لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۸

رکوردشکنی «فروشنده» در نخستین روز اکران


نمایی از فیلم «فروشنده»
نمایی از فیلم «فروشنده»

استقبال دور از انتظار از فیلم «فروشنده» در همان نخستین روز اکرانش در روز چهارشنبه باعث شد تا رکورد فروش افتتاحیه تاریخ سینمای ایران شکسته شود.

۲۶۰ میلیون تومان حاصل فروش روز اول این فیلم در ۱۸ سینمای تهران و ۸ سینمای شهرستان‌های مختلف ایران بود. فروش قابل توجه برای این تازه ترین ساخته اصغر فرهادی، تنها کارگردان اسکاری سینمای ایران باتوجه به کنجکاوی‌های فراوانی که برای تماشایش بوجود آمده بود، محتمل بود، اما اتفاقاتی چون استقبال از نمایش فیلم در سانس ۶:۴۵ دقیقه صبح و پرشدن سانس‌های معمولا خلوت ۹ و ۱۰ صبح دور از انتظار محسوب می‌شد. تصاویری از استقبال تماشاگران از نمایش این فیلم در سانس های مختلف و ابراز احساسات آنها پس از پایان فیلم در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

فروشنده، هفتمین فیلم بلند اصغر فرهادی، فیلمساز تقدیر شده سال های اخیر سینمای ایران است. فیلمی که نخستین بار خردادماه امسال در شصت و نهمین دوره جشنواره فیلم کن به نمایش درآمد و برنده دو جایزه بهترین بازیگر مرد و بهترین فیلمنامه از این جشنواره معتبر جهانی شد. شهاب حسینی و ترانه علیدوستی در این فیلم نقش زوج جوانی را بازی می‌کنند که زندگی‌شان پس از اسباب کشی به منزل تازه‌ای، به دلیل عملکرد ساکن قبلی با بحران روبرو می‌شود. در این فیلم به شیوه ساخته‌های پیشین سازنده‌اش مانند «چهارشنبه سوری» و «جدایی نادر از سیمین»، تماشاگر درگیر روند پر تعلیقی از مجموعه حوادثی می‌شود که در برگیرنده مضامین پرچالشی چون قضاوت، گذشت و انتقام هستند.

پس از نمایش فیلم فروشنده در جشنواره کن و واکنش‌های گسترده به آن، تحلیل‌های مختلفی درباره مضمون و پرداخت آن منتشر شد. از جمله برخی رسانه‌های نزدیک به اصولگرایان مانند هفته نامه یالثارات محتوای فیلم را در رد مفهوم غیرت و تعصب دانستند. در این میان صحبت‌هایی نیز درباره لزوم انجام تغییراتی در آن برای صدور مجوز نمایشش از سوی مسئولان وزارت ارشاد مطرح شد از جمله حسین نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت ارشاد چند روز بعد از دریافت جوایز فیلم فروشنده گفت که این فیلم در ایران با «ملاحظاتی» اکران خواهد شد. برخی منابع غیر رسمی هم خبر دادند که شروطی از جمله حذف قطعه رعنا با صدای ملوک ضرابی که در بخشی از فیلم شنیده می‌شود از جمله ملاحظات صدور پروانه نمایش فیلم است.

اصغر فرهادی در مقابل این صحبت‌ها واکنشی نشان نداد اما مسئولان سازمان سینمایی با بالاگرفتن پرسش‌ها گفتند که فیلم برای نمایش در ایران تغییری نخواهد کرد. هرچند برخی اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس تا چند روز مانده به اکران فیلم همچنان اصرار به انجام تغییراتی در فیلم داشتند. آقای فرهادی در نخستین صحت‌هایش در روز ابتدایی نمایش فیلم آنچه حاشیه سازی‌ها درباره فیلم نامید را به خارج از سنیما مربوط دانست.

با آغاز اکران فیلم فروشنده در ایران، حالا این فیلم شرایط لازم برای معرفی از سوی ایران به آکادمی اسکار برای شرکت در بخش بهترین فیلم خارجی زبان را دارد. برابر مقررات آکادمی اسکار فیلم هایی که در این بخش معرفی می‌شوند باید تا اول اکتبر هر سال (دهم مهرماه) دست‌کم به مدت یک هفته به صورت عمومی در کشورهایشان نمایش داده شده باشند.

معرفی این فیلم البته به تصمیم هیئتی از سینماگران و مدیران ایرانی بستگی دارد که هرساله اعضایش در چنین روزهایی از سوی بنیاد سینمایی فارابی معرفی می‌شوند. اعضای هیئت امسال تاکنون معرفی نشده‌اند.

قرار است نمایش‌های عمومی فیلم فروشنده در اروپا و آمریکا در ماه‌های آینده آغاز شود و در صورت معرفی آن به آکادمی اسکار اصغر فرهادی بار دیگر در کوران رقابت برای دریافت جایزه ارزشمند اسکار قرار خواهد گرفت.

  • 16x9 Image

    بابک غفوری آذر

    بابک غفوری‌‌آذر تهیه‌کننده پادکست «صحنه» در رادیوفرداست و در این پادکست تحولات حوزه سینما و تئاتر  را دنبال می‌کند. او که از سال ۱۳۸۹ به رادیوفردا پیوست، گزارش‌های تحقیقی مختلفی را نیز درباره اتفاقات دهۀ اول استقرار حکومت جمهوری اسلامی منتشر کرده است. بابک غفوری آذر روزنامه‌نگاری را از سال ۱۳۸۰ در ایران آغاز کرده است.

XS
SM
MD
LG