لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۰۵

دیدار اوباما و رئیس‌جمهوری فیلیپین پس از ناسزاگویی رهبر فیلیپین لغو شد


دوترته در حال سخنرانی در مانیل
دوترته در حال سخنرانی در مانیل

کاخ سفید آمریکا از لغو دیدار باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، و رودریگو دوترته، رئیس‌جمهوری فیلیپین، خبر داده‌است.

دوترته گفته آمریکا نمی‌تواند در مورد کشتار فراقانونی فروشندگان مواد مخدر در آن کشور نظر بدهد و باراک اوباما «حرامزاده» است.

به گزارش رسانه‌های ایالات متحده، مقام‌های رسمی کاخ سفید آمریکا، گفته بودند آقای اوباما قصد داشت در جریان دیدار با همتای فیلیپینی خود، به وضعیت فعلی مقابله با فروشندگان مواد مخدر و قتل فراقانونی آن‌ها بپردازد.

رئیس‌جمهوری ایالات متحده در جمع خبرنگاران گفته است «برای من همیشه مهم است، اگر با کسی ملاقات می‌کنم، این دیدار ثمره‌ای دارد و نتیجه‌ای از آن حاصل می‌شود.»

به گزارش رویترز اوباما از دستیاران خود خواسته با مقام‌های فیلیپینی گفت‌وگو کرده و زمانی را برای دیداری که «بتوانیم در آن مذاکره‌ای سازنده و نتیجه‌بخش داشته باشیم» پیدا کنند.

از زمان روی کار آمدن آقای دوترته، گزارش‌ها حاکی از کشته شدن صدها فروشنده یا قاچاقچی خرده‌پا یا عمده‌فروش، در جریان تیراندازی و کشتار خیابانی‌ در فیلیپین است. این کشتارها بدون روند قضایی و عمدتا توسط افرادی که چهره‌هایشان پوشانده شده و گفته می‌شود نیروهای دولتی هستند، انجام می‌شود.

وضعیت هفته‌های گذشته با انتقادهای سازمان‌های مدافع حقوق بشر روبه‌رو است. گزارش‌ها نشان می‌دهد رئیس‌جمهوری آمریکا نیز قرار بود در این مورد با رودریگو دوترته، رئیس‌جمهوری جنجالی فیلیپین گفت‌وگو کند.

اما واکنش دوترته به گزارش‌ها این بود «او فکر می‌کند کیست؟ من عروسک آمریکا نیستم. من رئیس‌جمهوری کشوری مستقل و فقط هم در مقابل مردم فیلیپین پاسخگو هستم.» آقای دوترته در ادامه سخنرانی روز دوشنبه ۱۵ شهریور خود گفته «حرامزاده! من به تو ناسزا خواهم گفت».

دیدار اوباما و دوترته قرار بود این هفته در لائوس انجام شود؛ جایی که رئیس‌جمهوری آمریکا با دیگر رهبران آسیای جنوب شرقی دیدار خواهد کرد.

«شما کشته خواهید شد»

دوترته در پایان ماه ژوئن (دو ماه پیش) قدرت را در فیلیپین در دست گرفت. مانیل از متحدان مهم واشینگتن در منطقه به شمار می‌رود.

این بار نخست نیست که رئیس‌جمهوری تازه فیلیپین سخنانی جنجال‌برانگیز می‌گوید.

او پیشتر، در یک سخنرانی، به شهروندان کشورش گفته بود «اگر کارتان با مواد مخدر است و حاضر نیستید ترک کنید، باید از خانواده‌تان پوزش بخواهم، چون شما حتما کشته خواهید شد. اگر به شابو (متامتفتامین) معتاد شده‌اید، راه درمانی برای شما وجود ندارد».

در سخنانی دیگر گفته بود «اگر خبرنگار هستی، و اگر حرامزاده هستی، از اینکه به قتل برسی مستثنی نیستی.»

در آوریل سال جاری نیز در مورد تجاوز و قتل یک مبلغ استرالیایی در شهر داوائو-سیتی، جایی که شهردار آن بود، گفته بود «خیلی عصبانی شدم که به او تجاوز شد. این یک چیز است. اما او خیلی خوشگل بود، فکر کنم شهردار باید اول صف قرار می‌گرفت. حیف شد».

در سخنانی دیگر نیز، زنانی که از او شکایت کرده بودند را تهدید کرده بود «بهای آن را پرداخت خواهند کرد».

رئیس‌جمهوری فیلیپین به جان کری، وزیر خارجه آمریکا گفته است سفیر آمریکا در مانیل «یک همجنس‌باز حرامزاده است».

دوترته، پاپ فرانسیس، رهبر کلیسای کاتولیک را نیز، پس از آنکه در ترافیک ناشی از ورود او به مانیل گیر کرد، «حرامزاده» نامید، حاضر به پوزش‌خواهی نشد و از او خواسته‌است دیگر به کشورش نیاید. فیلیپین یکی از مذهبی‌ترین کشورهای کاتولیک جهان است.

XS
SM
MD
LG