لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۸

انتقاد ظریف از گفته‌های جان کری در مورد نقش ایران در یمن


وزیر خارجه ایران، در واکنش به گفته‌های وزیر خارجه آمریکا در مورد «ارسال سلاح به یمن» که «تهدیدی برای آمریکا» به شمار می‌رود، گفته این سخنان «چشم‌پوشی بر واقعیت موجود» و «شراکت» در آن‌چیزی‌ست که به گفته محمد جواد ظریف «جنایت جنگی رژیم سعودی» توصیف شده‌است.

اداره کل دیپلماسی وزارت خارجه ایران، پنجم شهریور ماه، سخنان محمد جواد ظریف را نقل کرده است که «بی‌تردید آقای کری به خوبی بهتر از دیگران می‌داند که دولت سعودی در یک سال و نیم گذشته همواره و به جد، تمامی تلاش‌های به‌عمل‌آمده برای برقراری آتش‌بس در یمن را ناکام گذاشته است.»

جان کری یک روز پیش از این، در جریان یک کنفرانس خبری در جده عربستان، گفته بود «خطرات ناشی از ارسال موشک و سایر سلاح‌های پیشرفته توسط ایران از یمن فراتر می‌رود و فقط تهدیدی برای عربستان سعودی و منطقه نیست. این تهدیدی برای آمریکاست و نمی‌تواند ادامه یابد». بیشتر بخوانید

وزیر خارجه ایران در واکنش گفته است این سخنان به معنی «شراکت» در آن چیزی‌ست که آقای ظریف «جنایات جنگی، ضد انسانی و کودک‌کش رژیم سعودی علیه مردم بی‌گناه و مظلوم یمن» توصیف کرده‌است.

ظریف اتهام‌های تسلیحاتی را رد کرده و می‌گوید «توان نظامی ایران هیچ‌گاه تهدیدی برای هیچ یک از کشورها نبوده و صرفا جنبه دفاعی دارد.»

ایران و عربستان سعودی، از دو جبهه مختلف در بحران یمن حمایت می‌کنند. تهران حامی شورشیان حوثی‌ست که با کمک هواداران علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهوری پیشین، عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری فعلی را مجبور به ترک قدرت کردند. عربستان سعودی از هادی حمایت می‌کند و ائتلافی نیز برای انجام حملات هوایی علیه شورشیان تشکیل داده‌است.

از زمان آغاز حملات هوایی ائتلاف عربستان و تشدید درگیری‌ها، بیش از شش‌هزار نفر در یمن کشته شده‌اند که شمار قابل توجهی از آن‌ها غیرنظامی هستند. عربستان با انتقادهای سازمان‌های مدافع حقوق بشر روبه‌رو است.

شورشیان نیز حملاتی را به مناطق مرزی عربستان انجام داده‌اند. ایران نیز بارها متهم به «ارسال سلاح» به شورشیان شده است.

در پایان مرداد ماه مقام‌های آمریکایی، از «خارج کردن» و «کاهش شدید» پرسنل و نیروهای خود، در بخش هماهنگی با عملیات هوایی ائتلاف عربی به رهبری عربستان و بخش‌های دیگر مرتبط با برنامه‌ریزی این عملیات، خبر دادند. بیشتر بخوانید

مقام‌های آمریکایی گفته‌اند دلیل خروج این نیروها کاهش عملیات هوایی ائتلاف در یمن در اوایل سال میلادی است، اما برخی خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها، از جمله خبرگزاری رویترز، دلیل آن را با افزایش تلفات غیر نظامی در عملیات هوایی ائتلاف، مرتبط می‌دانند.

از سوی دیگر مذاکرات صلح که در کویت جریان داشت نیز پس از آن‌که شورشیان حوثی و هواداران صالح، دولتی شورایی میان خود برای اداره کشور تشکیل دادند، متوقف شد.

XS
SM
MD
LG