتقال هواپیماهای جنگی به ایران مطرح نیست و جنگنده‌های روسی، با رضایت ایران، از پایگاه هوایی (همدان) برای عملیات ضد تروریستی در سوریه استفاده می‌کنند.»

وی اتهام نقض قطعنامه‌ شورای امنیت از سوی روسیه را « بی‌پایه» توصیف کرد.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که بمب‌افکن‌های این کشور، روز چهارشنبه، برای بار دوم از پایگاه شکاری همدان پرواز کرده و مواضع گروه موسوم به «حکومت اسلامی» (داعش)، را در استان دیرالزور سوریه بمباران کردند.

در واکنش به این اقدام، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که موضوع نقض احتمالی قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت در استفاده روسیه از این پایگاه ایران را مورد بررسی قرار می‌دهد.

قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که در پی توافق هسته‌ای ایران با کشورهای گروه ۱+۵ به تصویب رسید، چارچوبی برای تعامل نظامی ایران با دیگر کشورها در زمینه عرضه، فروش و انتقال مستقیم یا غیرمستقیم هرگونه تکنولوژی نظامی یا تامین مالی و آموزش مرتبط با تکنولوژی جدید تعیین کرده است.

همزمان، مارک تونر، ‌سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، نیز از استفاده روسیه از یک پایگاه هوایی در ایران ابراز نگرانی کرده است.

مارک تونر روز چهارشنبه در این‌باره گفت: «استفاده هواپیماهای روسیه از یک پایگاه نظامی ایران برای حمله به شبه نظامیان در سوریه، کمکی به ترک مخاصمه در این کشور نخواهد کرد.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تأکید کرد که کارشناسان حقوقی این وزارتخانه در حال بررسی موضوع نقض احتمالی قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت در استفاده روسیه از پایگاه هوایی ایران هستند، اما هنوز به ارزیابی نهایی نرسیده‌اند.

مارک تونر همچنین تصریح کرد که روسیه اغلب، در حملات هوایی خود بی‌محابا و بی‌هدف، مناطق مسکونی، غیرنظامیان و مخالفان میانه‌روی حکومت بشار اسد را هدف قرار می‌دهد و اکنون این اقدام (استفاده از پایگاه هوایی همدان) تنها وضعیت را پیچیده‌تر می‌کند.

روسیه روز سه‌شنبه برای نخستین بار اعلام کرد که بمب‌افکن‌های دورپرواز توپولوف ۲۲ و جنگنده بمب‌افکن‌های سوخوی ۳۴ از یک پایگاه نظامی ایران برای حمله به اهدافی در سوریه استفاده کرده‌اند.

وزارت دفاع روسیه روز چهارشنبه نیز اعلام کرد که بمب‌افکن‌های این کشور، برای بار دوم از پایگاه شکاری همدان پرواز کرده و مواضع گروه موسوم به حکومت اسلامی، داعش، را در استان دیرالزور سوریه بمباران کردند.

وزارت دفاع روسیه، این حمله را گسترده و با استفاده از حداکثر ظرفیت مواد انفجاری توصیف کرده که طی آن، دو مقر فرماندهی و یک مرکز بزرگ آموزشی منهدم شده است و بیش از ۱۵۰ شبه‌نظامی کشته شدند.

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، این خبر را تأیید کرده و در عین حال گفته که همکاری تهران و مسکو «راهبردی» است.

همدان میزبان پایگاه سوم شکاری نیروی هوایی ایران به نام شاهرخی (نوژه) است.

این نخستین بار از سال ۱۹۴۱ و زمان اشغال خاک ایران از سوی نیروهای اتحاد جماهیر شوروی و بریتانیا است که روسیه بار دیگر برای اهداف نظامی به ایران برگشته است.

XS
SM
MD
LG