لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۵

اعزام سه ناو جنگی آمریکا به سواحل یمن


 ناو « یو اس اس نیتز»
ناو « یو اس اس نیتز»

مقام‌های وزارت دفاع آمریکا روز دوشنبه اعلام کردند که سه کشتی جنگی این کشور، روانه سواحل جنوبی یمن شده اند.

به گزارش شبکه فاکس نیوز،تصمیم در خصوص اعزام این سه ناو به دنبال شلیک چهار راکت از سوی شبه نظامیان شیعه حوثی مورد حمایت ایران به سوی یک کشتی کمک رسانی امارات متحده عربی، اتخاذ شده است.

روز شنبه گدشته، یک فروند کشتی تدارکاتی امارات متحده عربی که در چارچوب ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی در آبهای جنوبی یمن در حرکت بود، براثر برخورد چهار راکت، به سختی آسیب دید.

شبکه فاکس نیوز که خبر این حمله را به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره منتشر کرده می گوید که حمله با راکت علیه کشتی اماراتی، در منطقه‌ای روی داده که تحت کنترل نیروهای شبه نظامیان حوثی مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران است.

فاکس نیوز اضافه کرده که سه فروند کشتی جنگی آمریکا نیز به این منطقه اعزام شده اند.

شبکه تلویزیونی الجزیره همچنین با نشان دادن تصاویری از این حمله، گفته است که شبه نظامیان حوثی مسولیت راکت پرانی به سوی کشتی اماراتی را برعهده گرفته اند.

ظاهرا این راکتها از نوع راکت‌های ساخت ایران موسوم به «نور» بوده اند.

پنتاگون کشتی‌های جنگی را به تنگه باب المندب که دریای سرخ به خلیج عدن متصل می کند، فرستاده است.

دو فروند از کشتی‌های جنگی آمریکا ناوشکن « یو اس اس میسون» مجهز به موشک‌های هدایت شونده و دیگری ناو « یو اس اس نیتز» مسلح به موشک‌های «تاماهاوک» و موشک‌های ضد ناو «هارپون» و مجهز به مسلسل‌های کالیبر بالاست.

ناو دیگر « یو اس اس پانس» از خانواده کشتیهای عملیاتی آمریکاست که بخشی از رزمندگان ویژه نیروی دریایی نیز جزو پرسنل آن محسوب می شوند.

یک مقام وزارت دفاع آمریکا به شبکه فاکس گفته است که اعزام سه ناو جنگی آمریکا به آبهای جنوب یمن، در واقع یک نمایش قدرت به حوتی‌ها و پشتیبانان آنها در جمهوری اسلامی ایران است.

شبکه فاکس از قول مقام‌های نظامی آمریکا می گوید که ایالات متحده، در خلیج فارس و خلیج عدن همواره آمادگی رزمی خود را در حد بالا حفظ می کند.

یک مقام دولت آمریکا نیز گفته است که اعزام ناوهای جنگی در مرحله نخست، اطمینان یافتن از آزادی رفت و آمد کشتی‌ها در خلیج عدن و آبهای پیرامون است.

به گزارش خبرگزاری رویترز کشتی اماراتی که در حمله روز شنبه گذشته آسیب سختی دیده، یک شناور تندرو تدارکاتی است که در اجاره امارات متحره عربی بود و پیشتر در نیروی دریایی آمریکا خدمت می کرده است.

XS
SM
MD
LG