لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۴

حذف توافق صلح کلمبیا از نامزدان دریافت جایزه نوبل؛ بازیگران توافق اتمی ایران برنده می‌شوند؟


از راست: فدریکا موگرینی، محمدجواد ظریف و جان کری
از راست: فدریکا موگرینی، محمدجواد ظریف و جان کری

موسسه پژوهش‌های صلح نوبل پس از اعلام نتیجه منفی همه‌پرسی درباره صلح بین حکومت و شورشیان چپگرای فارک در کلمبیا در روز دوشنبه، این توافق را از فهرست نامزدان جایزه صلح نوبل امسال حذف کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، اکثریت شرکت کنندگان در همه‌پرسی روز یکشنبه در کمال تعجب به توافق صلح برای پایان دادن به ۵۲ سال جنگ مسلحانه بین نیروهای دولتی و گروه شورشی فارک رای منفی دادند. از نظر مخالفان، این توافق به شورشیان فارک امتیازهای زیادی می‌دهد.

به گفته این موسسه، با حذف توافق صلح در کلمبیا از فهرست نامزدان جایزه صلح نوبل شانس سایر نامزد‌ها از جمله فعالان حقوق بشر در روسیه و بازیگران مذاکراتی که به توافق هسته‌ای پارسال بین ایران و قدرت‌های جهانی انجامید برای دریافت این جایزه افزایش می‌یابد.

کریستیان برگ هارپویکن، رییس موسسه پژوهش‌های صلح نوبل، روز دوشنبه ۱۲ مهر در مورد جایزه صلح نوبل امسال که جمعه این هفته ساعت ۹ بامداد به وقت گرینویچ برنده آن اعلام خواهد شد گفت: «کلمبیا از فهرست نامزدان معتبر حذف شده است».

قبل از برگزاری همه‌پرسی در کلمبیا بسیاری پیش بینی می‌کردند که مانوئل سانتوس رییس جمهوری کلمبیا و رودریگو لوندونو فرمانده ارشد شورشیان فارک نامزدان اصلی برای دریافت جایزه صلح نوبل امسال هستند. جایزه نقدی صلح نوبل هشت میلیون کرون سوئد معادل ۹۳۶ هزار دلار است.

جایزه صلح نوبل سال‌هاست که به معماران صلح در گوشه و کنار جهان اهدا می‌شود. این جایزه در سال ۱۹۹۸ به رهبران احزاب پروتستان و کاتولیک ایرلند شمالی، در سال ۱۹۹۴ به خاطر توافق صلح اسلو به رهبران اسرائیل و فلسطینیان و در سال ۱۹۷۳ نیز به صلح در ویتنام اهدا شد.

آسل سون مورخ سر‌شناس تاریخچه این جوایز قبلا گفته بود توافق صلح در کلمبیا به خاطر پایان دادن به جنگ مسلحانه‌ای که بیش از ۲۲۰ هزار قربانی داشته است برنده جایزه امسال خواهد بود. ولی او نیز روز دوشنبه گفت: «توافق صلح کلمبیا دیگر هیچ شانسی ندارد».

به گفته او، اکنون توافق هسته‌ای بین ایران و قدرت‌های جهانی با هدف لغو تحریم‌ها در ازای کاهش فعالیت‌های هسته‌ای تهران، دارای بیشترین شانس برای دریافت جایزه صلح نوبل است.

افرادی که احتمالا این جایزه را دریافت خواهند کرد عبارتند از جان کری و محمد جواد ظریف وزیران امور خارجه آمریکا و ایران، و خانم فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا.

کریستیان برگ هارپویکن که در فهرست پیشنهادی او، از میان ۳۷۶ نامزد دریافت جایزه صلح نوبل، توافق صلح کلمبیا در ردیف دوم قرار داشت روز دوشنبه تاکید کرد که نامزد مورد حمایت او سووتلانا گانوشکینا فعال حقوق بشر اهل روسیه است که در زمینه کمک به مهاجران و پناهجویان فعالیت می‌کند.

هزاران نفر از جمله اعضای پارلمان کشورهای جهان، اساتید روابط بین‌الملل و یا برندگان قبلی جایزه صلح نوبل می‌توانند نامزدهای پیشنهادی خود را به کمیته مسئول معرفی کنند.

وزیر امور خارجه نروژ که در امضای توافق صلح کلمبیا نقش فعالی داشت از نتیجه همه‌پرسی در مخالفت با این توافق اظهار تاسف کرد و افزود: «باید تلاش کرد و این توافق را نجات داد».

XS
SM
MD
LG