لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۹

رئیس مجلس ایران: پرواز روس‌ها از نوژه همدان متوقف نشده است


تنها یک روز پس از ابراز تردید آمریکا در مورد توقف پرواز جنگنده‌های روس از پایگاه نوژه همدان، رئیس مجلس ایران روز سه‌شنبه، دوم شهریورماه، با تایید تلویحی این نظر اعلام کرد که این پروازها هم‌چنان پابرجاست.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی لاریجانی، رئیس مجلس، روز سه‌‌شنبه با اعلام عدم توقف پرواز روس‌ها از همدان بار دیگر تاکید کرد که ایران «هیچ پایگاهی به کسی» نداده است.

اظهار نظر آقای لاریجانی ردیه‌ای است بر موضع‌گیری وزارت خارجه جمهوری اسلامی که روز دوشنبه با اشاره به استفاده روسیه از پایگاه هوایی نوژه همدان اعلام کرد که موضوع استفاده روسیه از پایگاه هوایی نوژه همدان «عجالتاً» پایان گرفته است.

موضع وزارت خارجه ایران در پی گفته سخنگوی وزارت دفاع روسیه اعلام شد مبنی بر این که تمام جنگنده‌های روسی فعال در پایگاه هوایی نوژه همدان به پایگاه‌های خود در خاک این کشور بازگشته‌اند.

ابراز تردید وزارت خارجه آمریکا پس از انتشار خبر وزارت دفاع روسیه صورت گرفت.

حال علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران، نیز در جلسه علنی روز سه‌شنبه در پاسخ به خواسته ۲۰ نماینده که برای بحث درباره این اتفاق جلسه غیرعلنی می‌خواستند تایید کرده است که وضع در پایگاه هوایی همدان عوض نشده است.

آقای لاریجانی در عین حال اضافه کرد: «هم‌چنان تاکید می‌کنم هیچ پایگاهی به هیچ کسی داده نشده و این پایگاه برای سوخت‌گیری است. اگر نمایندگان تقاضایی دارند، بررسی می‌کنیم.»

رئیس مجلس پیشتر در پاسخ به اخطار قانون اساسی حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، یکی از نمایندگان، نیز گفته بود: «باید توجه داشت ایران پایگاهی در اختیار کشوری قرار نداده است و این که با روسیه به عنوان متحد در مسائل منطقه مانند سوریه همکاری داریم به این معنا نیست که ما پایگاه به روسیه از نظر نظامی داده‌ایم و اگر در رسانه‌ها کسی این را مطرح کرده است موضوع تکذیب می‌شود.»

در ادامه ۲۲ نماینده مجلس خواستار تشکیل نشستی غیرعلنی برای بررسی این موضوع شدند، خواسته‌ای که پاسخ غیرمنتظره وزیر دفاع ایران را به دنبال داشت مبنی بر این که این موضوع ربطی به مجلس ندارد، گرچه او ساعاتی بعد تلاش کرد زهر گفته‌اش را بگیرد و از طریق معاونش توضیحی ارائه کرد.

با این حال آقای لاریجانی روز سه‌شنبه به این اظهار نظر وزیر دفاع هم واکنشی تند داشته و تلویحا او را به بی‌ادبی متهم کرده و گفته است: «لازم است به وزیر دفاع تذکر دهم که نسبت به مجلس درست حرف نزدند و باید ادب حکمرانی را در این مسائل رعایت می‌کردند.»

عملیات نیروی هوایی روسیه از خاک ایران علیه مواضع مخالفان بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، نخستین بار روز ۲۶ مرداد از سوی وزارت دفاع روسیه فاش و اعلام شد که بمب‌افکن‌های دورپرواز توپولوف ۲۲ و جنگنده بمب‌افکن‌های سوخوی ۳۴ از پایگاه هوایی نوژه در همدان برای حمله به اهدافی در سوریه استفاده کرده و می‌کنند.

XS
SM
MD
LG