لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۳۵

درخواست عراق برای نشست فوری شورای امنیت: «ترکیه تمامیت ارضی ما را نقض کرده»


یک تانک ارتش ترکیه در مناطق مرزی با سوریه؛ پارلمان ترکیه عملیات نظامی در سوریه و عراق را تمدید کرده‌است
یک تانک ارتش ترکیه در مناطق مرزی با سوریه؛ پارلمان ترکیه عملیات نظامی در سوریه و عراق را تمدید کرده‌است

عراق خواستار تشکیل جلسه اضطراری شورای امنیت سازمان ملل متحد، در ارتباط با حضور نیروهای نظامی ترکیه در مناطق شمالی آن کشور شده‌است. تنش‌ها میان بغداد و آنکارا، بالا گرفته‌است.

در بیانیه وزارت خارجه عراق، در وب‌گاه این وزارت‌خانه، گفته شده این نهاد «درخواستی را برای نشست اضطراریِ شورای امنیت سازمان ملل ارائه کرده، تا در مورد نقض تمامیت ارضی عراق و دخالت در امور داخلی آن، گفت‌وگو شود».

انتشار این درخواست یک روز پس از صورت می‌گیرد که دو کشور، سفیران دیگری را نیز به وزارت خارجه احضار کردند؛ و کم‌تر از یک هفته پس از است که پارلمان ترکیه، عملیات نظامی در سوریه و عراق را تمدید کرد.

در واقع با رای مجدد پارلمان ترکیه به ادامه عملیات نظامی بود که بغداد بار دیگر بر انتقادها و اعتراض‌ها از حضور نیروهای نظامی همسایه شمالی خود افزود. پارلمان ترکیه در مهر ماه ۱۳۹۳ مجور عملیات نظامی را صادر کرد و آن را مجددا در همین ماه تمدید کرده‌است.

بخشی از این عملیات نظامی با هدف مقابله با گروه «حکومت اسلامی» انجام می‌شود، اما بخش بزرگی از آن نیز، متمرکز است بر نبرد با شبه‌نظامیان کُرد؛ برای نمونه در سوریه علیه گروه «یگان‌های مدافع خلق»، که آنکارا آن‌ها را شاخه‌ای از «پ‌کا‌کا» می‌داند. پ‌کاکا از نظر ترکیه و کشورهای دیگری مانند ایران و آمریکا، گروه تروریستی به شمار می‌رود.

در عراق، نیروهای نظامی ترکیه به‌طور عمده در منطقه «بعشیقه»، در نزدیکی موصل، حضور دارند و از جمله فعالیت‌هایی که انجام می‌دهند، آموزش و آماده‌سازی پیش‌مرگه‌های کرد و شماری از شبه‌نظامیان سنی‌مذهب است.

شماری از گروه‌های اصلی شبه‌نظامیان شیعه عراق نیز از حمایت ایران برخوردار هستند و قاسم سلیمانی، فرمانده شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران خود در مواردی در مناطقی از عراق در کنار این گروه‌ها حضور داشته‌است.

مقام‌های سیاسی ترکیه نزدیک شدن عملیات موصل و وقایع احتمالی پس از آن را نیز دلیلی دیگر بر حضور خود در عراق توصیف می‌کنند.

نخست وزیر ترکیه روز سه‌شنبه گذشته گفته بود کشورش اجازه نمی‌دهد این عملیات به تغییرات جمعیتی بیانجامد. بن‌علی ییلدریم، گفته است برنامه دولت عراق برای بازپس‌گیری موصل «شفاف نیست» و اگر پس از بازپس‌گیری شهر، منطقه به شبه‌نظامیان شیعه واگذار شود، تنش‌های مذهبی بالا می‌گیرد.

همین سخنان نیز خود با اعتراض بغداد روبه‌رو شد که آن را تحریک‌آمیز توصیف و محکوم کرده است. حیدر عبادی، نخست وزیر عراق، نیز گفته است آنکارا در حال راه انداختن یک جنگ منطقه‌ای است.

البته مولود چاوش‌اغلو، وزیر خارجه ترکیه، تاکید کرده آنکارا شاهد وقوع «مشکل جدی‌ای نیست» و از دولت مرکزی عراق خواست «دست از سخن‌پردازی بردارد، تا بتوان مشکلات را حل کرد».

به گزارش رویترز وزیر خارجه ترکیه گفته نیروهای آن کشور به حدود سه‌هزار شبه‌نظامی محلی، از جمله اعراب، کرد‌ها و ترکمن‌ها، برای نبرد علیه «حکومت اسلامی» آموزش داده‌اند.

XS
SM
MD
LG