لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۸

مقامات آمریکایی: حمله شیمیایی داعش به یک پایگاه ارتش در عراق


عکس آرشیو
عکس آرشیو

چند مقام آمریکایی روز چهارشنبه گفته اند، گروه حکومت اسلامی، داعش، احتمالا باشلیک موشک یا گلوله توپ حامل موادشیمیایی خردل، پایگاه القیاره، محل استقرار نیروهای عراقی وامریکایی، را هدف قرارداده است.

به گزارش «سی ان ان»، مقام‌های آمریکایی می گویند، این مواد شیمیایی احتمالا توسط موشک یا گلوله توپ در روز سه شنبه به سمت این پایگاه شلیک شده است و آزمایش اولیه نیروهای آمریکایی نشان می دهد که مواد به کار گرفته شده «خردل» بوده است.

این پایگاه در جنوب موصل واقع است و نیروهای عراق در این پایگاه در حال تدارک برای حمله نهایی برای بازپس گیری شهر موصل از نیروهای گروه حکومت اسلامی هستند.

طبق این گزارش در این حمله شیمیایی به هیچ یک از نیروهای آمریکایی آسیبی وارد نشده است.

در همین زمینه یک مقام آمریکایی تاکید کرده است، این عامل شیمیایی «غلظت پایینی » داشت و به صورت «ابتدایی تسلیحاتی» شده بود.

در همین حال، یک مقام آمریکایی دیگر نیز از این حمله به عنوان یک اقدام «بی تاثیر» یاد کرده است.

گزارش حاکی است که نیروهای آمریکایی تاکنون دو بار مواد مورد استفاده در این حمله را مورد آزمایش قرار داده اند.

به گزارش «سی ان ان» مقام‌های دفاعی آمریکا گفته اند، با توجه اقدامات ارتش عراق برای عملیات آزاد سازی موصل منتظرحملات شیمیایی از سوی نیروهای گروه حکومت اسلامی بودند.

طبق این گزارش، صد‌ها نیروی آمریکایی از این پایگاه برای حمایت از عملیات نیروهای عراقی استفاده می کنند.

«سی ان ان» می گوید، آمریکا تاکنون بارها نقاطی که به نظر حکومت اسلامی برای تولید سلاح شیمیایی خردل مورد استفاده قرار می داد را بمباران کرده است.

طبق این گزارش، مقام‌های آمریکایی تاکید می کنند که ساخت سلاح شیمیایی خردل آسان است و به همین دلیل هر زمانی که مکان تولید سلاح هایی کشف شود، هدف قرار می گیرند.

باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، روز دوشنبه پس از دیدار با حیدر العبادی، نخست وزیر عراق در نیویورک، ابراز امیدواری کرد که پیشرفت هایی در آزاد سازی موصل تا پایان سال جاری میلادی روی دهد.

موصل دومین شهر بزرگ عراق محسوب می شود و از تابستان سال ۲۰۱۴ به تصرف گروه حکومت اسلامی (داعش) در آمده است.

رییس جمهوری آمریکا همچنین اظهار داشت: این نبردی (دشوار و) چالش برانگیز خواهد بود چرا که موصل شهربزرگی است و داعش توانسته است در این شهر عمیقا نفوذ کرده و خود را جای دهد.

باراک اوباما تاکید کرده است، وقتی عملیات آزاد سازی موصل به پایان رسید، ضروری است که این شهر بازسازی شود تا نیروهای افراطی وشبه نظامی نتوانند به این شهر بازگردند.

XS
SM
MD
LG