لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۲

مکاتبات هک‌شده پاول: اسرائیل ۲۰۰ موشک اتمی دارد که ایران را نشانه رفته است


افشاگری اخیر گروه هکرهای «دی‌سی لیک» از مکاتبات ایمیلی مسئولان وزارت خارجه آمریکا، مکاتباتی از کالین پاول، وزیر خارجه اسبق آمریکا، را در مورد «هدف‌گیری موشک‌های هسته‌ای اسرائیل علیه ایران» منتشر کرده است.

به گزارش روزنامه اسرائیلی معاریو، هکرهای گروه «دی‌سی لیک» این مکاتبات را در روزهای اخیر منتشر کرده‌اند.

ژنرال ذخیره کالین پاول در دوره دوم ریاست جمهوری جرج بوش وزیر خارجه ایالات متحده بود.

آقای پاول در مکاتبات خود، حتی سال‌ها بعد از پایان دوره وزارت نیز توان هسته‌ای اسرائیل را به عنوان یک واقعیت مورد تأکید قرار داده است.

این در حالی است که اسرائیل از دهه‌ها پیش توانایی هسته‌ای خود را عامدانه در ابهام نگاه داشته است.

معاریو نوشته است که مکاتبات رایانه‌ای کالین پاول، نشانگر دیدگاه شماری از دولتمردان ارشد آمریکایی است که سیاست عامدانه ابهام در توانایی اسرائیل را به عنوان «بخشی از راهبرد اسرائیلی» قبول ندارند.

کالین پاول در ایمیلی خطاب به جفری لیدز که شریک بازرگانی دوره اخیر او بوده، ارزیابی سال گذشته نخست‌وزیر اسرائیل را که در سخنرانی پراز جنجال در کنگره آمریکا مدعی شد، ایران تنها یک سال تا رسیدن به توانایی سوار کردن بمب اتمی فاصله دارد، رد کرده و آن را «اغراق‌آمیز» دانسته است.

کالین پاول در این ایمیل که مربوط به زمان حضور نتانیاهو در کنگره آمریکا با وجود ناخشنودی عمیق دولت باراک اوباما از این کار نتانیاهو بود، در اشاره به سخنان نتانیاهو نوشته، «چرت و پرت های زیادی» در مورد «پیشرفت برنامه اتمی ایران به گوش می‌رسد. بی بی (لقب اسرائیلی نتانیاهو در زمان کماندویی‌اش) دوست دارد بگوید یکسال باقی مانده - اما او و دیگرانی که این را می‌گویند، هر سال همین را تکرار می‌کنند. خیلی سخت است آدم هر سال شهامت داشته باشد و تکرار کند که یکسال دیگر باقی مانده...».

آقای پاول در یک ایمیل نوشته است که «تهرانی‌ها می‌دانند که اسرائیل دویست تا (موشک هسته‌ای) را به سوی تهران نشانه‌گیری کرده، و ما نیز هزار تا (موشک اتمی) داریم».

کالین پاول یادآور شده که او در سخنانی آشکار نیز گفته بود، «ما تنها چیز اصلی را که برای آنها (حاکمان تهران) اهمیت دارد تهدید می‌کنیم و آن، موجودیت رژیم‌شان است؛ بعد خواهیم دید که آیا جرئت می‌کنند حتی یک موشک هوا کنند؟».

کالین پاول نوشته است «خود احمدی‌نژاد نیز روزی گفته بود: آخر ما یک موشک (کلاهک هسته‌ای) را برای چه می‌خواهیم؟ می‌خواهیم نازش کنیم؟».

به نوشته معاریو، آقای پاول در مکاتبه خود افزوده است، «اسرائیل عضو کنوانسیون منع گسترش جنگ‌افزار هسته‌ای نیست؛ سیاست ابهام عمدی را ادامه می‌دهد؛ شمار کلاهک‌های هسته‌ای خود را مخفی کرده و اندازه آنها را نمی‌گوید، و حتی اصل توانمندی اتمی‌اش را عمداً زیر ابهام گذاشته است».

در ادامه، آقای پاول نوشته است «ایران حق دارد برنامه غنی کردن اورانیوم داشته باشد... ایرانی‌ها به درستی می‌‌گویند که غنی کردن اورانیوم برای مصارف مسالمت‌جویانه حق آنهاست»... اما «تحریم‌ها تنها برای شکستن ایران کافی نیست...».

کالین پاول با وجود آنکه در دولت جمهوریخواهان وزیر خارجه بود، از برجام، توافق نهایی هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی که بیش از یک سال پیش به دست آمد، حمایت کرد.

آقای پاول در یک ایمیل افشا شده نوشته است «توافق با ایران برای کشور ما و برای همپیمانان ما خوب است؛ اما ژنرال‌های بازنشسته همیشه می‌پرند و چیز دیگری می‌گویند؛ من مسائل را عمقی مطالعه کردم؛ من می‌گویم که ما باید با داعش مبارزه کنیم؛ کسانی هستند که می‌گویند ما در جنگ با داعش جدی و قاطع نیستیم؛ چرت می‌گویند؛ برخی از این منتقدین به دنبال گرفتن دوباره مقام هستند اما من که این را نمی‌خواهم...».

به نوشته نیویورک تایمز، این گمانه‌زنی در برخی از محافل آمریکایی مطرح است که هکرهای گروه «دی‌سی لیک» از سوی روسیه پشتیبانی می‌شوند.

در افشاگری ای‌میل‌های دیگری از کالین پاول ۷۹ ساله آمده است که او دونالد ترامپ نامزد کنونی جمهوریخواهان را «آبروریزی در حد ملی» و «منفور جهان» و همچنین دیک چنی معاون رئیس‌جمهور در زمان جرج بوش را «احمق» نامیده است.

بر اساس افشاگری «دی سی لیک»، آقای پاول همزمان خانم هیلاری کلینتون نامزد کنونی دموکرات‌ها را هم «دندان گرد» و آزمند لقب داده و او را به خاطر استفاده از سرورهای غیر امن در مکاتبات رایانه‌ای‌اش و متهم کردن آقای پاول به یاد دادن این شیوه به او «گستاخ» نامیده است.

XS
SM
MD
LG