لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۹

لوکاس: زمان کافی برای گزینش یک نامزد دیگر وجود ندارد


خانم کلینتون مراسم یادبود یازده سپتامبر را زودهنگام ترک کرده است
خانم کلینتون مراسم یادبود یازده سپتامبر را زودهنگام ترک کرده است

هفته پیش بود که هیلاری کلینتون نامزد حزب دمکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در جریان کارزار انتخاباتی در شهر کلیولند بعد از اینکه سرفه امانش را برید گفت هر گاه اسم رقیبش دونالد ترامپ می آید او به سرفه می افتد و به او حساسیت دارد.

اما این پایان سرفه‌های کاندیدای حزب دمکرات نبود.

روز یکشنبه در زمان برگزاری مراسم پانزدهمین سالگرد حملات یازده سپتامبر، خانم کلینتون به دلیل ناخوشی و به سختی این مراسم را ترک کرد.

ابتدا گفته شد که دلیل ترک مراسم گرمازدگی بوده اما ساعاتی بعد پزشک خانم کلینتون اعلام کرد که او به ذات الریه مبتلا شده است.

یک روز بعد دونالد ترامپ اعلام کرد که او برای رقیب خود آرزوی سلامتی دارد اما از همان روز یکشنبه گمانه زنی‌ها درباره نحوه ادامه کارزار انتخاباتی آمریکا با توجه به وضعیت جسمانی خانم کلینتون شدت گرفته است.

در همین باره رادیوفردا با اسکات لوکاس، استاد مطالعات آمریکا در دانشگاه بیرمنگام گفتگو کرده است

آقای لوکاس ارزیابی شما از این وضعیت چیست؟

به نظر من تا زمانیکه وضعیت سلامت هیلاری کلینتون نامزد دمکرات‌ها روشن نشود، همه باید نگران باشند. گفته شده این یک نوع خفیف تر از ذات الریه است. این می تواند به معنی این باشد که این بیماری او را تنها ضعیف کند و در مدت کوتاهی برطرف شود اما ممکن است که ادامه دار شود. اما معیار اصلی این است که دمکرات‌ها می خواهند کلینتون برای اولین مناظره که حدود دو هفته دیگر برگزار می شود در بهترین وضع سلامت باشد. اگر اینطور به نظر برسد که او در ان زمان مشکل سلامتی دارد، این مسئله‌ای جدی برای کمپین او به وجود می آورد.

آیا سابقه این وجود دارد که یک نامزد در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، در زمانی کوتاه پیش از انتخابات به دلیل مشکل جسمی از رقابت کنار بکشد؟

نه. سابقه این وجود ندارد که نامزدی در این مقطع نزدیک به انتخابات تصمیم به ترک رقابت بگیرد اما درباره سلامت نامزدها مسایلی پیشتر وجود داشته است. مثلاً در دهه ۶۰، کارکنان کمپین جان اف کندی، تصمیم گرفتند این مسئله را که او به دلیل جراحت کمر که از زمان جنگ جهانی دوم داشت، از مسکن زیاد استفاده می کند را پنهان کنند. این هم معروف است که در ۱۹۸۴ هم رونالد ریگان درباره سلامت و سن‌اش مورد سؤال قرار گرفت که او در اولین مناظره انتخاباتی گفت که او متعهد می شود که سن در این کارزار مسئله‌ساز نشود اما نمی‌خواهد برای مقاصد سیاسی، از بی‌تجربگی و جوانی رقیبش سوءاستفاده کند.

شما گفتید که نگران هفته‌های پیش رو هستید. به نظرتان آیا دونالد ترامپ و حزب جمهوری‌خواه از مشکل جسمانی‌ای که برای هیلاری کلینتون پیش آمده استفاده خواهند کرد؟

دیروز شایعه شده بود که کارکنان دونالد ترامپ دست‌های او را گرفته اند که نتوانند با استفاده از صفحه کلید کامپیوترش از این موضوع ابراز خوشحالی کند. چه این درست باشد یا نه، کمپین ترامپ به نظر نمی آید که بخواهد از این موضوع استفاده در راستای حس پیروزمندی بکند و خیلی محتاطانه در این زمینه برخورد خواهند کرد. آن هم به این دلیل که اولا در دید عموم روی خوشی ندارد که از این بداقبالی کلینتون خوشحال به نظر برسند و دوم اینکه چون آنها نمی خواهند که توجه عموم به وضعیت جسمانیِ خودِ دونالد ترامپ و اینکه او تا کنون پرونده پزشکی‌اش را عمومی نکرده، جلب شود.

در نهایت به نظرم در این وضعیت بی‌سابقه تا دو هفته دیگر یا هیلاری کلینتون به کارزار بازمی گردد و ادامه می‌دهد و این تنها یک اتفاق از مجموعه اتفاقاتی بوده که در این کارزار بی‌سابقه افتاده، اما اگر او همچنان بیمار باشد و منظور خیلی بیمار نیست، اما در حدی که به نظر بیاید ادامه کار برایش سخت باشد، دمکرات‌ها با این گزینه روبرو هستند که به سراغ معاون او تیم کین از ویرجینیا بروند . کین قابل اعتماد و مستحکم به نظر می رسد اما بسیاری در آمریکا او را نمی شناسند و او گزینه مناسب برای قرار گرفتن در مقابل شخصی پر زرق و برق و خشن مانند ترامپ نیست.

آیا بازگشت به گزینه برنی سندرز که با خانم کلینتون رقابت می کرد ممکن است؟

زمان کافی برای گزینش یک نامزد دیگر وجود ندارد. شاید باید برای آن کار یک نوع کنوانسیون ویژه حزب دمکرات تشکیل شود و رهبران این حزب باید به صورت اضطراری جلسه تشکیل دهند. سندرز نامزد محبوب هوادارانش است اما بسیاری از سردمداران حزب دمکرات از او خوششان نمی آید.

  • 16x9 Image

    هانا کاویانی

    هانا کاویانی، از سال ۱۳۸۶ با رادیو فردا به عنوان خبرنگار و گزارشگر همکاری می‌کند. او در این مدت تحولات سیاسی و دیپلماتیک از جمله فراز و فرودهای مرتبط با پرونده هسته‌ای ایران، و مذاکرات منتهی به توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی را از نزدیک دنبال کرده است.

XS
SM
MD
LG