لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۰۰

واردات بنزین ایران به ۱۶میلیون لیتر در روز افزایش یافت


علی کادر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از افزایش میزان واردات بنزین به ایران خبر داد
علی کادر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از افزایش میزان واردات بنزین به ایران خبر داد

علی کاردر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، با اشاره به روند افزایش فصلی مصرف بنزین در کشور به دلیل تعطلات تابستانی گفت: «میزان واردات بنزین، در حال حاضر به حدود ۱۶ میلیون لیتر در روز رسیده است.»

به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در عین حال افزود: «با پایان گرفتن فصل سفر و تعطیلات تابستانی، میزان واردات بنزین در نیمه دوم امسال به چهار میلیون لیتر در روز خواهد رسید.»

چندی پیش، شاهرخ خسروانی، معاون شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، در گفت‌وگو با شانا، حجم واردات بنزین به ایران را روزانه ۱۲ میلیون لیتر اعلام کرده بود.

به گفته شاهرخ خسروانی، تمام بنزین وارد شده ایران مصرف نمی‌شود و بخشی از آن در خطوط و مخازن ذخیره می‌شود.

شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی هفته گذشته اعلام کرده بود از ابتدای شهریور تا میانه این ماه روزانه ۸۰٫۵ میلیون لیتر بنزین مصرف شده است و پیش‌بینی کرده‌ بود که در روزهای آتی رقم مصرف بنزین در ایران حتی به روزی صد میلیون لیتر نزدیک شود.

معاون شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی وزارت نفت ایران پیش‌بینی کرده بود، متوسط واردات بنزین در نیمه دوم امسال به روزانه شش تا هفت میلیون لیتر برسد.

این مقام مسوول در وزارت نفت ایران با اعلام این که حجم ذخیره‌سازی بنزین در ایران در سال ۹۳، ۶۰۰ میلیلون لیتر بود گفت: «از ابتدای شهریورماه امسال، حجم ذخیره‌سازی بنزین در ایران به مرز یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون لیتر رسیده است.»

پیش از این وزارت نفت اعلام کرده بود با راه‌اندازی پالایشگاه ستاره خلیج‌ فارس، ایران از واردات بنزین بی‌نیاز خواهد شد و حتی خواهد توانست به جمع صادرکنندگان بنزین در جهان بپیوندد.

حسین امیری خامکانی، نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس، روز گذشته، به شانا گفته بود: «با راه‌اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس، ایران در تامین بنزین مورد نیاز داخل، خودکفا و با تکمیل فازهای دوم و سوم این طرح و همچنین دیگر طرح‌های بنزین سازی، ایران به باشگاه صادرکنندگان بنزین می پیوندد.»

بر اساس اعلام وزارت نفت ایران، ظرفیت تولید بنزین با استاندارد یورو ۴ ایران با بهره‌برداری از سه طرح جدید پالایشگاهی لاوان، بندرعباس و فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس به حدود ٥٠ میلیون لیتر در روز می‌رسد.

بر این اساس پیش‌بینی می‌شود با راه‌اندازی طرح بهبود فرایند و بهینه‌سازی ظرفیت پالایشگاه نفت لاوان حدود روزانه ۲٫۸ میلیون لیتر، طرح افزایش ظرفیت و بهبود کیفیت تولید روزانه هشت میلیون لیتر بنزین پالایشگاه بندرعباس و فاز نخست پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس حدود ١٢ میلیون لیتر بنزین در روز با استاندارد یورو ۴ تولید شود.

حذف کارت سوخت از فرایند سوخت‌گیری در ایران و پایان طرح سهمیه‌بندی بنزین و همچنین توقف تولید بنزین در پتروشیمی‌ها به افزایش واردات بنزین در ایران طی سه سال گذشته منجر شده و انتقاد اصولگرایان از عملکرد دولت حسن روحانی را به دنبال داشته است.

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت دولت یازدهم دو نرخی بودن بنزین را همراه با فساد می‌داند.

از سوی دیگر گزارش برخی نهادها و سازمان‌ها درباره سرطان‌زا بودن بنزین‌های تولیدشده در پتروشیمی‌های کشور باعث شد تا با تغییر دولت در سال ۹۲، تولید بنزین در پتروشیمی‌ها متوقف شود.

سیاست تولید بنزین در پتروشیمی‌ها، سیاستی بود که دولت محمود احمدی‌نژاد در مواجهه با تحریم فروش بنزین به ایران برای تامین این فرآورده نفتی در دستور کار خود قرار داد.

XS
SM
MD
LG