لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۷

آمریکا در واکنش به آزمایش هسته‌ای فشار بر کره شمالی را افزایش می‌دهد


اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا روز جمعه در واکنش به آزمایش هسته‌ای کره شمالی گفت جامعه بین المللی برای متوقف کردن برنامه‌های هسته‌ای کره شمالی باید فشار بر حکومت آن کشور را دو برابر کند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، آقای اشتون حاضر نشد به سئوالی مربوط به در نظر گرفتن گزینه نظامی علیه کره شمالی پاسخ دهد. او افزود آزمایش‌های هسته‌ای و سایر اقدامات تحریک آمیز کره شمالی باعث می شود آمریکا از خود و متحدانش با قدرت بیشتری دفاع کند و واشنگتن قرار است در آینده نزدیک سامانه‌های دفاع ضد موشکی بیشتری را در کره جنوبی مستقر کند.

او تازه‌ترین آزمایش هسته‌ای کره شمالی را تحریک آمیز و عامل بی‌ثباتی توصیف کرد. وزیر دفاع آمریکا افزود دولت چین «در این روند مسئولیت مهمی دارد» و باید به متوقف کردن برنامه‌های هسته‌ای کره شمالی کمک کند.

شینزو آبه نخست وزیر ژاپن و پارک گئون هی رییس جمهور کره جنوبی نیز اعلام کردند آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی اخیر کره شمالی نشاندهنده «سطح متفاوتی از تهدید» در منطقه است.

نخست وزیر ژاپن گفت در مذاکره تلفنی با رییس جمهور کره جنوبی دو کشور روی همکاری نزدیک تر برای واکنش به این آزمایش از جمله درخواست از شورای امنیت برای تصویب قطعنامه‌های شدیدتری علیه کره شمالی توافق دارند.

حکومت کره شمالی اعلام کرد روز جمعه یک انفجار هسته‌ای آزمایشی در «سطوح بالاتر» انجام داده است. این پنجمین آزمایش هسته‌ای آن کشور و دومین مورد آن طی سال جاری میلادی است.

اين کشور مدعی شد که با انجام این آزمایش قادر خواهد بود هر زمانی که بخواهد سلاح‌های هسته‌ای کوچکتر، نیرومندتر و سبک تری تولید کند.

باراک اوباما نیز ضمن محکوم کردن این آزمایش تاکید کرد: «آمریکا هیچگاه کره شمالی را به عنوان یک کشور صاحب قدرت هسته ای» نخواهد پذیرفت. او گفت تلفنی با رهبران ژاپن و کره جنوبی مشورت کرده و هر سه کشور در مورد اقدامات مشترک در چارچوب سازمان ملل متحد و شورای امنیت با هدف افزایش اقدامات تنبیهی علیه کره شمالی توافق دارند.

وزارت خارجه چین اعلام کرد در اعتراض رسمی به انجام این آزمایش سفیر کره شمالی در پکن را فراخواهد خواند. سخنگوی وزارت خارجه این کشور گفت آزمایش هسته‌ای کره شمالی تازه‌ترین اقدام در بی‌ثبات کردن شبه جزیره کره است. درعین حال چین با استقرار سامانه‌های دفاع ضد موشکی آمریکا در خاک کره جنوبی بشدت مخالفت است. رسانه‌های دولت چین از تمامی طرف‌ها خواستند «روی این شعله نفت نپاشند.»

چین مهمترین متحد سیاسی کره شمالی و شریان اصلی بقاء اقتصادی آن کشور است.

جان کری و سرگئی لاورف وزرای خارجه آمریکا و روسیه که در شهر ژنو مشغول مذاکره در مورد بحران سوریه هستند نسبت به این حادثه واکنش نشان دادند.

جان کری تاکید کرده است، تمامی کشورهای منطقه مثل آمریکا در مورد این آزمایش هسته‌ای نگران هستند. آقای لاورف نیز تاکید کرد قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد کره شمالی باید اجرا شوند و در مورد این آزمایش هسته‌ای باید واکنش قاطعی نشان داد.

رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز گفته است، آزمایش هسته‌ای کره شمالی نه تنها ناقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد بلکه بی‌اعتنایی به تقاضاهای مکرر جامعه بین المللی است. یوکیا آمانو در بیانیه‌ای افزوده است:«این آزمایش یک اقدام بشدت نگران کننده و تاسف بار است.»

تلویزیون دولتی کره شمالی در گزارش خود گفت این آزمایش هسته‌ای برخی از مشخصات یک کلاهک هسته‌ای را که برای موشک‌های بالستیک طراحی شده «مورد آزمایش قرار داد و تائید کرد.» به ادعای این رسانه هیچ موردی از نشط مواد هسته‌ای و یا عوارض زیست محیطی بر اثر این آزمایش روی نداده است.

حکومت کره شمالی می گوید این آزمایش نشان داد که این کشور آماده است در صورت اقدامات تحریک آمیز آمریکا و سایر دشمنانش با آنها مقابله کند و مصصم است به ارتقا کیفیت و کمیت سلاح‌های هسته‌ای خود ادامه دهد.

XS
SM
MD
LG