لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۶

«تتلیتی‌ها در صفحه خامنه‌ای»


امیر تتلو
امیر تتلو

تقریبا سه هفته پیش بود که حبس خانگی رهبران جنبش سبز دو هزار روزه شد. تعدادی یادداشت در سایت‌های اینترنتی، تعدادی استتوس در فیسبوک، تعدادی توییت در توییتر و نوشته‌هایی در اینستاگرام و تلگرام، همه کاری بود که طرفداران میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد می‌توانستند برای آنها انجام دهند.

وضعیت نامساعد زندانیان سیاسی و عقیدتی، کارگران و معلمان زندانی یا حتی اعدام حدود ۲۰ زندانی در یک روز هم با واکنش‌های کمابیش مشابهی مواجه می‌شود.

اما اوضاع برای امیر تتلو و طرفداران پرشمارش که توسط او به «تتلیتی‌ها» مشهورند، متفاوت است. آنها برای اولین بار، صفحه اینستاگرام منتسب به رهبر جمهوری اسلامی را به محلی برای حضور پرشمار خود تبدیل کردند.

این خواننده به اصطلاح زیرزمینی ایرانی، سه‌شنبه دوم شهریور بازداشت شد. کمتر از ۲۴ ساعت بعد، «صفحه» آیت‌الله علی خامنه‌ای در اینستاگرام، شاهد سیلی بی‌سابقه از کامنت‌ها در حمایت از امیر تتلو و با خواست آزادی او شد.

طرفداران امیر تتلو که اکثر آنها را نوجوانان تشکیل می‌دهند در این کامنت‌ها از «بی‌گناهی» خواننده محبوب خود نوشته‌اند و از رهبر جمهوری اسلامی خواسته‌اند تا او را آزاد کند.

امیر تتلو با بیش از سه میلیون و ۲۰۰ هزار فالوئر یکی از محبوب‌ترین شخصیت‌های ایرانی در اینترنت است.

یکی از پست‌های دفتر رهبر جمهوری اسلامی در اینستاگرام که صدها کامنت در دفاع از امیر تتلو زیر آن نوشته شده است:

مجید محمدی، جامعه‌شناس می‌گوید که بسیاری از نوجوانان و جوانان در ایران بیشتر از آزادی‌های سیاسی به دنبال آزادی‌های فردی هستند و حکومت هم آگاهانه به این وضعیت دامن می‌زند.

آقای محمدی به رادیو فردا می‌گوید: «تلاش حکومت بر این است که توجه مردم از آزادی‌های سیاسی و از مسائلی مانند قانون و فساد به مسائل روزمره اجتماعی به ویژه حاشیه‌های مربوط به هنرمندان و ورزشکاران معطوف شود».

این جامعه‌شناس در توضیح بیشتری می‌افزاید: «اولا جامعه نسبتا سیاسی هفت یا هشت سال پیش ایران، غیرسیاسی شده. ثانیا دفتر آقای خامنه‌ای هم تلاش می‌کند به جریاناتی که باز بودن فضای اجتماعی را به نمایش می‌گذارند و در عین حال مهارشان هم در اختیار این دفتر است، امکان عرضه بدهد. به همین خاطر است که کامنت‌های پرشمار در دفاع از امیر تتلو در صفحه اینستاگرام آقای خامنه‌ای سانسور نشده. در آخر هم بسیاری از هنرمندان و ورزشکاران متوجه شده‌اند که باید دوگانه بازی کنند. از یک سو مثلا خواننده زیرزمینی باشند و از سوی دیگر به بوق تبلیغاتی حکومت تبدیل شوند تا غرور ملی جامعه را به حرکت درآورند».

یکی از عکس‌های منتشرشده در صفحه اینستاگرام امیر تتلو پس از بازداشت:

امیر تتلو با نام کامل امیرحسین مقصدلو را می‌توان یکی از پدیده‌های موسیقی زیرزمینی ایران در یک دهه گذشته دانست که در سبک‌های پاپ، رپ و آر اند بی‌ می‌خواند.

او با بدنی پر از خالکوبی هم رپ می‌خواند و هم در دسته‌های عزاداری محرم شرکت می‌کند.

امیر تتلو اگرچه به عنوان یک خواننده زیرزمینی شناخته می‌شود و مجوز فعالیت رسمی ندارد اما پس از چند بار بازداشت در سال‌های اخیر، این اجازه را پیدا کرد که روی عرشه ناو جماران نیروی دریایی ارتش ایران، آهنگی به نام «انرژی هسته‌ای» بخواند و از اینکه «انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست» بگوید.

این خواننده زیرزمینی همچنین چند مطلب در اینستاگرام خود در دفاع از رهبر جمهوری اسلامی نوشته و علاقه‌اش به او را ابراز کرده است. مطلبی در دفاع از حجاب اسلامی هم از دیگر پست‌های جنجالی اینستاگرام او بوده است.

صفحه اینستاگرام امیر تتلو نوشته که این خواننده را هنگام دستگیری به شدت کتک زده‌اند.

یک فایل صوتی هم با صدای او منتشر شده که در آن می‌گوید به اتهام تشویق جوانان به فساد و فحشا به دادسرا احضار شده است.

در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی از جمله صفحه اینستاگرام امیر تتلو نوشته‌اند که او هنگام حضور در دادگاه خود را کتک می‌زده و می‌گفته چون طرفداران زیادی دارد، نمی‌توانند با او برخورد کنند.

شاید مطالبی که این خواننده زیرزمینی در دفاع از رهبر جمهوری اسلامی نوشته، این انگیزه را به هواداران پرشمارش داده که به صفحه اینستاگرام آقای خامنه‌ای هجوم ببرند و از او بخواهند امیر تتلو را آزاد کند.

XS
SM
MD
LG