لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۳۹

سازمان ملل: شمار قربانیان جنگ یمن به ده هزار نفر رسید


یمن، بندر عدن
یمن، بندر عدن

آخرین آمار سازمان ملل از کشته‌های جنگ داخلی یمن نشان می‌دهد که شمار قربانیان این جنگ تقریبا دو برابر آماری است که پیش از این برخی نهادهای امدادی ارائه کرده بودند و به بیش از ده هزار نفر رسیده است.

خبرگزاری رویترز در گزارشی در روز سه‌شنبه، ۹ شهریور، این آمار را به نقل از جیمی مک‌گلدریک، مسئول کمک‌های انسان‌دوستانه سازمان ملل متحد، منتشر کرد که در کنفرانسی خبری در صنعا، پایتخت یمن، حضور یافته بود.

به گفته این مقام سازمان ملل، شمار قربانیان جنگ داخلی یمن حتی می‌تواند بیشتر از این تعداد باشد، چرا که در برخی از مناطق هیچ گونه امکانات درمانی وجود ندارد و اغلب قربانیان در این مناطق بدون آن که مرگ آنها در جایی به صورت رسمی ثبت شده باشد، دفن می‌شوند.

دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد هفته پیش شمار قربانیان غیرنظامی جنگ داخلی یمن را سه هزار و ۷۹۹ نفر عنوان کرد که ۶۰ درصد آنها در جریان حملات هوایی ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی کشته شده‌اند.

اما آقای مک‌گلدریک در سخنان خود آماری از تلفات غیرنظامیان ارائه نداده و تنها به شمار کل قربانیان این جنگ اشاره کرد.

این در حالی است که نهادهای امدادی و برخی مقامات مسئول در گزارش‌های خود شمار مجموع قربانیان جنگ داخلی یمن را شش هزار نفر برآورد کرده بودند.

به گفته مک‌گلدریک، این جنگ تاکنون باعث آوارگی حدود سه میلیون نفر از مردم یمن شده که از این میان حدود ۲۰۰ هزار نفر آنان از کشورهای خارجی درخواست پناهندگی کرده‌اند.

گزارش‌های قبلی سازمان ملل نشان می‌داد که حدود ۹۰۰ هزار نفر از آوارگان یمنی می‌خواهند به خانه‌های خود بازگردند. جیمی مک‌گلدریک با اشاره به این آمار می‌گوید: «این چالش بسیار بزرگی است، به‌ویژه در رابطه با مناطقی که همچنان درگیر جنگ هستند.»

وی شرایط یمن را «تراژیک» می‌خواند و تاکید می‌کند که کمک‌های انسان‌دوستانه تنها برای حل مشکلات مردم یمن کافی نیست.

حدود ۱۴ میلیون نفر از جمعیت ۲۶ میلیونی یمن به کمک‌های غذایی نیاز دارند.

در این حال گفت‌وگوهای صلح یمن که به ابتکار سازمان ملل متحد برگزار شده بود ماه گذشته بدون هیچ توافقی به پایان رسید و مشخص نیست که اساسا چه زمانی ممکن است که این گفت‌وگوها از سرگرفته شود.

XS
SM
MD
LG