لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۲

مجلس ایران کاهش ساعت کاری زنان «با شرایط خاص» را تصویب کرد


سخنگوی فراکسیون زنان مجلس ایران روز پنج‌شنبه، اول مهرماه، از تصویب قانون کاهش ساعت کار زنان دارای «شرایط خاص» به ۳۶ ساعت در هفته «با حفظ حقوق و مزایا» خبر داد.

به گزارش روز پنج‌شنبه، اول مهر، در وب‌سایت رسمی مجلس شورای اسلامی٬ زهرا سعیدی مبارکه، نماینده مجلس، اعلام کرد که با تصویب این قانون٬ ساعت کاری زنان «دارای شرایط خاص» از ۴۴ به ۳۶ ساعت در هفته کاهش می‌یابد.

کاهش ساعت کار این افراد٬ بر اساس تقاضای فرد متقاضی و با حفظ حقوق و مزایا صورت خواهد گرفت.

زنان دارای «شرایط خاص٬ دارای «فرزند زیر هفت سال، همسر یا فرزند معلول و مبتلا به بیماری‌های خاص یا صعب‌العلاج» یا «زنان سرپرست خانوار شاغل در دستگاه‌های اجرایی و بخش غیردولتی اعم از مشمولان قانون کار و قانون تامین اجتماعی» تعریف شده‌اند.

خانم سعیدی همچنین گفت که وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی یا سازمان بهزیستی و یا دادگستری «متولی تعیین صلاحیت» زنان شاغل دارای «شرایط خاص» خواهند بود.

برای مثال، تائید میزان و شدت معلولیت همسر یا فرزند افراد متقاضی بر عهده سازمان بهزیستی است.

بودجه لازم برای اجرای این طرح و هزینه‌های مربوط به جبران کاهش ساعت کاری این افراد نیز از سوی دولت تأمین خواهد شد.

به گفته سخنگوی فراکسیون زنان مجلس٬ بر اساس یک تبصره٬ «بار مالی ناشی از اجرای این قانون برای کارفرمایان بخش‌های غیردولتی و خصوصی مشمول آن، همه ساله در بودجه سالانه پیش‌بینی و به آنها پرداخت» خواهد شد.

بر اساس تبصره سه این ماده واحده٬ «کارفرمایان بخش غیردولتی از اعمال تخفیف پلکانی و یا تأمین بخشی از حق بیمه سهم کارفرما برخوردار می‌شوند.»

بر اساس تبصره پنج این ماده واحده، در صورتی که مشمولان این قانون همزمان شرایط استفاده از امتیاز آن و مرخصی ساعتی شیردهی را داشته باشند و یا همزمان دارای شرایط مختلف مصرح در این قانون باشند، حق انتخاب یکی از امتیازات پیش‌بینی شده را دارند.

این لایحه پیشتر در اردیبهشت‌ماه سال جاری نیز از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب شده بود٬ اما به دلیل ایرادات شورای نگهبان مشمول تغییراتی شد که رای مثبت این شورا را نیز در پی داشت.

XS
SM
MD
LG