لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۶

وعده وزیر آلمانی برای گفت‌وگوی حقوق بشری در سفر به ایران


زیگمار گابریل وزیر اقتصاد آلمان روز یکشنبه در راس یک هیات بزرگ تجاری به ایران سفر می‌کند
زیگمار گابریل وزیر اقتصاد آلمان روز یکشنبه در راس یک هیات بزرگ تجاری به ایران سفر می‌کند

مجله اشپیگل نوشت که زیگمار گابریل، وزیر اقتصاد آلمان، در سفر قریب‌الوقوع خود به تهران نگرانی‌های برلین درباره نقش ایران در جنگ سوریه و کارنامه حقوق بشر در جمهوری اسلامی را به اطلاعات مقامات این کشور خواهد رساند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این هفته‌نامه روز جمعه، ۹ مهر، اظهارات آقای گابریل را بازتاب داده است که می‌گوید ایران تنها هنگامی می‌تواند روابطی عادی و دوستانه با آلمان داشته باشد که وجود اسرائیل را به رسمیت بشناسد.

سفر زیگمار گابریل به ایران از روز یک‌شنبه هفته پیش رو آغاز می‌شود و دو روز ادامه می‌یابد.

وی وعده داده است که در دیدار با مقامات ایران نه تنها درباره روابط تجاری دو کشور صحبت کند، بلکه به شرایط دهشتناک سوریه نیز بپردازد، همان‌ طور که در سفر خود به روسیه چنین کرده است.

این مقام دولت آلمان اظهار داشت: «همان کاری را که در سفر اخیرم به روسیه انجام دادم در ایران نیز ادامه می‌دهم، یعنی احساس خشم و ناراحتی مردم آلمان از جبهه‌های متحد حکومت بشار اسد در سوریه را که موجب چنین شرایط دهشتناکی در این کشور شده‌اند، به آنها انتقال خواهم داد.»

وی در ادامه تاکید کرد: «ما نمی‌توانیم با کشورهایی که درگیر چنین جنگ وحشیانه‌ای هستند رابطه‌ای عادی و نرمال داشته باشیم.»

زیگمار گابریل در سفر به ایران یک هیئت بزرگ تجاری را همراه خود دارد تا در شرایط جدیدی که پس از توافق هسته‌ای تهران با قدرت‌های جهانی حاصل شده، ارزیابی دقیق‌تری از امکان تجارت با این کشور داشته باشد.

رویترز می‌نویسد که صنایع آلمانی علاقه دارند تا روابط دیرینه تجاری خود با ایران را از سر بگیرند، اما به خاطر برخی شبهات و پاره‌ای از تحریم‌ها که همچنان پس از توافق هسته‌ای پابرجاست همه چیز خیلی کند پیش می‌رود.

زیگمار گابریل همچنین بر لزوم صحبت با ایران درباره حقوق بشر، نظارت تسلیحاتی و دیگر مسائل مورد اختلاف تهران و برلین تاکید کرده است.

XS
SM
MD
LG